Uplynulý rok byl složitý, shodují se české firmy

Sázejí na investice do technologií a buducnost vyhlížejí s opatrným optimismem

Po turbulentním roce 2023, kdy ekonomika v Česku kolísala a stagnovala, doufají české firmy v pozitivnější období. Optimismus však stále narušuje nízká důvěra podnikatelů v průmysl a problémy v dodavatelském řetězci. Jako možný lék na potíže si české podniky dávkují investice do inovací a zákaznického servisu.
Zejména druhá polovina minulého roku byla pro mnohé firmy poměrně složitá, rok 2024 proto vyhlížely s nadějí v nárůst poptávky a zvýšení optimismu podnikatelů v průmyslu. Očekávání se však naplnila jen částečně. Po prvním čtvrtletí je saldo důvěry podnikatelů v průmysl na druhé nejnižší úrovni za posledních deset let, horší bylo pouze v 2. kvartálu roku 2020 vlivem globálního šoku z covidové pandemie.
„Vzhledem k situaci ohledně důvěry podnikatelů v průmysl považujeme naše výsledky za první čtvrtletí za dobré. Dosáhli jsme plnění prodejních plánů na 97,2 %, takže na cílovou pásku jsme nedosáhli jen těsně,“ popisuje aktuální vývoj Libor Sedláček, spolumajitel a marketingový ředitel rodinné firmy GUMEX, jež dodává expertní řešení těsnění, hadic a dalších produktů z pryže a plastů. Úspěch ve složitých podmínkách připisuje především vysoké kvalitě výrobků a schopnosti adaptovat se na změny trhu, což se projevilo například ve vyšších zakázkách pro obranný průmysl.
Roli kvality v úspěchu na současném trhu zmiňuje i Jan Baroš, výkonný ředitel EET GROUP pro Českou republiku a Slovensko. Firma se věnuje IT distribuci s přidanou hodnotou. „Naše týmy pracovaly s vysokým nasazením a profesionálním přístupem, a to se výrazně promítlo do kvality a efektivity naší práce. Díky tomu jsme dokončili několik klíčových projektů a v některých aspektech i překročili naše finanční plány. Tento pozitivní vývoj nám dává důvod k optimismu a motivaci k dalšímu růstu v následujících kvartálech,“ říká.
Lepšící se náladu na trhu vidí i Hana Fikarová, marketingová manažerka ve společnosti AC Heating, která se zabývá výrobou a montáží tepelných čerpadel. „Ve srovnání s loňským rokem objemy prodejů zatím nedosahují stejné úrovně, ale díky nárůstu hypoték a počínajícího oživení v oblasti stavebnictví cítíme na straně zákazníků větší optimismus a chuť opět věci řešit.“
Firmy brzdí překážky v dodavatelském řetězci
Fakt, že pozitivním vyhlídkám směrem k dalším měsícům zdánlivě nic nebrání, potvrzuje i Libor Sedláček: „Z našeho vlastního průzkumu, který pro nás dvakrát ročně provádí společnost B-inside, plyne, že se situace důvěry mění. Letos v březnu nevidělo bariéry růstu plných 57 % zákazníků, což je dvouleté maximum. Podle našich informací nejsou tématem ani ceny energií nebo nedostatek financí.“
„Obavy se týkají zejména nedostatku zakázek, částečně chybí personál. Cítíme také neochotu firem riskovat a rozhodovat velké projekty. Naštěstí je zároveň dostatek menších zakázek,“ doplňuje Sedláček. GUMEXU částečně nahrává současná nestabilní situace v námořní dopravě, protože produkty dováží převážně z Evropy. Byť slabší koruna ovlivňuje vstupní náklady, není to podle Sedláčka vysloveně negativní jev. Uvědomuje si totiž, že současný kurz může pomoci tuzemským firmám závislým na exportu.
Výzvy způsobené potížemi v dodavatelském řetězci vnímá také Jan Bartoš. „Nestabilita na trzích a problémy v globálním dodavatelském řetězci můžou ovlivnit dostupnost některých produktů a zpomalit realizaci projektů. Přesto se nám daří tyto výzvy překonávat, zejména díky proaktivnímu plánování a úzké spolupráci s našimi partnery a zákazníky.“
Budoucnost? Inovace a špičkový zákaznický servis
Na uvažování firem mají vliv nové trendy v zákaznickém chování, jimž se snaží vyjít vstříc. V oblasti IT je to dle Bartoše zejména zvýšený důraz na online obchod či vyšší potřeba bezpečnosti a ochrany dat. V GUMEXU pro změnu investovali do nových výrobních technologií – v květnu plánují spustit výrobu na moderním pětiosém obráběcím centru, novinkou je také zařízení na tváření plastů. „Plánujeme využít naše znalosti týkající se plastových materiálů a zákazníkům nabídneme jak přesné obrábění, tak i výrobu nádrží, van a podobných produktů,“ vysvětluje Libor Sedláček.
Napříč odvětvími se podniky zaměřují na personalizaci služeb nebo výrobků, individuální přístup a rychlost dodávek i objednávek. To shodně potvrzují Jan Bartoš i Libor Sedláček.
„Díky novému centrálnímu skladu jsme zrychlili expedici zboží. Vyzdvihnout musím také naše poradenství, kterému se dle našich průzkumů daří uspokojit 99 % zákazníků. S úpravou zboží na míru je pak zcela spokojeno celých 98 % odběratelů. Věříme, že náš přístup nám získá další velké zákazníky, kteří ocení péči a profesionalitu a budou s k nám rádi vracet. Tato strategie nám ostatně pomohla za třicet let vyrůst ve špičku našeho oboru,“ bilancuje Sedláček.
Je nepochybné, že průmyslový sektor čekají v nadcházejícím období zásadní změny. Automatizace, digitalizace a implementace pokročilých technologií, jako jsou umělá inteligence, strojové učení a internet věcí, přinesou jednak výzvy, jednak mnoho příležitostí. „Uspějí společnosti, které jsou připravené adaptovat se, inovovat a zůstat v čele těchto trendů,“ zakončuje Jan Bartoš.