Přejít k hlavnímu obsahu
Elektromobilita

Vysoký nepoměr v EU: počet dobíjecích stanic pro elektroauta je příliš nízký. Situace v ČR je jiná

Josef Mika 30.04.2024
Zdroj: Freepik

Rozvoj elektromobility brzdí nejen cena nových elektrických aut. V EU se jich i přes to prodává stále více, nicméně dalším problémem je infrastruktura dobíjecích stanic, která s rostoucím počtem elektromobilů nedrží krok. Hrozí, že se díky tomu rozvoj elektromobility zadrhne. Podobného scénáře si jsou vědomi i odborníci v Česku.

Kapitoly článku

Přechod na elektromobilitu v rámci Evropské unie nabírá na obrátkách. Existuje však nerovnováha: zatímco prodej elektromobilů od roku 2017 nepřetržitě roste, rozšiřování potřebné nabíjecí infrastruktury značně zaostává. Evropská automobilová asociace Acea nyní představila alarmující čísla: počet elektromobilů roste třikrát rychleji než počet veřejných dobíjecích stanic.

Téměř dvě třetiny všech dobíjecích míst v EU se nacházejí pouze ve třech zemích: v Německu, Francii a Nizozemsku. Podle Acea existuje přímá úměra mezi dostupností dobíjecích míst a novými registracemi elektromobilů.

Evropské nabíjecí stanice: proč rozvoj infrastruktury selhává?

dobíjecí stanice - počet
Rozdíl mezi počtem elektromobilů a nabíjecích stanic v EU se zvětšuje.
Zdroj: ACEA

Aby bylo možné splnit budoucí požadavky, bylo by podle odhadů Evropské komise třeba každý rok instalovat 440 000 dobíjecích míst, což je mnohem více odpovídá současné realitě: v současnosti se každý rok otevře přibližně 150 000 nových dobíjecích míst. Automobilový průmysl jde ještě dále a odhaduje, že do roku 2030 bude potřeba 1,2 milionu nových nabíječek ročně. Tento rozdíl by se mohl pro Evropu stát Achillovou patou přechodu na elektromobilitu.

Rozvoj elektromobility má významně přispět k dosažení cílů EU v oblasti udržitelnosti klimatu. Bez odpovídající nabíjecí infrastruktury by se však tyto ambice mohly zastavit. Zejména v zemích s nižší hustotou dobíjecích stanic, ke kterým zatím patří i Česká republika, bude uspokojení rostoucí poptávky velkou výzvou.

Situace v ČR: rozvoj elektromobility brzdí spíše ceny aut než nedostatečný počet dobíjecích míst

Škoda Enyaq
Nejprodávanějším elektrickým vozem v ČR byla loni Škoda Enyaq.
Zdroj: Škoda Auto

Ve srovnání s EU na tom Česká republika z pohledu počtu nabíjecích stanic není tak špatně. Navíc poslední vývoj dává naději na lepší zítřky. Ke konci roku 2023 bylo v ČR (podle dat Ministerstva průmyslu a obchodu) zhruba 4300 veřejných dobíjecích bodů na 2300 dobíjecích stanicích, což je o pětinu více než rok předtím. Česko je v počtu dobíjecích míst na 13. místě z 27 států Evropské unie. 

Podle dat Centra dopravního výzkumu připadá v EU v průměru 12,1 osobních elektrických vozidel na jeden veřejný dobíjecí bod. V Česku je to 6,7 vozidel, což nás řadí na šestou příčku mezi 27 členskými státy EU.

Mohlo by vás zajímat

Naproti tomu elektromobilů v Česku přibývá mnohem nižším tempem, než je průměr EU. Loni se sice v ČR meziročně prodalo o 70 % více bateriových elektromobilů, ale celkový podíl elektrických vozů u nás činil pouhá 3 procenta, což nás spolu se Slovenskem řadí na úplně poslední místa v evropském žebříčku. Třeba v sousedním Rakousku je podíl elektroaut celých 20 procent, v Nizozemsku dokonce 30,7 procenta. Je neoddiskutovatelný fakt, že na prodeje elektromobilů mají podstatný vliv státní dotace. 

Nejprodávanějším elektromobilem na českém trhu byla v roce 2023 Škoda Enyaq. Z celkových 6640 prodaných vozidel jich 1618 neslo značku Tesla (tržní podíl 24,4 %), 1442 (21,7 %) značku Škoda a celkově třetí skončil Volskwagen s 607 prodanými elektrovozy (9,1 %). 

Zdroj: ACEA, CDV


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme


články odjinud