Sir William Lyons: Tvůrce Jaguaru E-Type, jedné z ikon automobilového světa 60. let

Enzo Ferrari o něm prohlásil, že je to „nejkrásnější auto na světě“. Pro Franka Sinatru to byla láska na první pohled. Málokterý vůz dosáhl tak okamžitého celosvětového uznání jako Jaguar E-Type. Tento dvoumístný vůz s rychlostí 240 km/h byl poprvé představen v roce 1961 a předznamenal „swingující šedesátá léta“ v celé jejich drzé kráse.

Kdo byl William Lyons?

Toho roku se zakladatel značky Jaguar sir William Lyons dožil šedesáti let. Za jeho konzervativním vystupováním se skrýval radikální autokrat s nekompromisní vizí svých vozů. Lyons byl nejen šéfem tehdy nejziskovější britské automobilky, ale také „stylistou“ všech svých vozů.

Narodil se v roce 1901 v Blackpoolu a svůj první motocykl Triumph z roku 1911 si přestavěl podle vlastního návrhu. Jeho soused William Walmsley si postavil vlastní motocyklovou sajdkáru z leštěného kovu.

Lyonsovi se tento vzhled líbil, záleželo mu na stylu a přesvědčil Walmsleyho, aby spojili své síly. V pouhých jednadvaceti letech společně založili společnost Swallow Sidecars Company.

První vůz

V roce 1926 Lyons trval na tom, aby se firma přestěhovala do Coventry, jakési britské obdoby Detroitu. Výroba karoserií byla ve dvacátých letech minulého století oddělena od výroby motorů a podvozků, což bylo dědictvím éry koňských povozů.

Lyons začal se skromným podvozkem Austinu Seven. Přidal nízkou střechu, skloněné čelní sklo a zaoblenou záď, aby dodal vozu extrovertní vzhled.

V roce 1931 postavil svůj první kompletní vůz. Název firmy zkrátil na SS a nový model se stal SS 1. Těsně před uvedením na trh byl Lyons hospitalizován se zánětem slepého střeva a Walmsley, kterému vadila podle něj neprakticky nízká linie střechy, ji nechal o několik centimetrů zvýšit.

Lyons zuřil, ale SS 1 přesto vyvolal senzaci. Nedlouho poté se oba spolupracovníci rozešli. Od té doby už nikdo nezasahoval do toho, co se stalo známým jako „Lyonsova linie“.

Jaguar a jeho zrod

Když v roce 1935 uvedl Lyons na trh nový model, nazval jej SS Jaguar, protože evokoval vlastnosti velké kočky, tedy rychlost, elegantnost a nenápadnost. Jistý kritik jej tehdy snobsky označil za „Bentley z Wardour Street“, čímž si rýpl do základny vznikajícího britského filmového průmyslu v Soho. Lyonsovi to bylo jedno, film byl o budoucnosti a jeho značka také.

Věděl, že pokud chce získat skutečnou důvěryhodnost jako výrobce automobilů, musí navrhovat a vyrábět vlastní motory. Sehnal špičkový tým, v němž byli bývalý inženýr Bentley Wally Hassan a Bill Heynes ze společnosti Humber.

Pak ale přišla druhá světová válka. Tým se dobrovolně přihlásil jako požární hlídači na střechách. Zatímco světlomety prohledávaly oblohu kvůli Luftwaffe, muži skláněli hlavy nad papíry osvětlenými baterkami.

Všechna tato práce se vyplatila. Autosalon Earls Court v roce 1948, který byl prvním po deseti letech, posloužil jako ideální místo pro prezentaci Lyonsovy nově založené společnosti. Firma SS se v tichosti přejmenovala na Jaguar, aby se zbavila nešťastných nacistických konotací.

Zadní část Jaguaru E-type.
zdroj: unsplash.com

Dobývání světa

Během několika týdnů Lyons vymyslel tvar sportovního vozu a podrobně se věnoval každé jeho křivce, dokud nebylo uspokojeno jeho „oko pro styl“. Výsledkem byl stroj s celoplošně obepínající karoserií, která zahrnovala dříve samostatné prvky, jako jsou světla a blatníky, a zakrývala zadní kola.

Model XK120 Super Sports „ukradl“ celou přehlídku. Lyons nemohl představení nového vozu lépe načasovat. Poválečnou Evropu i Ameriku čekal boom. Ještě před koncem desetiletí se vůz prosadil i v motoristickém sportu, když získal nejméně pět vítězství v závodě Le Mans ve Francii.

Lyonse nic nevyvedlo z míry, ani ztráta jeho jediného syna při dopravní nehodě, ani havárie v Le Mans v roce 1955, při níž zahynulo osmdesát tři diváků, přičemž podle některých tvrzení ji způsobil jeden z jeho jezdců, ani požár, který v roce 1957 téměř zničil jeho továrnu.

Po celou dobu byl zdrženlivý, málo mluvil, ale nikdy nespustil oči z výsledku, a tak se v roce 1961 zrodil legendární Jaguar E-Type. Tento nádherný vůz byl dokonalou kombinací výjimečné estetiky, moderních technologií a vysokého výkonu.  

O čem se nemluví

Poutavý styl Jaguaru byl vždy tak trochu v rozporu s britským národem, který oceňoval zdrženlivost. Ve Velké Británii se tak model E-Type nikdy nedokázal zcela zbavit „nařčení z přílišné drzosti“. V ostatních zemích to bylo zcela jiné.

Francouzský novinář Bernard Cahier se nad vozem rozplýval, protože „vypadal tak rychle, jen když stál na místě“. Muzeum moderního umění v New Yorku považovalo Jaguar E-Type za natolik významný, že ho zařadilo do své stálé sbírky.

Překvapivé je, že zatímco Mary Quantová a Terence Conran jsou uctíváni jako vůdčí osobnosti britského stylu 20. století, ani jeden z nich se nemůže rovnat vlivu čtyř desetiletí Williama Lyonse v čele britského automobilového designu. On sám se o publicitu nikdy neucházel. Ani to nepotřeboval. Jeho auta mluvila sama za sebe.

Zdroj: jaguarheritage.com, etypeuk.com

Autor: Martina Šťastná
zavřít reklamu