Premiéra v ulicích Tokia pro Maserati, blízko vítězství byl i domácí Nissan

Premiéra v ulicích Tokia pro Maserati, blízko vítězství byl i domácí Nissan
Fotografie: Formule E
  • První ePrix Tokia vyhrál Maxmilian Günther z týmu Maserati
  • Po zisku pole position byl blízko vítězství i Oliver Rowland z Nissanu
  • Ulice japonské metropole vůbec nesedly favoritům
  • Jaguar ve 100. závodě ve Formuli E nezářil jako obvykle

Premiérový závod v japonské metropoli Tokio nabídl zajímavou podívanou. Už v úvodní fázi kvalifikace zůstala řada favoritů, když mezi osmičku nejlepších postoupil jen Jake Dennis a Pascal Wehrlein. Naopak svou chvilku slávy si užívali jezdci běžně nepostupující do vyřazovací části. Tu nakonec před domácím publikem vyhrál, a podruhé v sezoně se postavil na pole position, pilot Nissanu Oliver Rowland. Ve finálovém duelu jen těsně zdolal Maxmiliana Günthera z Maserati. Rowland předvedl skvělý start a odmítl jakékoliv pokusy o sesazení ze strany dotírajícího Edoarda Mortary, jenž Mahindru poslal do druhé řady na roštu a v úvodních metrech si poradil i s pilotem Maserati.

Sestřih kvalifikace

Jenomže Günther posléze z pohledu energetické strategie v kombinaci s vhodně zvolenými aktivacemi útočných módů vypadal z celého balíku pilotů na čele nejlépe. V 26. kole naplánoval svůj útok na vedoucí pozici, který vypadal jako prosté objetí z vnějšku. Takhle dominantně se jevil způsob boje o první příčku. Později se ukázalo, že Rowland spíše přepustil pozici za účelem úspory energie, vědom si toho, že ji v závěru bude muset vybojovat zpět. Na boj skutečně došlo. Velká bitva se odehrála zejména v posledním kole, jenomže německý závodník předvedl i své defenzivní schopnosti a všem atakům ze strany britského rychlíka odolal. 26letý Günther si tak připsal své páté vítězství ve Formuli E a první letošní triumf. Odhodlaným výkonem v Tokiu se navíc posunul do první pětky průběžného hodnocení jezdců.

To Rowland se před domácím publikem značky Nissan musel nakonec spokojit s druhým místem. Navíc se v závěru ještě bránil útoku Antónia Félixe da Costy ve voze Porsche, který se pokusil o odvážný manévr při průjezdu v 15. zatáčce. Za jejich zády situaci pozorně monitoroval obhájce titulu Jake Dennis a dle známého přísloví, byl to nakonec právě pilot Andretti, kdo se smál, když se prosmýkl na třetí místo. I tak se da Costa po vlažném začátku sezony, zdá se, rozjíždí do solidní formy. Zde poprvé dokončil před týmovým kolegou Pascalem Wehrleinem. Ten však doplatil na incident, v němž si poškodil přední křídlo a následně vypadl z tempa. Přesto protnul cílovou pásku na solidním pátém místě.


Ke slibnému výsledku měla nakročeno i indická Mahindra. Zejména vůz pilotovaný Mortarou se úvodních fázích ucházel o vedení v závodu. Po většinu ePrix se navíc Švýcar pohyboval mezi první trojicí jezdců, což by znamenalo nejlepší výsledek v letošní sezoně. Po dojezdu na konečné šesté příčce ovšem přišla od sportovních komisařů diskvalifikace v návaznosti na porušení limitů spotřeby energie. Pro jednoho smůla, pro ostatní štěstí. Těmi obdarovanými z posunu o jednu příčku byli Nico Müller, Nick Cassidy, Robin Frijns, Sérgio Sette Camara, pro jehož tým ERT se jedná o první bodový zápis, a Sacha Fenestraz.

Tým Jaguar přijel do Tokia oslavit svůj stý závod ve Formuli E, jenomže od začátku se plán vymykal představám. Do duelů postoupil jen Nick Cassidy, nicméně i ten po penalizaci klesl až na 19. místo pro závod. Alespoň ziskem 4 bodů za 8. místo zachránil čest týmu, ale i vedoucí pozici v celkovém hodnocení. To Mitch Evans nebude vzpomínat na japonskou metropoli v dobrém. Po špatné kvalifikaci přišel ještě tragičtější průběh závodu, kdy po kontaktu s vozem Lucase di Grassiho přišel o přední křídlo a kvůli nucené výměně se propadl daleko za bodované pozice. Nedařilo se však ani ostatním favoritům. Zcela za body zůstal DS Penske a na slibné výsledky z posledních klání nenavázal ani McLaren.

Sezona 2024 bude pokračovat na dalším novém okruhu v seriálu 13. a 14. dubna, kdy italský dvojzávod v Misanu zahájí evropskou část kalendáře, která bude čítat celkem tři zastávky.

Hodnocení fDrive.cz

Atraktivita závodu: 8/10
Nejlepší pilot: Oliver Rowland
Největší smolař: Mitch Evans
Číslo závodu: 100, tolikátý závod ve Formuli E odjel Jaguar
Nejrychlejší kolo: Maxmilian Günther
Za očekáváním: DS Penske

Výsledková listina

P. Jméno Tým Ztráta Bodů
1. Maxmilian Günther Maserati Racing - 26
2. Oliver Rowland Nissan Formula E +0,755 s 21
3. Jake Dennis Avalanche Andretti +1,405 s 15
4. António Félix da Costa TAG Heuer Porsche +1,822 s 12
5. Pascal Wehrlein TAG Heuer Porsche +3,897 s 10
6. Nico Müller ABT Cupra +4,983 s 8
7. Nick Cassidy Jaguar TCS Racing +5,542 s 6
8. Robin Frijns Envision Racing +5,929 s 4
9. Sérgio Sette Camara ERT Formula E +6,504 s 2
10. Sacha Fenestraz Nissan Formula E +7,016 s 1
11. Jean-Éric Vergne DS Penske +7,583 s
12. Sébastien Buemi Envision Racing +8,467 s
13. Jake Hughes NEOM McLaren +8,859 s
14. Mitch Evans Jaguar TCS Racing +9,316 s
15. Norman Nato Avalanche Andretti +9,573 s
16. Stoffel Vandoorne DS Penske +9,735 s
17. Jehan Daruvala Maserati Racing +15,096 s
18. Dan Ticktum ERT Formula E +49,418 s
19. Sam Bird NEOM McLaren +1 kolo
20. Lucas di Grassi Abt Cupra DNF
21. Nyck de Vries Mahindra Racing DNF
22. Edoardo Mortara Mahindra Racing DSQ

Sestřih závodu

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze