PVRIS v Praze předvedli nefalšovanou radost z hraní

PVRIS - Lucerna Music Bar, 2024 | Foto: Jana Braunová, MonsterMusic

Americká pop-rocková senzace PVRIS se po půl roce znovu ukázala pražskému publiku, tentokrát v prostorech pražského Lucerna Music Baru, a sice se svou vlastní show. Posledně jsme zpěvačku Lynn Gunn s její kapelou mohli vidět v říjnu minulého roku, a to v roli předskokana americké pop-punkové legendy Fall Out Boy. Na svůj headline koncert přivezla také vycházející hvězdu Scene Queen a večer to byl vskutku povedený.

Američtí PVRIS jsou na hudební scéně již od roku 2012. Od té doby stihli vydat čtyři plnohodnotná alba a také brouzdat svět s kapelami jako Muse, Thirty Seconds to Mars či již zmiňovanými Fall Out Boy. Rovněž se jim podařilo proměnit zlaté sošky za průlomovou kapelu nebo hudebníka roku na Alternative Press Music Awards a Rock Sound. Mladší generace může mít projekt spojený s populární online hrou League of Legends, pod jejíž taktovkou byly vydány singly Burn It All Down a Snakes.

Během posledních dvou alb Use Me a EVERGREEN nastala změna nejen v hudebním směru, který se čím dál tím více odkloňuje od alternativního rocku k elektronickému popu, ale hlavně v lineupu kapely. Kytarista Alex Babinski byl v létě 2020 z kapely vyhozen kvůli obvinění ze sexuálního obtěžování. Z trojice se takto stala dvojice a z dvojice následně projekt zpěvačky Lynn Gunn. Zdroje totiž uvádějí, že ačkoliv v kapele stále hraje basák Brian MacDonald, není od roku 2023 oficiálním členem projektu. Má se jednat o takzvaného touring člena, který sice na koncertech hraje a podílí se na jejich přípravě, nepodílí se však na tvorbě jako takové. Ať je to tedy jak chce, PVRIS si jedou svou cestou, odráží aktuální hudební trendy a neberou si žádné servítky. Což se prokázalo i na jejich včerejším vystoupení.

Sex, třpytky a rock and roll

Pondělní večer zahájila růžově laděná Scene Queen. O té je třeba alespoň zmínit, že roste každým dnem na popularitě, a to nejen díky sociálním sítím. V posledních měsících se objevila na přebalu časopisu Metal Hammer a je nově také nominovaná v kategorii Nejlepší průlomový live umělec, a to po boku podobně nadějně rostoucích umělců jako jsou Lake Malice nebo Thrown. Definice tvorby Hannah Rose Collins je jakési zrcadlo povrchní společnosti a stejně tak poukazování na problematiku zneužívání v hudebním průmyslu. V první řadě je ovšem umělčina tvorba oslavou sama sebe, vlastní sexuality a feminismu – s velkou dávkou ironie a humorných textů.

Zpěvačka přichází se stylem „bimbocore“, který se ohání kolem třpytek, růžové barvy a jednoduchosti. Tímto pojmem pojmenovala své první dvě EP desky a valná většina písní z nich má v názvu právě růžovou. Nejedná se však o jakýsi Barbie pop ala Nicki Minaj. Styl Scene Queen se řadí spíše mezi metalcore a tvrdší žánry, takže o pořádný breakdown a kytary není nouze. Debutové album s názvem Hot Singles in Your Area je plánováno na léto tohoto roku, a právě s novými singly z této plánované desky zpěvačka odstartovala večer.

Čtěte také: Queer ikona Cari Fletcher vyprodala pražský klub SaSaZu

S remixem hitu Barbie Girl od Aqua hrajícím jako intro se na pódium umělkyně přiřítila a v těsném, vyzývavém oblečku otevřela svůj půlhodinový set jedním z posledních singlů Finger, věnujícím se tématu uspokojování. Netrvalo dlouho než ledy mezi ní a publikem roztály. Pár jedinců z davu znalo slova ke každé písni, někteří si dokonce i přinesli tématický růžový kovbojský klobouček, který slouží jako rekvizita k písni MILF. O dobrou náladu a humor, jež by někteří jistě nazvali trapností a cringem, nebylo nouze. Při poslechu zkrátka můžeme být na stejné vlně jako ona, nebo zcela naopak – nic mezi tím ale není možné. Došlo na metalovou venkovskou tancovačku, otevřel se twerk pit (ano, čtete správně) a nezapomnělo se ani na skupinové objetí s diváky. O Scene Queen rozhodně neslyšíme naposledy.

