Na energiích neprávem přeplatily statisíce Čechů. Možná jste o více než 10 000 Kč přišli i vy

Vleklá energetická krize se dotýkala nejen domácností nebo firem, ale negativní dopad měla i na samotné dodavatele energií. Ti se často uchýlili k nekalým obchodním praktikám.

i Zdroj fotografie: Nikol Kolomazníková pro adbz
                   

Vleklá energetická krize se dotýkala nejen domácností nebo firem, ale negativní dopad měla i na samotné dodavatele energií. Ti se vlivem nepříjemné situace často uchýlili k nekalým obchodním praktikám. Nelehkou situaci svých zákazníků využívali ve svůj prospěch a rozhodli se na nich vydělat.

Zákazníci si stěžují čím dál častěji

Před úderem energetické krize se stížnosti spotřebitelů pohybovaly v řádech jednotek – maximálně stovek. Situace se ale rapidně změnila. Jen za rok 2022 přijal Energetický regulační úřad (ERÚ) celkem 1 477 stížností, ve kterých si spotřebitelé stěžovali na nekalé praktiky dodavatelů energií a požadovali kontrolu.

Dodavatelé využili nevědomosti svých zákazníků, kteří se na ERÚ začali obracet s žádostmi o pomoc. Dožadovali se kontroly vyúčtování a chtěli zastání. Chování ze strany dodavatelů jim pořádně pocuchalo nervy. Podle ERÚ ale roste i počet lidí, kteří chtějí problémy s dodavateli řešit mimosoudní cestou, píše web Peníze.

iZdroj fotografie: Česká televize

Prohřešky se nejčastěji týkaly vyúčtování

Obchodníkům jejich agresivní chování vůči spotřebitelům nějakou dobu procházelo. Nicméně pohár trpělivosti přetekl a zákazníci si neúnosnou situaci přestali nechat líbit. Prohřešky se nejčastěji týkaly vyúčtování. Podle předsedy rady ERÚ Stanislava Trávníčka si zákazníci stěžovali na pozdní zasílání vyúčtování, někteří dodavatelé vyúčtování nevyhotovili vůbec nebo nedodrželi lhůty při reklamacích.

„Dodavatel mi slíbil fixovanou cenu za energie, proto jsem se jim upsala na další tři roky,“ stěžuje si paní Anna M. z Prostějova. „Ani ne po půl roce zvoní telefon, že jdou ceny zase nahoru. Co je tohle za přístup?!“.

Někteří zaplatili tisíce korun navíc

Neznalost zákazníků a možná i nepozornost některých z nich zapříčinila, že dodavatelé situace využili a namastili si kapsy. Pro některé spotřebitele to znamenalo přeplacení i tisíců korun navíc. „Tohle už překračuje veškeré meze. Teprve po 3 letech jsem si všiml, o kolik peněz mě obrali. Ročně to bylo skoro 10 000 Kč,“ rozčiluje se pan Karel U. z Moravské Třebové.

A rozhodně nebyl sám. O podobnou částku připravili nekalí dodavatelé mnoho dalších zákazníků. Ti začali hledat pomoc u ERÚ. Ten se prohřešky ze strany dodavatelů začal zabývat. Je-li během kontroly prokázáno, že ze strany dodavatele opravdu došlo k pochybení, v některých případech může rovnou navázat sankční řízení. Na základě tohoto řízení pak ERÚ rozhoduje, zda bude dodavateli uložena pokuta. Během roku 2022 došlo v oblasti ochrany spotřebitele k uložení pokut v celkové výši 11,8 milionů korun, v roce 2023 to byla částka 8,5 milionů korun.

Rekordní pokutu ve výši 4,7 milionu korun udělil Energetický regulační úřad dodavateli energií Armex Energy, píše web Novinky. I zde šlo o nekalé praktiky vůči cílovým zákazníkům.

Jakou zkušenost s dodavatelem energií máte vy? Podělte se s námi v komentářích.

Diskuze Vstoupit do diskuze
114 lidí právě čte
Zobrazit další články