Na úvod hlavní editorka Jindřiška Bláhová, které celkově vypomáhalo dalších 10 lidí, v podstatě sama položí otázku, jestli vůbec mělo smysl se festivalovému dění za minulého režimu na těch 500 stránkách věnovat (naše odpověď zní: Ano, mělo!), když stejně ledacos ovlivňovala lživá bolševická propaganda, kvůli které se nedá mluvit o tom, že by přehlídka v západních Čechách měla nějakou významnou hodnotu, třebaže prestižního statusu A se dočkala už v 50. letech. To navzdory leckdy až extrémnímu „vlezdoprdelnictví“ a podlézání zpátečnickému sovětskému svazu (malá písmena ponechána schválně – pozn. aut.), kde zítra mělo být včera.
A jakých kapitolek se tedy třeba dočkáme? Tak určitě se musí nechat, že KVIFF bude prozkoumán ze všech myslitelných a vlastně i nemyslitelných úhlů pohledu. Prozkoumáme tedy, jak to bylo s uváděním bolševických filmů z východu, jak se o festivalu psalo v prestižním časopise Variety, jak to bylo s účastí diváků, jaká byla provázanost s Filmovým festivalem pracujících, jaké hollywoodské bijáky bylo za železnou oponou možné zhlédnout. Potom taky jak to bylo s cenami, jichž věru nebylo málo, protože se udávaly Za sociální pokrok, Za lepší svět, Za nového člověka (WTF!?!) atd. No, a zmínit musíme i to, jak se pečovalo o hvězdy, ať už ty z východního bloku (Anna Prucnal, Alicja Bobrowska, Krystyna Mikołajewska), jejichž hvězdnost byla ovšem často nepřekvapivě tlumena, tak ty opravdu zářivé, k nimž patřily a patří Claudia Cardinale, Kitty de Hoyos, Franco Nero, Shirley MacLaine či Tony Curtis opékající si špekáčky.
Loredana Nusciak a Franco Nero ve filmu Django
Proplétání světů: Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary v období studené války je kniha, která zasluhuje šanci, přestože cítíme, že její cílová skupina asi není příliš široká. Tudíž ji v největší míře docení jednak novináři, kteří sami vědí, jaké to je se připravovat tu na rozhovor, tu na článek o konkrétním tématu. No, a druhak ji docení taky ti, kdož se v současnosti podílí na organizaci Mezinárodního Filmového festivalu Karlovy Vary, aby měli povědomí o tom, co se na stejném místě dělo o pětatřicet a víc roků dříve. Pravda, velikou pochvalu zasluhují autoři za to, že díky zmapovávanému období vychází ze stránek na plné pecky najevo ubožáckost bolševiků a jejich mrzáckého režimu, jehož nedostatky a absurdita na takhle velkých akcích tuplem vyplouvaly na povrch. Plánované hospodářství a vytváření různých posudků a profilů představuje něco, co může dosáhnout až absurdních rozměrů. To nejlíp demonstruje v knize papalášova věta: „Když festivalový host řekne, že polévka byla studená, může mít pravdu.“ Po tomhle asi netřeba cokoli dalšího dodávat.
P. S.: Časem vyjde pokračování o tom, jak to na festivalu v Karlových Varech chodilo a chodí po roce 1989.
FOTO: Tom Kordík, NFA, cinema.de