Důvěra v ekonomiku roste
„Nálada v české ekonomice se začíná zlepšovat. Vyplývá to alespoň z březnového Indikátoru důvěry v českou ekonomiku, který sestavuje Český statistický úřad. Meziměsíčně se zvýšil o 3,6 bodu na hodnotu 94,2, přičemž rostla důvěra jak podnikatelů, tak i spotřebitelů. Indikátor důvěry podnikatelů vzrostl celkově na hodnotu 93, ovšem na rozdíl od února se v březnu důvěra v ekonomiku zvýšila i v průmyslu, a to na hodnotu 88,9. Vyhodnocovat to jako „odražení se ode dna“ v českém průmyslu by to bylo asi předčasné, ale o pozitivní signál bezesporu jde. Je zde však také jedno varování: přestože firmy meziměsíčně hodnotily stávající i očekávanou poptávku po své produkci lépe než v únoru, stále výrazně převažuje podíl těch, kteří jí hodnotí jako nedostatečnou. To ostatně potvrzují „tvrdá data“. Hodnota nových zakázek podle posledních dostupných údajů v lednu meziročně klesla o 2,7 %. Snížily se jak nové zakázky ze zahraničí o 2,5 %, tak i nové domácí zakázky, které klesly o 3,1 %. Obtížnou situaci v českém průmyslu potvrzuje i vývoj Indexu nákupních manažerů (PMI). Ten se pod hranicí 50 bodů, která znamená recesi, nachází již od června 2022. Nicméně v únoru dosáhl hodnoty 44,3 bodu po lednových 43 bodech, a jeho pokles se tak zmírňuje a naznačuje možný obrat. Stále však ukazuje na nepříliš dobrou situaci českého průmyslu, kde chybí zakázky, výrobci optimalizují své zásoby a upravují ceny,“ uvádí Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.
„Pro nastartování domácí poptávky je pozitivním signálem růst druhé složky Indexu důvěry v českou ekonomiku, který sleduje vývoj důvěry spotřebitelů. Ten se zvýšil už třetí měsíc v řadě, tentokrát vzrostl o 5,9 bodů na hodnotu 99,9. Důvěra tak dosáhla nejvyšší úrovně od října 2021 a přiblížila se svému dlouhodobému průměru. Počet respondentů, kteří v následujících dvanácti měsících očekávají zhoršení celkové ekonomické situace, se oproti únoru snížil. Výrazně se naopak zvýšil počet spotřebitelů, kteří očekávajících zlepšení své finanční situace. O zlepšování spotřebitelské nálady, a tedy i o konci spotřebitelské recese, svědčí ostatně také vývoj maloobchodních tržeb. V lednu meziročně zrychlily svůj růst na 2,4 % z prosincových 1,2 %. Lednová maloobchodní data přinesla i další pozitivní informaci – po dvaceti měsících poklesu došlo v lednu poprvé k meziročnímu růstu tržeb za prodej potravin. Nečekejme však nákupní boom. Půjde spíš o pozvolný růst výdajů domácností a s tím spojený růst tržeb obchodníků. Ten by měl pokračovat v mírnému tempu i v dalších měsících. Vedle růstu reálných příjmů je zde ještě faktor vysokých úspor domácností, které by se mohly rovněž přeměnit ve větší útraty u obchodníků,“ upozorňuje Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.
Moore Czech Republic
Společnost Moore Czech Republic je součástí jedné z největších mezinárodních sítí nezávislých auditorských a poradenských firem. Moore Global Network Limited (do září 2019 Moore Stephens International Limited) zaměstnává po celém světě přes 30 000 odborníků ve více než 260 nezávislých firmách a 110 zemích.
Moore Czech Republic sídlí v Praze a je vedena jednateli a společníky Petrem Kymličkou a Radovanem Haukem. Ti s sebou pod značku Moore přivedli kromě svých pracovníků z dřívější společnosti BDO Advisory také specializované dceřiné společnosti Servodata, DataScript a S-COMP, které se orientují na poskytování komplexních služeb v oblasti IT a vzdělávání.
Více informaci na: www.moore-czech.cz
Okomentovat na facebooku
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz