Ve škole i v domově seniorů. Kde všude pomáhá umělá inteligence?

Navrhni mi menu, ó umělá inteligence! Kuchařům už navrhuje vhodné suroviny či vizuální předlohy jídel

Prvky AI využívá i kuchyně jedné z restaurací přímo v centru Prahy, jejíž návštěvníci asi netuší, že s jídlem pomáhá právě umělá inteligence. Ta už dnes může navrhnout třeba například sezónní menu, doporučit vhodné ingredience ke konkrétní surovině či vymyslet design jídelního lístku.

Marek Fichtner má na sobě bílé kuchařské oblečení, přes něj tmavou zástěru. Provází mě kuchyněmi dvou propojených restaurací v centru Prahy – Červený jelen a Trezor Špork. Kolem nás se griluje, peče a smaží – a právě tady se snaží čím dál víc v provozu využívat umělou inteligenci.

Čtěte také

Označení za průkopníka umělé inteligence se ale šéfkuchař brání. „Mám dvě ingredience, třeba lososa a bramboru, a k tomu si řeknu, co by se ještě hodilo jako třetí ingredience – a nemám na mysli třeba kopr, takovou věc, o které vím. A v tom mi eventuálně umělá inteligence napomůže,“ popisuje Fichtner.

Oceňuje především rychlost umělého rádce oproti vyhledávači. „Pak je samozřejmě na vás, jak s tím naložíte, jestli s tou ingrediencí, kterou vám vyhledá, sounáležíte. Musí to sedět hlavně vám. Nezakládám na tom své kuchařské umění. Šéfkuchař má časem nachutnané věci, co jdou dohromady, a nejsem úplně přesvědčený, že toho může umělá inteligence docílit,“ míní 49letý šéfkuchař.

Sezóna AI

Fichtnerovi o generaci mladší kolegové se na využívání umělé inteligence dívají optimističtěji. „Myslím, že jsme ji jako jedni z prvních začali reálně využívat začátkem minulého roku a snažíme se udržet na špičce toho, jak se využívat dá. Využíváme placené verze, nástroje, které předtím nebyly, tvorba obrázku, videí,“ říká spolumajitel restaurací Jiří Panuška.

Čtěte také

Jak se za rok a čtvrt osvědčila? „Bylo potřeba překonat nedůvěru a šéfkuchařů a manažerů, nicméně ti progresivnější z nich využívají umělou inteligenci – hlavně chat – na týdenní bázi. Nově se v tom tvoří vizuály – ne ty, které jdou k zákazníkům, ale aby tým viděl, čeho chce šéfkuchař tím jídlem dosáhnout. Takže se nemusí vařit, stačí vygenerovat a plus mínus víme, jak to má potom vypadat,“ popisuje.

Denně tu kuchaři uvaří stovky jídel a jazykové modely jim už pomáhají s vytvářením sezónních nabídek. „Specifikujete, že jsme v Česku, v Praze a chceme vytvořit roční sezónní kalendář – navrhni, umělá inteligence, na základě svých schopností a databáze, to nejlepší. Musím říct, že ty výsledky jsou velmi přesné: chřestová sezóna, jahodová sezóna, houbová sezóna, sezóna zvěřiny... Co to používáme tímto způsobem, musím říct, že je tam velký pokrok,“ chválí si Panuška.

V budoucnu by měla umělá inteligence při návrzích vycházet i z dat o tom, co si zákazníci v daných restauracích objednávali nejradši. I díky tomu by pak měli mít kuchaři víc času na samotné vaření.

V příštím díle seriálu o umělé inteligenci zamíříme do pražského IKEMu a uslyšíme o tom, jak tam technologie stále více pomáhají lékařům při léčbě cukrovky.

autoři: Ondřej Vaňura , jkh
Spustit audio

Související