Automobilový průmysl: výrobci aut v Číně téměř nevydělávají

Cenová válka o elektromobily snižuje zisky výrobců na Dálném východě. Jak ukázal autosalon v Pekingu, pod rostoucím tlakem se ocitají také značky VW, BMW a Mercedes.

Na nejvýznamnějším světovém autosalonu v Pekingu, který potrvá do 4. května, se mluví o „čínské rychlosti“. Nikde jinde se auta nevyvíjejí rychleji a nevzniká více inovací, uvedly noviny Handelsblatt.

Trh a dodavatelé se rychle mění. Zatímco čínský start-up Nio na veletrhu stále prezentuje prémiové sedany, jako je ET7 s dojezdem přes tisíc kilometrů, společnost již v květnu uvede levnější podznačku „Onvo“, jejíž modely mají být technicky lepší a levnější než řada Tesla. Nejen Elon Musk, ale i VW musí být znepokojen plánem Nio expandovat do širokého masového segmentu.

Výsledkem je, že cenová válka elektromobilů na největším automobilovém trhu na světě se nadále vyostřuje. Přední výrobci se téměř denně dvoří zákazníkům novými slevami. Nedávno snížila Tesla základní cenu svého nejprodávanějšího SUV Model Y v lidové republice o dalších pět procent na ekvivalent něco málo přes 32 000 eur.

Společnost Li Auto, v současnosti nejúspěšnější čínský start-up v oboru, následovala jejího příkladu o den později a od té doby nabízí slevy až 3 900 eur na téměř celé své produktové portfolio. Konkurenční společnost Aito, rychle rostoucí automobilová značka čínské technologické skupiny Huawei, reagovala nepřímo tím, že za stejnou cenu poskytla SUV M5 chytrý asistenční systém řidiče ve standardní výbavě.

Aby získali podíl na trhu, někteří poskytovatelé záměrně akceptují ztráty, alespoň dočasně. Například v loňském roce se ztráta společnosti Nio prohloubila o téměř 44 procent na ekvivalent 2,7 miliardy eur.

Důvodem cenové války je však to, že nové technologie nahrazují ty staré. Čína tlačí na výrobu a prodej takzvaných nových energetických vozidel (NEV) přímými i nepřímými dotacemi.

„V současné době se na trhu utrácejí peníze, aniž by bylo možné je získat zpět,“ říká například šéf čínského zastoupení Volkswagenu Ralf Brandstätter a hovoří o „nezdravé situaci“. Koncern očekává, že ceny budou v příštích dvou letech dále klesat, než se trh zkonsoliduje. Ceny však pravděpodobně zůstanou na trvale nižší úrovni, vysvětlil Brandstätter.

Johannes Trenka, odborník na cenotvorbu a strategický růst z poradenské společnosti Accenture, doporučuje, aby VW, BMW a Mercedes-Benz cenovou válku bateriových elektromobilů ani neignorovaly, ani se jí plně neúčastnily. „Ani jeden z těchto extrémních postojů nedává smysl. Místo toho by německé automobilky měly zaujmout vyvážený přístup: mohly by například v Číně stále více nabízet zeštíhlené základní verze svých vozů, aby lépe obsloužily cenový koridor zákazníků, kteří jsou ochotni nakupovat.“

 

Psali jsme:

Články zveřejněné v rubrice Trendy nemusejí vyjadřovat názor redakce.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.