Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Kdo je Vojtěch Vondráček a proč má dostat Thálii? Uvnitř banánu oslavuje hudební outsidery

Vojtěch Vondráček v inscenaci Uvnitř banánu v Divadle Na zábradlí. Foto: KIVA
Vojtěch Vondráček v inscenaci Uvnitř banánu v Divadle Na zábradlí. Foto: KIVA

Divadlo Na zábradlí uvedlo na začátku února novinku Uvnitř banánu. Inscenace kmenového režiséra Jana Mikuláška a dramaturgyně a umělecké šéfky divadla Dory Štědroňové vychází ze stejnojmenné knihy hudebního publicisty Pavla Klusáka, který v ní vrší příběhy všelijakých podivínů.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Uvnitř banánu považuje hudební publicista a nositel ceny Magnesia Litera Pavel Klusák za svou prozaickou prvotinu, přestože knihu také nazývá příručkou. Vychází z dlouholetého sbírání osudů podivuhodných a převážně zapomenutých antihrdinů hudební scény, v nakladatelství Fra vyšla ve stejném roce jako Klusákův Gott: Československý příběh, za který dostal autor zmíněnou cenu za Knihu roku.

Dramatizaci Uvnitř banánu v Divadle Na zábradlí uvozuje konkurz před oponou, jehož se účastní jedinci s rozličnými talenty včetně muže tahajícího si obří střepy z hlavy nebo dívky, která se vystoupením mstí expartnerovi a při zpěvu lidové písně se doprovází hraním na své zadní svalstvo.

Knižní předloha obsahuje „mikropříběhy z nedávné hudební historie, krátká encyklopedická hesla věnovaná jedinečným osudům hudebníků, kteří nezažili popularitu, nezvítězili v anketách ani nepřistupovali k hudbě konvenčně“.

A právě v úvodním rámci konkurzu, který s nedbalým zájmem o roztříštěné duše neúspěšných muzikantů z neviditelné backstage ironicky moderuje Johana Matoušková, se cizelují hrdinové, kteří budou inscenací provázet víceméně až do konce.

Všichni tak trochu předvádíme

Zdeptaný imitátor Elvise Presleyho (Jiří Vyorálek) polemizuje o odvaze být sám sebou; sesterská kapela Shaggs, která vznikla na popud otce dívek a evidentně tvoří pod jeho hrozbou, touží po úspěchu a podivínský, katolicky založený zpěvák se zvláštním hlasem a evidentními

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Divadlo

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější