Jednou za čas se vynoří hra, která je natolik originální, že je skoro nemožné ji vysvětlit někomu dalšímu, aniž by si ji sám zahrál. Naposledy jsem se s tímto jevem v této síle setkal tři roky zpátky u vynikající indie hry Inscryption. S tou má ostatně Pacific Drive opravdu hodně společného, protože se také jedná o zdánlivě nenápadnou indie hru, která vyniká strašidelnou atmosférou a poněkud nezvyklou hratelností, plnou unikátních mechanik a nápadů. Ačkoliv je možné najít také další paralely, například s hrami Subnautica, Stalker, Inside nebo Control, tu nejlepší vlastností Pacific Drive je právě její originalita a nevypočitatelnost.
- Platforma: PC (recenzováno), PS5
- Datum vydání: 22. 2. 2024
- Výrobce: Ironwood Studios (USA)
- Žánr: Survival horor
- Česká lokalizace: ne
- Multiplayer: ne
- Dat ke stažení: 18 GB
- Herní doba: 20+ hodin
- Cena: 765,- Kč (Steam), fyzická Deluxe edice dorazí 9. dubna 2024
Zamořená zóna hluboko v lesích
V roli nejmenovaného „řidiče“ se vydáváte v roce 1998 do lesní divočiny v Kanadě (Pacific Northwest), abyste prozkoumali uzavřenou zónu po děsivé průmyslové havárii, silně připomínající havárii Černobylu. Celá oblast je zamořená radioaktivitou, obehnaná desítky metrů vysokou betonovou zdí a neprodyšně uzavřená pro přístup z obou stran. Jakmile se ale přiblížíte, jedna z místních paranormálních anomálií vás teleportuje na druhou stranu zdi a tím začíná jak váš zběsilý boj o přežití v zamořené zóně, tak její postupný průzkum i vaše cesta k samotnému zdroji celé té zkázy a odpovědím na otázky, co přesně se zde před těmi lety stalo a způsobilo vznik celé zóny, jejích unikátních anomálií i děsivých obyvatel.
S ohledem na rozlohu celé zóny a také rychlost, s jakou se jí pohybují místní radioaktivní, kyselinové či toxické bouře je vaší jedinou nadějí pro pohyb a přežití v zóně spolehlivé vozidlo. Naštěstí jedno takové hned zpočátku najdete a postupně si jej začnete opravovat, vylepšovat a udržovat v místní garáži/základně. Jak vám ale vysvětlí jeden z vědců, kteří v zóně po jejím uzavření dobrovolně zůstali, vaše auto není tím, čím se zdá na první pohled být. Není to jen stroj nebo vozidlo, ale je to jedna z místních anomálií, tzv. Remnant. Tento typ anomálie na sebe bere podobu různých předmětů denní potřeby, ale vždy s fatálnímy důsledky pro jejich uživatele. Vaše používání tohoto vozu bude mít pro vás nebezpečné důsledky.
Vaše auto není jen stroj nebo vozidlo, ale jedna z místních anomálií.
Ačkoliv jsem to příliš nevnímal na začátku hry, s každou další hodinou jsem byl víc a víc překvapen, jak dalece je příběhová. Obsahuje záplavu dabovaných dialogů pro vaše rozhovory vysílačkou s týmem vědců, stejně jako třeba 600 (!) textových záznamů, které postupně můžete nacházet v zóně a které doplňují její historii (soukromé dopisy, reportáže novinářů, zápisy z experimentů apod.). Velmi příběhové jsou také klíčové mise, související většinou s překonáváním další zdi/bariéry zóny pro vstup do dalšího z jejích šesti odlišných biomů. Ačkoliv hra jakožto zástupce klasického survival žánru (posbírej, postav, přežij) obsahuje také notnou porci „generického“ obsahu, její příběh je mnohem hutnější a zajímavější, než byste čekali.
Zážitek z odhalování záhady
Také herně vás ale tenhle titul nejspíš velmi příjemně překvapí. Ačkoliv jedním z důležitých zdrojů jeho originality je skutečnost, že velkou část hry odehrajete ježděním v autě, jeho „pěší“ části jsou také velmi bohaté a třeba herní prostředí nebo nepřátelé jsou mnohem pestřejší, než co nám tvůrci vyzradili v upoutávkách. Vystoupit z auta můžete doslova úplně kdykoliv, takže jsem třeba silné kyselinové bouře řešil tak, že jsem auto zaparkoval v jednom z tunelů a hodinu prozkoumával zónu pešky, abych se nakonec k autu vrátil a odjel zpátky na základnu. Což mimochodem není tak snadné, protože pro každý návrat na základnu musíte v dané lokaci sesbírat nebezpečné a většinou hlídané energetické zdroje a následně se rozjet určitým způsobem, podobně jako třeba auto ve filmech Návrat do budoucnosti.
