Jen za první dva měsíce letošního roku přišlo v herním průmyslu o práci přes 8 tisíc lidí. Propouštění se nevyhnulo ani těm největším gigantům, jakými jsou Sony, Microsoft nebo Electronic Arts, rušeny jsou celé vznikající projekty, často už v pokročilých fázích vývoje. Na vině je především vystřízlivění z překotného růstu způsobeného vyššími prodeji během pandemie covidu, ale i rychlý nástup umělé inteligence, která se stala mocným pomocníkem při vývoji. Objevují se ovšem hlasy, které z nekončící vlny výpovědí viní především nekompetentní management, který často nevidí dál než za kvartální finanční výsledky.
Že je podobný styl vedení lidí zhoubný si myslí například Swen Vincke ze studia Larian, které má na svědomí nejlepší hru loňského roku Baldur’s Gate 3. Při přebírání ceny na vývojářské konferenci GDCA si ve svém proslovu nebral servítky.
„Bojuji s vydavateli celý život a pořád vidím ty stejné chyby, pořád dokola,“ prohlásil na adresu vydavatelů, pro které jsou jejich hry prostě jen obchodní produkt jako běžné zboží. „Chamtivost to celé roze*írá už dlouho, od chvíle, kdy jsem začal. Vždycky jde jen o kvartální zisky, jediné, na čem záleží, jsou čísla, a pak všechny vyhodíte a příští rok si řeknete ‚sakra, došli mi vývojáři‘ a pak zase začnete najímat lidi, uděláte akvizice a pak se zase vrátíte na začátek stejné smyčky. A to je prostě rozbité.“
Kromě toho, že tento přístup ničí lidské životy a rodiny je prý především zbytečný, stačilo by jen trochu zpomalit a nehnat se jen za maximálním ziskem.
Bratři Adamsovi, kteří jsou podepsáni pod megahitem Dwarf Fortress byli na stejném pódiu ještě ostřejší v použitém výrazivu. „Ať žerou ho*na, myslím si, že jsou příšerní a myslím si taky, že jsou to zlí lidé,“ nebral si starší Tarne servítky.
„Z nejvyšších pozic vedení je cítit zápach hniloby, když jsou lidé propouštěni jen kvůli struktuře financování, špatným pobídkám a prosté hlouposti,“ myslí si osobitý vývojář, který svůj hit vypiplával přes dvacet let.
Bohužel, ne každý má takové štěstí, že může být sám sobě šéfem a kdo touží pracovat na velikých vysokorozpočtových projektech jednoduše musí před touto stinnou stránkou kapitalismu ohnout hřbet. I hry jsou jednoduše jen byznys a akcionáře zajímá spíše výše dividend než spokojené tvůrčí prostředí.