Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Vídeňští restauratéři se bouří proti rozvozu jídel, připadají si vykořisťovaní

  9:00
Na vídeňské gastroscéně to vře. Provozovatelé tradičních restaurací se bouří proti expanzi rozvážkových služeb, které je údajně připravují o zisky. Během koronavirové krize sice rozvoz jídel pomohl udržet mnoho restaurací podniků finančně nad vodou, nyní však restauratéři nemohou kurýrům přijít na jméno.

Kurýr rozvážkové firmy v ulicích Vídně (13. června 2022) | foto: Profimedia.cz

V hledáčku kritiky jsou společnosti Foodora a Lieferando. Během pandemie tyto dvě doručovací služby usnadnily restauracím přechod na online objednávky. Od té doby jejich poslové na dvou kolech vozí Rakušanům ke dveřím více jídel než kdykoli předtím. A restauratéři se cítí ohroženi, píše rakouský deník Der Standard.

Kurýři Woltu a Foodory spojili síly. Vstoupí do protestu proti snížení odměn

V otevřeném dopise členům vlády, především vicekancléři Karlu Nehammerovi, žádají o pomoc a politickou podporu. Uvádějí, že současná dynamika trhu ohrožuje jejich existenci. V úvahu přicházejí i stávky.

Spotřebitelské návyky se totiž změnily. Mnoho podniků již generuje více než polovinu svého obratu z dodávek domů, jenže za to musí platit. „Hosté, kteří si dříve objednávali přímo u provozovatelů, nyní využívají pouze velké portály, které si od restaurací účtují obrovské poplatky,“ říká vídeňský podnikatel, který stojí v čele vzpoury, ale stejně jako mnoho dalších si nepřeje být jmenován. Obává se, že zviditelnění vzpurných restaurací povede k omezení jejich byznysu.

Kurýři rozvážkové společnosti Wolt protestují, nelíbí se jim snížení honorářů

Zatímco v době koronaviru platily restaurace společnostem Lieferando a Foodora čtyřprocentní provizi, nyní se tato částka vyšplhala až na 35 procent, argumentují nespokojení restauratéři. „S deseti procenty se dá žít, cokoli nad osmnáct procent je finančně neúnosné,“ řekl jejich mluvčí pro Der Standart.

Kromě toho podle nich existují aktivační poplatky, poplatky za služby a úhrady za tašky rozvozové společnosti. Foodora navíc zakazuje stravovacím podnikům stanovovat minimální výši objednávky a dobu přepravy. Kdo pravidla poruší, toho čeká pokuta pět eur (125 korun) za objednávku.

Vítěz není nikdo

„Než abych spolupracoval s rozvážkovou službou, to raději zavřu,“ říká restauratér Sepp Schellhorn, který v rakouském parlamentu zastupuje stranu Neos. V rozvozu jídla vidí jen poražené. Na jedné straně jsou poslíčci na kolech, kteří žijí jen ze spropitného. Na straně druhé jsou podle něj majitelé restaurací s prázdnými podniky bez možnosti zvýšit si marži třeba díky prodeji nápojů. A na straně třetí pak spotřebitelé, kterým se servírují vlažné pokrmy.

Eva Eckertová, majitelka indické restaurace Biofood, se ohradila proti kroku společnosti Lieferando, která nedávno začala nabízet půjčky restauratérům, kteří se nacházejí ve finanční krizi. Podle ní tak může společnost těžit z jejich bídy. Slibují až 200 tisíc eur, tedy více než 5 milionů korun, do dvou dnů.

Foodora na Slovensku skončila, firma hledá země s většími příležitostmi

„Pomoc s financováním je jednou z mnoha služeb a nabízejí ji partneři,“ říká Oliver Klug, mluvčí společnosti Lieferando. „Sami na tom nic nevyděláváme.“ Pokud jde o provizi za objednávku, ta podle Kruga u většiny pronajímatelů činí třináct procent. Dalších sedmnáct procent se účtuje pouze v případě, že je celá logistika svěřena společnosti Lieferando, i když tato provize sotva pokryje čistě personální náklady na doručovatele.

