Cirkopolis: Mnohahodinové vyvažování nerovnováhy

V neděli 11. února byl v Paláci Akropolis zahájen mezinárodní festival komorního nového cirkusu Cirkopolis. Týdenní svátek multidisciplinárního divadla s převahou artisticky virtuózních projektů osvěží až do 17. února pražskou scénu o zahraniční experimenty, přitažlivé výkony i chytrý humor. Představí se 5 zahraničních a 3 české soubory na tradičních scénách divadla PONEC, Archa +, Kasárna Karlín nebo v CIRQUEON LABu.
Festival Cirkopolis, Darragh MyLaughlin – For As Long As We´re Here (foto David Konečný, 11. 2. 2024, Palác Akropolis)
Festival Cirkopolis, Darragh McLaughlin – For As Long As We´re Here (foto David Konečný, 11. 2. 2024, Palác Akropolis)

Cirkopolis se vstupem do druhé dekády své existence zvolil intimní, a přesto svým způsobem velkolepé zahájení v režii irského žongléra Darragha McLoughlina. To nejen potvrdilo a oslavilo nezdolnou vůli cirkusových umělců, ale zároveň podtrhlo, jak důležitá a dnes vzácná je komunita a blízkost. A budeme zde tak dlouho, až… spadne, sklouzne, převáží se, až se vytratí důvod konání a nastane čas přijetí nerovnováhy? Anebo zde budeme tak dlouho, aby… nespadli, nesklouzli, nepřevážili se a naplnili vytčený cíl čili přijali vyvažování jako výzvu, kterou ukončí svým rozhodnutím?

Čtyřhodinová nepřetržitě trvající performance se odvíjela od akce tří performerů (prověšené a napnuté lano, balancování objektu), jejichž hlavním posláním se zdálo setrvat v jednom prvku, konkrétně udržet rovnováhu a plynout v čase, nikoli se zastavit a být, ale prodloužit okamžik virtuozity na délku hodin. Zdánlivě jednoduché zadání – vytrvat v činnosti, která je úzce spjata se svou do těla vžitou disciplínou, se proměňovalo rozdmýcháváním proudícího vzduchu prostorově ohraničenou aktivitou, na kterou od pohledu na účinkující pozvolna nasedala únava.

Festival Cirkopolis, Darragh MyLaughlin – For As Long As We´re Here (foto David Konečný, 11. 2. 2024, Palác Akropolis)
Festival Cirkopolis, Darragh McLaughlin – For As Long As We´re Here (foto David Konečný, 11. 2. 2024, Palác Akropolis)

Tři lana – jedno napnuté napříč, druhé prověšené v meziprostoru, třetí stočené na podlaze do kruhu, se stala územími pohupování, prošlapování, popocházení. Zatímco se na vypnuté vodorovné linii zasahující celou šíři jeviště Louisa Wruck (absolventka cirkusové školy Le Lido v Toulouse) pohybovala pocitově v protichůdném směru, aby se udržela na místě, provazochodkyně v rudém overalu Theresa Kuhn (absolventka CNAC ve Francii) na prověšeném laně ukotveném na diagonálu parteru postupovala po milimetrech vpřed a vzad, kývajíc se přitom minimalisticky ze strany na stranu. Muž (Namer Golan, žonglér) s mnohametrovou stavební rourou umístěnou na své hlavě pomyslně zdolával svou horu. Zásadní a všem společné pak byly jejich ruce, ohnuté paže máchající do vzduchu i gesticky naznačující tvarem ohnutých prstů, jako by se chtěly na chvíli zapřít. Promlouvaly trhavě i ve vlnách, rozšiřovaly pole fyzické působnosti. Artisté celou svou bytostí žili tady a teď, existovali v naprosto nezpochybnitelné přítomnosti.

Festival Cirkopolis, Darragh MyLaughlin – For As Long As We´re Here (foto David Konečný, 11. 2. 2024, Palác Akropolis)
Festival Cirkopolis, Darragh McLaughlin – For As Long As We´re Here (foto David Konečný, 11. 2. 2024, Palác Akropolis)

Kdo z diváků však byl po první hodině ještě trpělivý a vydržel sledovat dění – chvění? Koho po sto dvaceti minutách tlačila židle nebo se mnohokrát prošel sálem či se odběhl napít k baru? Projevilo se po třech hodinách na vystupujících vyčerpání z nepřetržitého napětí? Jak se v čase proměňovala těla i stav účinkujících? Kam se rozptýlily hodinami nakumulované příběhy mysli? Jimi již vyslovené bylo možné zaslechnout skrze sluchátka na třech vyhrazených křeslech, v nichž se ve smyčce spouštěla několika minutová vyprávění aktérů. Možnost propojit si tělesný projev s konkrétním hlasem podněcovalo pozornost a také zodpovědnost vytrvat i jako divák co nejdéle a tím podpořit jejich dobrovolný zápas s nestabilitou, vyrovnávání nerovnováhy, zaplňování prostoru, aniž by se oni posunuli z místa. Zaslechnout je v jednostranném dialogu, využít možnosti vracet se k nim a sledovat transformaci tvaru jejich bytí činilo z události nejen komorní až intimní setkání ve smyslu přihlížení ohromnému – ohromujícímu vypětí performerů, ale svým způsobem navozovalo také laboratoř, v níž se divák postupně propracovává k vyšší citlivosti svého vnímání, k všímání si nuancí, jako jsou tiky a mrknutí, zavření očí, výdech či jeho zadržení, zkrat nebo změna v nášlapech a rozložení váhy, prokrvení žil, podřepy a zhoupnutí, změkčení trhnutí či spočinutí ve zdánlivé nehybnosti. Paradox situace a místa, ohraničení a zemská přitažlivost jako výzva.

Festival Cirkopolis, Darragh MyLaughlin – For As Long As We´re Here (foto David Konečný, 11. 2. 2024, Palác Akropolis)
Festival Cirkopolis, Darragh McLaughlin – For As Long As We´re Here (foto David Konečný, 11. 2. 2024, Palác Akropolis)

Hudební podkres, živá vokalizace v tklivém módu s překvapivými rytmickými zvraty tenčila propast mezi performery a diváky, kteří svou vlastní přítomnost podporovali svobodným pohybem po celém prostoru. Bez spoluúčastníků nenaplnila by se podstata performativní události, princip kinetické instalace, konceptuálního uměleckého díla. O samotě by jen o to úpěnlivěji vyzněla sisyfovská snaha setrvat co nejdéle mezi nebem a zemí, udržet se v meziprostoru navzdory nezastavitelnému tikotu. Odkud kam se kdo během večera a noci posunul? Tři akrobaté – artisté – performeři zaplnili prostor a na všech ostatních nechali, zda jej, i kdyby na chvíli, podrželi s nimi.


For As Long As We´re Here
Koncept: Darragh McLoughlin
Účinkují: Louisa Wruck, Theresa Kuhn, Namer Golan
Produkce: Squarehead Productions
Psáno ze zahájení festivalu Cirkopolis dne 11. 2. 2024, Palác Akropolis.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


5 1 vote
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments