Historie maringotky totiž sahá až do dvacátých let minulého století, kdy byla součástí vozového parku jednoho cirkusu. Současný majitel ji chtěl přestavět pro potřeby celoročního, a hlavně mobilního užívání. Podlehl totiž současnému trendu mobilního chataření.
Opravil a upravil podvozek, aby bylo možné maringotku přesouvat podle přání pomocí „koňské síly“. Jenže jakmile architekti „sáhli“ na stěny či střechu maringotky, vše se jim sypalo pod rukama. A tak jim nezbylo nic jiného, než celou horní část vozu zlikvidovat a postavit maringotku úplně novou.
Maringotka v novém
Ovšem vyšší, aby se v ní mohli bez problému pohybovat i dlouháni. Fasáda je teď z termodřeva, u něhož se podle Petra Portycha „vypečou“ všechny živé složky, takže je velmi odolné, přibyla i tepelná izolace a také sklopná malá terasa, která po zvednutí funguje jako kryt prosklených dvoukřídlých dveří.
Dva solární přenosné panely mají zabezpečit potřebu elektrické energie, úložiště přebytečné energie je uvnitř, zatímco plynovou bombu umístili architekti pod maringotku.
Většinu pojízdné chaty tvoří kuchyňská linka s chladničkou, dřezem a plynovou dvouplotýnkou, takže se autoři proměny smáli, že by maringotka mohla sloužit i jako foodtrack. Na spaní je určena menší část vozu. Místo palandy nebo postele jsou tu dvě bedny, v nichž jsou uložené skládací postele, které se vyrábějí do automobilů.
Koupelnu ani toaletu architekti neřešili, což je možná škoda, jde však samozřejmě o finančně náročnou záležitost.
Architekti hned od začátku věděli, že budou využívat barvy, ale že postupem času dojdou až ke kombinaci opáleného dřeva, světlých okenních rámů, růžových parapetů a tyrkysových židlí, to je opravdu nenapadlo.
Místo chaty si pořídila hned dvě cirkusácké maringotky. Nic nepotřebují |
A shrnutí architekta Ondřeje Zdvomky? „Ano, tak jako maringotka sjezdí světa kraj, tak i náš architektonický návrh prodělal svůj vývoj a cestu. Výsledkem je jemná pastelová architektonická hra, která vytváří nově artikulovaný, ale přesto klasický interiér, kterému dominuje podélná linka s veškerým zařízením, velké otevírací dveře a sklopná terasa, fungující zároveň jako bezpečnostní prvek.“
Upozorňuje ještě na zajímavý detail: „Poslední vychytávkou jsou pak skládací postele schované v dřevěné krabici, při složení se z nich stává pohovka, při rozložení manželská postel s matracemi, které lze vyhodit na trávu a užít si slunečný den.“
Matrace jsou totiž povlečeny do voděodolného materiálu, který je chrání před vlhkem. Když je majitel nebude chtít využívat venku, může tento potah nahradit standardním.
Premiérové díly Českých chat snů uvádí Prima vždy v sobotu v 21:40 a reprízu pak v neděli v 8:05, opět na Primě.