Abyste mohli tisknout, budete si muset platit předplatné, říká ředitel HP

Ve světě technologií, kde inovace a zákaznická přívětivost by měly jít ruku v ruce, se společnost HP rozhodla pro trošku jiný směr.

Enrique Lores, generální ředitel firmy, oznámil, že cílem společnosti je proměnit tisk na model založený na předplatném, jak zpravoval portál ArsTechnica.com.

Tento krok, který by se na první pohled mohl jevit jako snaha o zjednodušení života jejich zákazníkům, však skrývá poněkud hlubší a tak trochu kontroverzní záměry.

Jak vlastně HP vydělává na tiskárnách?

Společnost HP dlouhodobě prodává tiskárny pod cenou s vědomím, že skutečný zisk bude plynout z prodeje náplní, tedy inkoustových cartridgích a tonerů. Přechod na model předplatného je tak viděn jako další krok k maximalizaci tohoto zisku.

Marie Myers, finanční ředitelka HP, podpořila tento plán dalšími detaily. Služba Instant Ink, která je již v provozu, ukazuje, že předplatné může zákazníkům nabídnout výrazně vyšší hodnotu.

Ale to pro obě strany:

Systém předplatného totiž umožňuje firmě „uzamknout“ zákazníky v dlouhodobějším vztahu, čímž se hodnota jednoho zákazníka pro HP zvyšuje o přibližně 20 %.

Vzhledem k tomu, že odvětví tisku přineslo HP v roce 2023 více než 3 miliardy dolarů čistého zisku, může být tento přístup značně lukrativní.

Tato strategie tak vyvolává řadu otázek týkajících se především spotřebitelských práv.

Kritici poukazují na to, že nucení zákazníků do používání originálních náplní může výrazně omezovat možnosti uživatelů. Nehledě na to, že se jim mohou velice rychle zvýšit náklady spojené se samotným tiskem.

Navzdory těmto obavám HP zdůrazňuje, že jejich cílem je přinést zákazníkům pohodlí a bezpečnost prostřednictvím kvalitního tisku a spolehlivých tiskových služeb.

HP neslyší kritiku poprvé

Ovšem HP čelí kritice a právním bitvám kvůli svým rozhodnutím už po delší dobu. První problém přišel s uvedením Dynamic Security, což je softwarová funkce, která brání použití neoriginálních cartridge.

Tato praxe vyvolala vlnu žalob, v nichž se tvrdí, že HP vytváří monopol na trhu s inkoustem a omezuje možnosti spotřebitele. Jedna z posledních žalob požaduje, aby HP bylo nařízeno toto omezení vypnout a navíc ještě vyplatit odškodnění přesahující 5 milionů dolarů.

Ale ani tato nejnovější žaloba není prvním střetem HP v rámci své nové politiky ohledně fungování inkoustových tiskáren. Společnost již v minulosti uhradila značné částky na odškodnění v důsledku podobných sporů.

Přesto tyto zkušenosti nevedly k zásadní změně postupů společnosti. Kritici tvrdí, že tento přístup svědčí o snaze společnosti udržet si kontrolu nad trhem s inkoustem a omezit konkurenci.

Společnost HP obhajuje svou strategii týkající se inkoustových kazet a tiskáren s důrazem na ochranu duševního vlastnictví a zajištění kvality zákaznických zážitků. Lores veřejně prohlásil, že zákazníci, kteří nevyužívají originální materiály HP, jsou pro společnost považováni za „špatnou investici“.

Jsou neoriginální inkousty opravdu tak špatné?

V rozhovorech (například ve vysílání CBS) Lores dále zdůrazňuje, že použití neoriginálních cartridge může představovat rizika, jak pro fungování tiskárny, tak pro bezpečnost.

Podle HP mohou být neoriginální cartridge zdrojem technických problémů, které způsobují zastavení tisku, nebo dokonce bezpečnostních hrozeb, jako jsou viry šířící se přes tiskový systém do sítě.

Oprávněnost těchto obav je ale předmětem mnohých debat.

Kritici a někteří experti na digitální bezpečnost zpochybňují, zda jsou rizika spojená s neoriginálními cartridge tak významná, jak HP tvrdí. Navíc poukazují na to, že jsou zde jednodušší možnosti, jak narušit bezpečnost systému než skrze použití alternativních inkoustových kazet.

Má tedy cenu kupovat HP tiskárnu?

HP se tak ocitá v situaci, kdy musí vyvážit své obchodní cíle s potřebami a očekáváními svých zákazníků. Přesto společnost stále jasně signalizuje, že chce své tiskové služby a produkty přesunout směrem k modelu založenému na předplatném.

Jednou z možností je, že by se HP inspirovalo u platebního modelu mobilních operatorů. To by znamenalo, že tiskárnu zákazník získá za nižší cenu nebo úplně zdarma a výměnou za to se zaváže k dlouhodobému předplatnému služby.

Ovšem změny by mohly zasáhnout i ty, kteří už HP tiskárnu doma mají. HP totiž naznačuje, že tiskárny, které v současnosti nemají Dynamic Security, mohou být v budoucnu aktualizovány tak, aby tuto funkci získaly. To znamená, že i když si zákazník dnes koupí tiskárnu bez této ochrany, nemá jistotu, že stav zůstane nezměněn.

Není divu, že tento přístup vyvolává obavy týkající se transparentnosti a spotřebitelských práv, jelikož zákazníci nemohou být jisti, jaké funkce bude jejich tiskárna obsahovat v budoucnosti.

Pokud takto HP bude pokračovat dál, těžko říct, zdali si své zisky opravdu navýší nebo i dlouholetí zákazníci raději přejdou ke konkurenci.

Jan Šimečík
Jan Šimečík
Vše to začalo první Čtyřiosmšestkou, Siemensem 35i a PS1. Od té doby jsem věděl, že elektronika je moje láska, a dodnes mě to nepustilo. Právě proto jsem založil Toply.cz, abych mohl mé nadšení sdílet a po večerech pomáhat i ostatním. Předtím jsem vedl tým obsahových specialistů u jednoho nejmenovaného zeleného mimozemšťana.