Ondřej Horecký

17. 4. 2024

Hlavní důvod, proč u nás automobilka Volkswagen odmítla postavit gigatovárnu na baterie, je násobně dražší elektřina ve srovnání se Severní Amerikou. Na úterní senátní konferenci „Green Deal s rozumem“ to uvedl ředitel vnějších vztahů Škoda Auto Michal Kadera.

Podle něj opouštíme kvalitní technologie, v nichž jsme dobří, jako například spalovací motory, ale přitom přicházíme o investice do nových technologií právě kvůli vysokým cenám elektřiny.

Německý koncern oznámil začátkem listopadu 2023, že své rozhodnutí o vybudování obří továrny na baterie do elektrovozů odkládá na neurčito.

„Největší důvod, proč Volkswagen odmítl a oddálil rozhodnutí o gigafactory v České republice, bylo to, že je tady elektřina na úrovni troj-, čtyřnásobku Kanady nebo Spojených států. A ve chvíli, kdy máte vybudovat nějaký energeticky náročný podnik s perspektivou dvacet, třicet let a víte, že jste na trojnásobku elektřiny, s tím se nedá konkurovat,“ prohlásil Kadera.

Česko by podle něj mělo hledat způsoby, jak elektřinu zlevnit, a přilákat tak výrobní společnosti i výzkum. „Bez levnější elektřiny se obávám, že nepřijde žádná nová zelená investice v automobilovém průmyslu. A když nebude nová investice, nebude přidaná hodnota, nebude výzkum a vývoj,“ uvedl manažer.

Přiznal, že Green Deal „zdražuje do určité míry všechno, co se kolem nás děje“, a polyká veřejné peníze, ale potvrdil, že dekarbonizace je to, o co automobilky stojí, jen s vyváženějším přístupem.

Postěžoval si také, že evropské automobilky jsou na rozdíl od konkurentů v Číně nuceny investovat na příliš mnoha frontách. Zároveň s vývojem elektromobilů musí investovat ještě do plnění neustále se zpřísňujících norem u spalovacích motorů (opotřebení brzd, prachové částice, kybernetická bezpečnost atd.).

„Máme těch investičních kolejí příliš mnoho,“ řekl a dodal, že Evropa nemá zajištěn ani dostatek dostupných drahých kovů potřebných k výrobě baterií pro elektromobily. Tyto vzácné kovy se těží mimo Evropu, přičemž velkou část trhu ovládá Čína, která již nyní válcuje evropské automobilky nízkými cenami svých elektrovozů.

Související články

Přečtěte si také

Pavel Matocha: Proč Česká televize čelí stoupající nedůvěře diváků
Pavel Matocha: Proč Česká televize čelí stoupající nedůvěře diváků

Česká televize si nedůvěru vysvětluje jako následek hybridní války a dezinformační kampaně.

Na středních školách dnes začíná náhradní termín jednotné přijímací zkoušky
Na středních školách dnes začíná náhradní termín jednotné přijímací zkoušky

Na středních školách dnes začíná náhradní termín jednotné přijímací zkoušky, druhý termín je vypsaný na úterý.

Trump si podle předvolebního průzkumu CNN udržuje před Bidenem náskok
Trump si podle předvolebního průzkumu CNN udržuje před Bidenem náskok

Trump si podle průzkumu mezi registrovanými voliči udržuje podporu asi 49 procent dotazovaných, Biden má podle průzkumu nyní mírně nižší podporu, a to 43 procent dotazovaných, zatímco v lednu to bylo 45 procent.

TOP 09 má čtyři kandidáty na ministra pro vědu a výzkum
TOP 09 má čtyři kandidáty na ministra pro vědu a výzkum

Na ministra pro vědu a výzkum má TOP 09 podle místopředsedy strany a ministra zdravotnictví Vlastimila Válka (TOP 09) čtyři kandidáty, tři muže a ženu.

Drastické a nevratné klimatické geoinženýrství znepokojuje vědce
Drastické a nevratné klimatické geoinženýrství znepokojuje vědce

Jak ovlivnit klima na Zemi? Přečtěte si o záměrném vysušování stratosféry a jeho potenciálu ovlivnit energetickou nerovnováhu...