Nejnovější

Jeden svět Olomouc: Kos v ostružiní – ženská samota jako důkaz svobody a síly

Ilustrační foto od Willfried Wende z Pixabay

Kos v ostružiní je adaptací románu Tamty Melašvili gruzínskou režisérkou Elene Naveriani. Hlavní témata jsou ženská svoboda a sexualita. Hlavní hrdinka Etero si začne menší románek se zadaným mužem, který k ní do obchodu dováží aviváže. Díky tomuto vztahu Etero sama poznává další aspekty vlastního života.

Film začíná tak, že Etero sbírá ostružiny na srázu a v keři zahlédne krásného kosa, kvůli čemuž jí podjede noha a ona se málem zřítí do řeky. Naštěstí se tak nestane, ale po cestě má vidiny, jak její mrtvolu z řeky vytáhnou. Zajde si ke kamarádce pro jistotu změřit tlak.

Její okruh kamarádek z vesnice je ale poněkud zvláštní a občas vyvstává otázka, jestli se dají za kamarádky považovat. Jsou kousavé a z Etero si dělají doslova srandu a dobírají si ji. V jedné ze scén, kdy se s nimi setkává, si Etero jejich poznámky nenechá líbit a opětuje palbu.

K otázce, jestli ženy z vesnice, se kterými se setkává v blízkém okruhu, opravdu považuje za přítelkyně, přidává i to, že se jim zdráhá s čímkoliv svěřit. Možná se ani není čemu divit – nejspíš by to vedlo k dalším uštěpačným poznámkám a výsměchu.

Nečekaná romance

Murman je postarší muž, který se stará o dovážku pracích prášků a gelů do malého obchodu, který Etero vlastní. Oba k sobě cítí jisté sympatie, které si navzájem potvrdí, když se spolu vyspí ve skladu Eteřina obchodu. Posléze si začnou domlouvat další schůzky a Etero se otevírá nový, pro ni do té doby neznámý, svět, jelikož s Murmanem přišla o panenství.

Murman je ale ženatý muž, který má dokonce i vnoučata, proto se s Etero nesmí vídat tak často. Zakazuje jí, aby mu volala, ale jen psala. Etero stejně jednou „omylem“ Murmana vytočí, ale svého kroku se zalekne a ihned to pokládá.

Jejich vztah se rozvíjí, až jednou Murman Etero oznámí, že se už nemůžou scházet, protože odjíždí za lepší prací – bude řídit kamion. Přemlouvá ji, aby jela s ním a usadila se. Etero nechce, má ráda svoji nezávislost a svobodu, a i když Murmana miluje, nehodlá se těchto hodnot pro něho vzdát. Tohle její rozhodnutí ukazuje, že svoboda je volba a může být krásná a nutně to neznamená, že člověk je osamělý.

Na druhou stranu Etero občas osaměle působí, i když ne záměrně. Po nějaké době svého vztahu s Murmanem si začne na sobě všímat fyzických změn, které přisuzuje přechodu. Etero už je 48 let a podle svých slov čeká na menopauzu, aby mohla jít do důchodu, zavřít krámek a dát si nohu přes nohu. Jednoho dne, kdy znovu sbírá ostružiní, ke kterému se znovu vrátila poté, co Murman odjel, si všimne, že má zvláštní výtok.

Bojí se, že má rakovinu dělohy, na kterou zemřela i její matka. Je smířená s tím, že umře, ale nechce se se svou diagnózou nikomu svěřit, proto rozdá věci, co jí zbyly a odejede do jednoho města na kliniku, kterou si nechala doporučit. Nakonec se ukazuje, že je všechno jinak. Etero není nemocná, ale těhotná.

Po projekci proběhla debata s Vítem Schmarcem, ředitelem distribuční společnosti, která bude snímek Kos v ostružiní uvádět v kinech. Také moderuje populární podcast Čelisti. Pochvaloval si, že film ukazuje něco neokázalého a přirozeného a nenutí nám nějakou metaforu.

Napište komentář

Váš e-mail nebude publikován.


*