Profesionální elektronický servis je nutnost

Klug připomíná, že restauratéři využívající vlastní domovské stránky nejsou v moderním elektronickém obchodování úspěšní. Spotřebitelé chtějí objednávat snadno a jednoduše. Lieferando zprostředkuje společnostem průměrný roční obrat 130 tisíc eur (více než 3,27 milionu korun). Takové objemy by podle Kluga nebyly bez profesionálního servisu možné.

Foodora uvedla, že maximální provize od restauratérů, kteří využívají logistickou flotilu skupiny, činí 30 procent. Společnost také odmítá jakékoli dohody o exkluzivitě a sankcích na základě nízké hodnoty objednávky. Veškeré náklady jsou podle společnosti jasné a transparentní.

Dáme jídlo se od základu mění. Aplikace zrůžoví a přejmenuje se

Peter Dobcak, předseda spolku sdružujícího vídeňské podnikatele v gastronomii, vidí v rozvozu jídla obrovský tlak na náklady. Každý podnik musí uvažovat nad tím, zda se mu rozvoz skutečně vyplatí, nebo zda by bez něj přišel o tržby. Sám ale nedoporučuje brát si půjčky od velkých rozvážkových společností. „Tím byste se jim zcela vydali na milost,“ dodává.

Češi mají jiný názor

České restaurace stejný názor nesdílí. Podle průzkumu společnosti Kantar z února 2024 si možnosti stravování přímo v restauraci a dovážka jídla nekonkurují. Přibližně pětina respondentů pak uvádí, že platformu využívá k objevování nových restaurací, které později navštíví i osobně.

„Zjištění Kantaru jsou ve shodě i s našimi interními daty. Ze zkušenosti víme, že na sobě s restauracemi vzájemně neparazitujeme, naopak, často si přinášíme nový byznys,“ vysvětluje šéf české Foodory Adam Kolesa.

„Rozvoz jídla nabízí restauratérům další prodejní kanál,“ uznává Luboš Kastner z Food’n Beverage Foundation. „Vlastní rozvoz ale může znamenat další administrativu. I proto některé restaurace volí spolupráci s platformami, které za ně vše zajistí,“ uzavírá Kastner.

Jak často využíváte rozvoz jídla či donáškovou službu?

celkem hlasů: 662
Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 čtvrtek 2. května 2024. Anketa je uzavřena.
Autor:
  • Nejčtenější

Do britských hospod dorazil americký zvyk, spropitné. Pivaři jsou zmatení

11. května 2024

Pro návštěvníky britských hospod bylo donedávna největší dilema zda si dají whisky, nebo pivo. A...

Tušení smrti žene ruské miliardáře do vlasti. Řeší dědictví, bojí se znárodnění

10. května 2024

Premium Stárnoucí ruští miliardáři řeší zásadní problém: jak převést obří majetek na své dědice....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Nad švarcsystémem už se smráká. Ale je to opravdu dobře?

8. května 2024

Premium Kontroloři dostali od letošního ledna do ruky nový nástroj k potírání nelegální práce. Je ale...

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Němce trápí dönerflace. Cena kebabu prudce stoupla, mluví se o cenovém stropu

11. května 2024

Pro velkou část německých spotřebitelů je turecký kebab velmi oblíbenou pochutinou, na kterou...

Knihovny věcí jsou stále populárnější. Potěší planetu i peněženku

12. května 2024

Obavy z koupě jen občas využívaného či drahého zboží zkoušejí nově řešit takzvané knihovny věcí....

Horečka kolem birkinek pro mileniály trvá, vznikla i háčkovaná verze kabelky

12. května 2024

Kabelka ve tvaru půlměsíce, kterou někteří nazývají „Birkinkou pro mileniály“ a jiní ji zase...

Panenská příroda za sedm miliard. Šest tisíc hektarů Arktidy je na prodej

12. května 2024

V daleké Arktidě se na trhu objevil pozemek o velikosti Manhattanu za 300 milionů eur (7,48...

Kabely jsme schovali do bambusu. Berlín vládne trendu balkonových solárů

12. května 2024

Obyvatelé největšího německého města mají otevřenou cestu k novému využití sluneční energie. Stojí...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...