Vltava má nové přístaviště pro malé lodi v Davli. Další stát postaví i na Labi

  18:04
Nové veřejné přístaviště pro malá plavidla otevřelo ve středu Ředitelství vodních cest na řece Vltavě nedaleko soutoku se Sázavou v Davli jižně od Prahy. Pojme deset plavidel, ta zde mohou 48 hodin zdarma kotvit, připojí se zde i na elektřinu a dotankují pitnou vodu. Dalších osmnáct veřejných přístavišť na Vltavě, Labi a Moravě chce stát otevřít do roku 2025.

Přístaviště na Vltavě v Davli. Už během otevření u něj zakotvila první loď. | foto: Tomáš Lánský, MAFRA

Přístaviště v hodnotě 30 milionů korun financoval Státní fond dopravní infrastruktury. Měří 52 metrů, tvoří jej železobetonové plováky s dřevěnou palubou. Celkem pět šikmých výložníků, kde kotví lodě, umožňuje bezpečné přistavení plavidel do délky 20 metrů. Stojí hned v sousedství železné lávky, která posloužila americkým filmařům jako kulisa pro válečný film Most u Remagenu.

„Molo je koncipováno podobně jako řada dalších přístavišť, která jsme budovali pro Ředitelství vodních cest na Labi. Mimo plavební sezonu a při zastavení plavby nebudou u mola stát žádná plavidla a výložníky budou sklopeny, aby netvořily překážku v proudu řeky. Bezpečně tak přístaviště na místě přečká i největší povodně,“ uvedl Roman Krupička z firmy Labská, strojní a stavební společnost, která přístaviště vybudovala.

Zájem o rekreační plavbu roste

„Ročně do této infrastruktury investujeme stovky milionů korun, protože vnímáme obrovský potenciál, který rekreační plavba skýtá. Jen loni přibylo 3600 nových vůdců malých plavidel, což svědčí o růstu zájmu o tuto činnost. Bez vhodného zázemí a infrastruktury ale plavbu podporovat nejde. Chceme ji dále rozvíjet,“ řekl MF DNES ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

„Rekreační plavba je stále oblíbenějším způsobem, jak trávit volný čas, jak si odpočinout nebo zažít něco nového. Pro rozvoj cestovního ruchu má zajímavý potenciál, a proto je správné, že vzniká důležitá infrastruktura. V moderním veřejném přístavišti v Davli najdou zájemci veškeré zázemí a bezpečné místo, kde mohou nechat své plavidlo a bez obtíží vystoupit na pevninu,“ doplnila středočeská hejtmanka Petra Pecková (STAN).

Další přístaviště už letos

Přístaviště v Davli je zatím jediné mezi Prahou a Týnem nad Vltavou v jižních Čechách, které slouží pro malá plavidla. Těmi se rozumí lodě do dvaceti metrů délky. Do budoucna stát plánuje otevřít další kotviště na Vltavě v Kamýku nad Vltavou, Podolsku a Zvíkově. Ještě letos chce Ředitelství vodních cest otevřít nová přístaviště na Vltavě v Roztokách, Hoříně a Dolánkách. Na Labi stát dokončí jejich stavbu v Brandýse nad Labem, v Ústí nad Labem-Brné a v Kolíně.

Celkem jich má do roku 2025 být v provozu osmnáct. Loni jich stát zprovoznil šest, z toho pět pro osobní lodě na Labi a jeden na Baťově kanále v Uherském Hradišti.

Krom toho chce stát začít rozšiřovat přístav Veselí nad Moravou jako součást plavebního okruhu do Vnorov na Baťově kanále, plánuje se rozšiřování přístaviště Strážnice. Baťův kanál se má nadále prodlužovat směrem do Hodonína.

Co však na českých tocích dosud citelně chybí, jsou servisní centra, kde by motorové lodě mohly dotankovávat palivo. Jedno z nich Ředitelství vodních cest dokončuje v Roudnici nad Labem, další tankovací loď slouží v Praze.

Ve Štětí na Litoměřicku otevřeli loni v létě přístaviště pro dvanáct malých lodí (8. srpna 2023):

8. srpna 2023