Pomalejší rozjezd, gradující atmosféra, minimalistická prezence

Pár minut po deváté hodině přišlo na hlavní hvězdu. Kapela PVRIS svůj set otevřela první písní z aktuálního alba EVERGREEN, a to I DON’T WANNA DO THIS ANYMORE. Až na jednu výjimku bylo během večera nové album odehráno v rámci hodiny a půl celé, skladba tak byla vybrána více než příhodně. Přibližně z poloviny zaplněný Lucerna Music Bar se zpočátku trochu ostýchal a samotné kapele také menší chvíli trvalo, než se naladila na stejnou notu. Již u třetí písně však zpívala většina klubu a dav se začal pomalu dostávat do varu.

Pódiová prezence byla velmi minimalistická během celého večera. Žádné projekce a ani logo kapely nebyly k nalezení. Některé kapely dokáží zaujmout i bez zmíněných prvků, často to však ve výsledku může působit levně a neúplně. PVRIS šli na jistotu svých hudebních předností a opravdu nic takového během vystoupení nepostrádali. Své hlasové schopnosti a výšky Lynn v celé kráse předváděla v posledním singlu Oil & Water nebo v songu Use Me z předchozího alba. Právě nevýrazná a minimalistická novinka se díky tomu stala jedním z highlightů večera.

Čtěte také: Česko svým koncertem poctí Take That i Billie Eilish

Ačkoliv image projektu tak trochu evokuje jakýsi chlad, temno a odcizení, zpěvačka na pódiu působí jako příslovečná holka od vedle, která se svými nejlepšími kamarády prostě přijela odehrát koncert, podělit se o historky z poslední návštěvy Prahy a zaválet nejen u mikrofonu, ale také na své kytaře. Právě na tu hrála ve většině svých písní.

Mix starého a nového zvuku zafungoval

Nechyběly kytarové riffy, jamování a různé improvizace, a to hlavně při přechodu mezi skladbami. Některé byly zkrácené, díky tomu však do sebe krásně zapadaly. Jestli zkrácení něčemu ublížilo, tak emotivní You and I, která se v setu tak trochu ztratila, a to byla škoda. Během energických vypalovaček Monster a GOOD ENEMY se otevíral moshpit a v publiku to skutečně vřelo. Praha ležela PVRIS u nohou a bylo krásné sledovat, jak se kapele podařilo spojit mix starého a nového zvuku ve velmi povedenou show a také to, že silného materiálu má teď na svém kontě skutečně více než dostatek. Právě o kvalitách jakožto živé kapely se u PVRIS v minulosti pochybovalo – první pražské vystoupení v roce 2017 bylo přijato velmi vlažně.

Akusticky laděné a také méně výrazné skladby vyvolávaly naživo četné emoce, rychlejší skladby zase obrovský potlesk a skandování. Zranitelná ANYWHERE BUT HERE se nečekaně stala jedním z vrcholů večera a byla vygradována uhrančivým zpěvem Lynn téměř k dokonalosti. Titulní EVERGREEN se zase zaryla pořádně pod kůži a nepustila ani s následující TAKE MY NIRVANA. Nechybělo ani “miluji tě” vysloveno ve zkomolené češtině. Zpěvačka Prahu řadí mezi svá oblíbená města a bylo dobře vidět, že i na včerejší koncert bude vzpomínat jen v tom nejlepším.

Čtěte také: Hot Milk: V srdci jsme stále kapela z pracující třídy. Duši Manchesteru vkládáme do rockové muziky

Nefalšovaná radost kapely z hraní mluvila za vše. Set o čtyřiadvaceti písničkách byl uzavírán jedním z prvních singlů, alternativním rockem prošpikovaným My House, a o úplný závěr se postarala božská GODDESS.

Doufejme, že se k nám PVRIS vrátí znovu i s nadcházejícím albem a že nebudeme muset čekat dlouhých 7 let na další headline show. Lucerna Music Bar jim moc sluší, a třeba bude příště již vyprodáno. Po včerejším výkonu by si to jistě zasloužili.

Podívejte se na fotoreport!

Foto: Jana Braunová, MonsterMusic


Napište komentář