Hlavní obsah

V Kanadě objevili mandlové máslo a začali ho ručně vyrábět v Česku. Nyní cílí na stomilionový obrat

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Před deseti lety přišli na tuzemský trh s ořechovými másly, která v Česku nikdo neznal. Šlo tehdy doslova o pole neorané. I proto je vyráběli na „kolenou“, po několika skleničkách. Olomoucká firma Šufan, kterou založili Matěj Zavoral a Marek Dyntera, loni už dosáhla obratu 57 milionů a meziroční růst představoval 63 procent. Letos plánuje další novinky, rozšíření portfolia a chce vyrůst o 80 procent a dosáhnout obratu 100 milionů korun.

Foto: Šufan

Spolumajitelé Šufanu: zleva Marek Dyntera, Lukáš Medek a Matěj Zavoral

Článek

„Kluci pracovali pár let v Kanadě a tam objevili mandlové máslo. Matěj ho své tehdejší partnerce a dnes již manželce tehdy kupoval jako dárek a ono ji očarovalo. Když se v roce 2014 vrátili domů, zvyk obdarovávat zůstal, jenže nebylo z čeho. Proto se s Markem rozhodli, že tento produkt zkusí k nám přivést,“ vzpomíná na začátek cesty třetí z party Lukáš Medek, který do firmy jako společník vstoupil později.

A ta byla podle něj krušná. „Zákazníci ořechová másla, která se později stala naším základním produktem, neznali. Bylo třeba, aby pochopili, o co jde, a zvykli si na to. Třeba na zcela novou chuť. Bylo to o vysvětlování, o tom, co to je, jak se to používá, proč je to dobré,“ říká Medek.

Zlom podle něj nastal v roce 2019, kdy se rozšířilo portfolio. „Tehdy jsem pracoval na ministerstvu zemědělství a s dnešními společníky jsem se poznal náhodou, když jsem je zval na různé trhy, které jsme organizovali. Oslovil jsem je s tím, že bychom se mohli dát dohromady a společně to posouvat dál. No a plácli jsme si,“ konstatoval.

Foto: Petr Marek, Novinky

Lukáš Medek u plnicí linky

Šufan svou nabídku postupně rozšířil o čokolády, granolu, kokosová hnízda a další výrobky z prvotřídních surovin. Těch loni zpracoval více než 100 tun a většinu z nich nakupuje přímo od pěstitelů.

Věřím, že naše výrobky představují to nejlepší, co můžete v daném segmentu ochutnat. Kanceláře a výroba sídlí pod jednou střechou. Nad surovinami a zpracováním máme stoprocentní kontrolu,“ podotkl Zavoral.

Denní směna, jak dodal, vyrobí až 4000 výrobků, které jsou k dostání ve více než 300 kamenných prodejnách v ČR a na Slovensku (nepatří Šufanu) a v online supermarketech. „Zákazníky nevidíme, neboť nemáme vlastní kamenný obchod. Z dat, která vidíme na e-shopu, jsou to ale hlavně ženy, z větší části okolo třiceti let,“ prozradil Medek.

Foto: Petr Marek, Novinky

Lukáš Medek u výroby čokolády

Šéfové Šufanu mají jasnou vizi i do budoucna. Chtějí dělat produkty nutričně dobré, zdravé a zároveň chutné. Neodradila je od toho ani marketingová agentura, která jim loni v březnu řekla, že s jejich portfoliem nedosáhnou ani 50 milionů.

I bez cukru to jde

„Naše výrobky podrobovali kritice z pohledu, že je v nich málo cukru, že lidi jsou na něj zvyklí a že tedy potřebují produkty hodně sladké. My tam však nebudeme rvát cukr na sílu. Proto jsme se s nimi rozešli a ukázalo se, že to jde, že lidi chtějí kvalitu a nejen levné produkty plné cukru. Nakonec jsme skončili na 57 milionech a prostor k růstu tu pořád je,“ zdůraznil Medek.

Cílem je vyrůst letos o 80 procent a dosáhnout tak obratu 100 milionů korun. „Toho plánujeme dosáhnout díky inovacím ve výrobě, rozšiřování týmu a portfolia výrobků. To se v roce 2023 rozrostlo o desítky novinek a v podobném tempu plánujeme pokračovat i letos. Teď jsme třeba přidali kešu s chilli a slané směsi s oříšky. Další nové produktové řady ale neprozradím, to je zatím tajemství. Žádný strop si neurčujeme. Ten pro nás zkrátka neexistuje. Byl by pouze v tom, kdyby naše výrobky lidi nechtěli,“ uzavřel Medek.

Muži jsou v podnikání odvážnější

Věda a školy

Může se vám hodit na Zboží.cz: Produkty Šufan

Může se vám hodit na Firmy.cz: Šufan

Reklama

Související témata:
Šufan
Lukáš Medek (podnikatel)

Výběr článků

Načítám