Zásadním zdrojem vynikajícího herního zážitku je ovšem celková atmosféra hry. Těžko se popsuje, jak úžasně melancholické jsou momenty, kdy vyjíždíte na další výpravu do zóny, smráká se, poprchává, déšť bubnuje do kapoty a stéká po vašem čelním skle, zatímco z rádia vám hraje jedna z naprosto excelentně vybraných licencovaných písní (pokud jde o soundtrack, písně mi svým stylem velmi připomínaly soundtracky obou her Alan Wake). Dalším zdrojem atmosféry je skutečnost, že každý nový biom je jako nová planeta, včetně naprosto nepopsatelných nepřátel, kteří jsou čím dál divnější, od podivných strojů až po oživlé chemické substance. Korunu tomu všemu nasazuje adrenalin související s tím, že vaše případná smrt během výpravy znamená přijít o většinu zdrojů, které jste nasbírali. Mapy jsou navíc generované, takže vás vždy čeká nějaké to objevování, překvapení a nečekané hrozby. S ohledem na skvěle dávkovanou a stupňovanou atmosféru hry bych ale možná přeci jen v některých biomech trochu ubral na hustotě nepřátel, ve prospěch plíživějšího napětí. Bojovat můžete, ale jen v omezené míře a samozřejmě vás to stojí určité zdroje (suroviny, energii, případně zdraví apod.). Také tutoriál hry vás poněkud zbytečně zaplaví všemi možnostmi stavění či vylepšování od začátku, přehlednější by bylo odhalovat je postupně.
Zdrojem vynikajícího herního zážitku je celková atmosféra hry.
Pacific Drive umí být nelítostný survival, ale pokud vám nevadí přijít o odemykání achievementů, můžete si zapnout některou z desítek modifikací hratelnosti v nastavení hry, díky kterým se stanete prakticky nesmrtelní a můžete si hru projít v jakémsi „story módu“. Za sebe ale doporučuji to nedělat, tohle je tak mimořádný herní zážitek, že se vyplatí hrát podle jeho pravidel a užít si napětí související s mechanikami v jejich plnokrevné podobě. Ačkoliv management oprav a vylepšení auta vám může zpočátku zamotat hlavu, během hry se pro vás stane druhou přirozeností. Hru jsem si zamiloval natolik, že jsem jejím pečlivým a poctivým průchodem strávil 70 hodin – ani tak jsem ale neviděl a neobjevil vše. Po technické stránce jsem byl díky DLSS schopný ji na 3070 kartě hrát ve 4K/60fps s nastavením všem detailů na maximum (obzvláště úžasná je volumetrická mlha a její nasvětlování), i když sem tam došlo k nějakým propadům u mimořádně velkých či živých map. Na žádné závažnější technické nedostatky jsem jinak nenarazil. Příjemným bonusem je také na PC podpora haptické odezvy DualSense ovladače, kde je pohlcující i užitečné například cítit terén pod koly vašeho vozu a případné problémy typu píchnutá pneumatika či lezoucí nepřítel na kapotě.
Recenze
Pacific Drive
Mimořádně originální, nečekaně příběhová, atmosférická, hluboká a propracovaná hra, která vám nadělí zážitek jako málokterá jiná, obzvláště pokud překousnete poněkud náročnější rozjezd a přijmete její místy nelítostná herní pravidla. Průzkum a přežívání v téhle Zóně vás snadno pohltí a nejspíš ji už nikdy nedostanete z hlavy.
Líbí se nám
- Unikátní kombinace hratelnosti
- Naprosto pohlcující atmosféra
- Bohaté nastavení obtížnosti
- Vynikající licencované písně
- Ovládání a haptický feedback
- Originalita nepřátel a mechanik
- Nevypočitatelnost generovaných map
- Vylepšování auta, skafandru a základny
Vadí nám
- Relativně složitý "tutoriál"
- Místy přehnané množství nepřátel
Technická: když jsem si zapnul filtr pro platformu PC, tak mi Zing recenzi neukázal :-/
Opraveno, děkujeme za upozornění
Díky za reakci a především děkuji za samotnou recenzi.
Hru jsem sledoval před vydáním, a těším se, až si ji zahraju.
Trošku mě mrzí, že OST obsahuje jen instrumentální hudbu a není tam ani vynikající Ghost on the Road, který hraje v openingu a údajně bylo složený exkluzivně pro hru. Celkově nevím o hře, kde by mi licencovaný songy tak moc sedly. K už tak nesktutečné atmosféře to hrozně moc přidává.
Třeba Alan Wake 2
Tak to je čistě jen o vkusu – AW2 je (aspoň co vím) skvělej v tom, že texty písní souvisí přímo se hrou. Ale Pacific Drive mi prostě neskutečně sedí žánrově – je tam hodně alternativního rocku / folk rocku. Když jsem v demu přehazovala rádiový statnice, snad úplně všechno bylo dobrý.
A když si dáš hudbu naplno a jedeš nocí redwoodským lesem a prší a do toho se tam dějí divný věci jak vystřižený z Pikniku u cesty, je to strašně cool.
Noo pekny. Krabicova verze koukam ze bude az v dubnu. No bude to asi moje prvni hra stazena na plejko protoze se nemuzu dockat. Kazdopadne si dokazu predstavit vzit playstation portal sebou do odlehleho hotelu nekde uprostred lesa. Pres den si dat wellnes a trip po lese a vecer smazit.
Už jen dva dny a jde se hrát 😎👍
Dám si to také znovu, tentokrát ze zvědavosti (ale i pohodlnosti) na konzoli
Velmi příjemné překvapení, delší dobu předobjednáno. Demo bylo skvělé, jen doufám, že se vyřešil problém s optimalizací, která byla celkem tématem diskuze na forech.