Poruchy i nezkušení řidiči. Megatrolejbusům musí na lince na letiště vypomáhat diesely

Naftový autobus na trolejbusové lince 59, vpravo trolejbus odjíždějící s poruchou. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýNaftový autobus na trolejbusové lince 59, vpravo trolejbus odjíždějící s poruchou. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný

Část závad může mít souvislost s malou praxí pražských řidičů s řízením trolejbusů. Dokazují to i videa ze sociálních sítí.

První dny provozu nových pražských megatrolejbusů Škoda Solaris 24m provázejí komplikace. Na trolejbusovou linku 59 z Veleslavnína na letiště jsou tak místo nich částečně nasazovány i dieselové autobusy. Potvrzují to zkušenosti čtenářů deníku Zdopravy.cz, kteří v minulých dnech na trase několikrát porouchaný trolejbus a náhradní autobusovou dopravu zahlédli.

Závady následně potvrdil pro Zdopravy.cz i pražský dopravní podnik (DPP).

Naftový autobus na trolejbusové lince 59.
Foto: Čtenář Zdopravy.czNaftový autobus na trolejbusové lince 59, vpravo trolejbus odjíždějící s poruchou. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýTrolejbusová linka 59 v problémech.
Foto: Čtenář Zdopravy.cz

„U trolejbusů Škoda Solaris 24m došlo po několika dnech od zahájení plného provozu ke vzniku dílčích technických závad na více vozech. Nejedná se o nicméně o žádnou sériovou závadu,“ vysvětlil deníku Zdopravy.cz vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík.

I přes plánovanou provozní rezervu třech trolejbusů tak musel DPP na některé oběhy linky 59 dočasně nasadit kloubové naftové autobusy. „Konsorcium výrobců vzniklé závady průběžné řeší a vozy po opravě jsou ihned vraceny do provozu,“ dodal Šabík.

Podle něj se část řešených závad týká seřízení technických komponent či elektrovýzbroje vozidla. To dokazují i v minulých dnech publikovaná videa na sociální síti TikTok, která na výrazné jiskření v oblasti elektrovýzbroje a trolejí upozornila.

@11111111111222333a

♬ Hinder x No Resolve Unstoppable out now – Oscar James Pegorraro

„Další část závad má pravděpodobně souvislost se zatím malou praxí pražských řidičů s řízením trolejbusů. Zde samozřejmě probíhá upozorňování a opakované školení příslušných řidičů. Společně s dodavateli věříme, že se jedná pouze o krátkodobý dočasný stav a disponibilitu vozidel se podaří brzy navýšit na plné pokrytí plánovaného vypravení 17 vozů v pracovní dny,“ dodal Šabík.

Že se u megatrolejbusů nejedná o sériové závady, uvádí i mluvčí Škoda Group Jan Švehla. Standardní kusové závady se podle něj při nasazování nových vozidel do provozu objevují.

„Z tohoto důvodu jsou v depu přítomni i naši specialisté, kteří situaci obratem vyřeší v rámci záručního servisu,“ uzavřel Švehla.

Tříčlankové trolejbusy

Letištní linka 59 je v Česku unikát. Jde zatím o jediné tuzemské spojení, na kterém jezdí tříčlankové bateriové trolejbusy Škoda Solaris 24m, které dosahují délky 24 metrů. Kromě Prahy jezdí od loňského podzimu už jen v Bratislavě.

Pro trolejbusy bylo vybudováno nové trolejové trakční vedení z Veleslavína až ke starému ruzyňskému terminálu. K samotnému novému letišti pak jezdí na baterie, nedaleko Terminálu 2 je pro ně vybudována trolejová dobíječka.

Na lince 119, kterou trolejbusy linky 59 nahradily, jezdilo v pracovní dny v jednom směru 290 spojů. Úspora nafty tak má být podle představitelů města 690 000 litrů, emise CO2 se mají snížit o bezmála 1 300 tun.

Flotila megatrolejbusů na ranveji. Praha spustila provoz bezemisní linky 59 na letiště

S problémy při zavádění nových trolejbusů se DPP potýkal již na lince 58. Ta se od února stala první novodobou linkou v Praze, kde měly trolejbusy, v tomto případě SOR TNS 18, vystřídat v provozu autobusy.

Problémy byly v prvních dnech zejména se sběrači. Vozy byly navíc dodány do provozu se značným zpožděním oproti původnímu harmonogramu.

Nafta místo trolejbusů. Výrobce nezvládá zprovoznit vozy pro linku 58, bojuje se závadami

Tagy Dopravní podnik hl. m. Prahy dpp letiště praha Nádraží Veleslavín trolejbusy
237 komentářů