Vlakem do Itálie

Itálie patří nejen během hlavní letní sezóny mezi nejoblíbenější cíle českých turistů. Velmi populární jsou také výlety za historickými památkami na prodloužené víkendy během jara a podzimu. V zimě zase lákají české návštěvníky italské hory a skvěle vybavená lyžařská střediska. Jezdíme tam autem, autobusem i létáme. Věděli jste ale, že z České republiky se do Itálie dá pohodlně dojet také vlakem?

Železnice v Itálii

Itálie má v železniční dopravě dlouhou tradici a disponuje širokou sítí železničních tratí. Ta dosahuje celkové délky 24 227 km, a to jak na dálkových a regionálních tratích, tak v trasách pro rychlovlaky.

Hlavními dopravci jsou státní Trenitalia (Gruppo Ferrovie dello Stato Italiane, někdy také FS) a soukromá společnost Italo (Nuovo Transporto Viaggiatori, někdy také NTV). Na region Lombardie se koncentruje další soukromá společnost Trenord (TN).

Vlakem do Itálie

Jízdenky předem vyjdou levněji

Jízdenky lze kupovat jak online, tak i přímo ve stanicích. V těch menších jsou obvykle jen jízdenkové automaty. Na dálkové vlaky a rychlovlaky se většinou vyplatí kupovat jízdenky online v předstihu kvůli nižší ceně, a to i v řádu několika měsíců před termínem cesty. Cena jízdenky při koupi na místě může být i několikanásobně vyšší. Nejlepší ceny najdete na srovnávači thetrainline.com, kde se srovnávají nejen ceny dálkových vlaků od italských přepravců, ale i dalších evropských železničních společností.

Sleva se ale netýká regionálních tras. I na ně si lze jízdenku koupit předem, ale cena bude stejná jako při koupi jízdenky na místě. Pozor, u průvodčího si ji koupíte jen v případě poruchy automatu v dané stanici. Některé jízdenky je třeba označit už před nástupem do vlaku, a to ve strojku (validátoru), který je buď v nádražní budově nebo na nástupišti. Zatímco velká nádraží nabízejí plné spektrum služeb, na těch menší jsou obvykle alespoň automaty s občerstvením a k dispozici jsou také veřejné toalety.

Vysokorychlostní tratě

Síť vysokorychlostních tratí spojuje města na severu přes celou zemi až s nejjižnějším cípem slavné italské boty. Hlavní trasa vede z Turína přes Miláno, Bologňu, Florencii, Řím a Neapol do Salerna. Ale rychlovlakem se dostanete třeba také z Milána do Benátek a dalších měst. Nejrychlejší jsou vlaky Frecciarossa státní společnosti Trenitalie a soukromé Italo, které mohou jezdit až rychlostí 300 km/h. O něco pomalejší (do 250 km/h) jsou Frecciargento také od státního dopravce Trenitalia. Do budoucna se plánuje navýšení rychlosti na některých úsecích až na 350 km/h.

Při koupi jízdenky předem se můžete dostat také u rychlovlaků na velmi příjemné ceny. Třeba při cestě z Milána do Říma by při koupi na dnešek stála jízdenka kolem 90 eur, při koupi na později lze najít i jízdenky pod 40 eur. Místenka na konkrétní sedadlo stojí kolem 2 €. Při zakoupení dva až čtyři měsíce předem to dokonce vyjde ještě levněji. Italské rychlovlaky jsou pohodlné a skvěle vybavené. Ostatně, i první rychlejší vlaky na našich kolejích – Pendolina – pocházejí právě z Itálie.

Vlakem do Itálie

Další vlaky v Itálii

Dálkové trasy

Vedle rychlovlaků jezdí v Itálii i běžné dálkové spoje rychlostí obvykle do 160 km/h, někde až do 200 km/h. Všechny provozuje státní dopravce Trenitalia. Můžete se potkat s vlaky InterCity podobnými těm u nás, nebo s InterCitty Note, což je speciální noční verze s lehátkovými a lůžkovými vozy. Dalším vlakem pro delší trasy je Frecciabianca.

Regionální vlaky

Stejně jako u nás jsou nejpomalejší druhem dopravy, ale vagóny jsou v dobré kondici, včetně klimatizace. Regionale Veloce (RV) jsou obdobou našich zrychlených spojů, které staví jen v některých vybraných stanicích. Regionale (R) jsou jako naše lokálky a staví tedy v každé stanici na trase.

Jak vlakem z Česka do Itálie

Pro cesty do Itálie jsme vybrali několik vzorových tras z Prahy do známých italských měst. Hledali jsme trasu s co nejmenším počtem přestupů. Jako příklad jsme vybrali vlaky s odjezdem ve čtvrtek, aby se cestující dostal do cílové destinace v pátek ráno.

Praha – Benátky

S jedním přestupem se dá jet přes rakouský Linec. Z Prahy hl. n. pojedete Jižním expresem EC 337 v 18.20 hod. do Lince na hlavní nádraží přijedete ve 22.05 hod. Navazující spoj NJ 40466 odjíždí ze stejného nádraží ve 23.10 hod. a v Benátkách budete ráno v 8.22 na Venezia Mestre nebo v 8.34 na Venezia Santa Lucia, podle toho, kam se potřebujete dostat. Další alternativy už vyžadují minimálně dva přestupy.

Benátky

Praha – Milán

Cesta do Milána s minimem přestupů vede přes Curych. Z Prahy pojedete v 18.20 vlakem EN 50466 nightjet do stanice Curych hlavní nádraží (Zürich HB), kde budete v 8.20 hod. Ze stejné stanice vám odjíždí přímý vlak EC315 do Milána v 8.33 a v cíli na Milano Centrale budete ve 12.50 hod.

Praha – Řím

Cesta do Říma je buď rychlejší, ale s mnoha přestupy, nebo delší s méně přestupy. My doporučujeme cestu opět přes Linec s celkem 2 přestupy. U více přestupů roste riziko, že vám nějaký spoj ujede a vy pak pocestujete ještě mnohem déle. Pojedete stejně jako do Benátek Jižním expresem EC 337 do Lince a odsud vlakem NJ 40466 do Benátek. Musíte vystoupit na Venezia Mestre, kam dojede v 8.22 hod. Už v 8.34 vám jede navazující FR 9466 Frecciarossa, kterou se dostanete buď na Roma Tiburtina s příjezdem v 11.49 nebo na Roma Termini v pravé poledne.

Ceny jednotlivých jízdenek jsou variabilní podle data zakoupení. Některé, například ty přes Švýcarsko, nejsou k dispozici online, ale musíte přímo na nádraží.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno