Příběh anglického krále Edvarda (Michal Kern), jež se zmítá mezi svou vášní k půvabnému milenci (Denis Šafařík), povinností vůči své královské choti (Becka McFadden) a touhou po moci. Jak se tyto tři elementy srovnají v koktejlu emocí, vyhrocených situací, sexuality i čisté lásky? Kde končí pomsta a začíná teror? A je teror z lásky obhajitelný? Slzy, krev a jiné sekrety se mísí na jevišti současníka Williama Shakespeara, který měl tu smůlu, že zemřel příliš mladý. Stejně jako Edvard II. Nejbližší představení renomovaného divadelního souboru Depresivní děti se odehraje 5. května v okouzlujícím rondokubistickém sále pražského divadla Venuše ve Švehlovce.
Don’t fuck with fags!
Král je mrtev, ať žije král! Nový král je gay!? Je to vůbec možné? Ve hře z roku 1591? Co s tím, když je nový král queer? Nebylo by lepší, aby byl mrtev?
Ústřední mileneckou dvojici sehrají Českým lvem dekorovaný Michal Kern a Denis Šafařík
„Pracovat s Michalem je radost. Celý projekt vznikal v omezeném množství zkoušek a jeho úspěšné realizaci napomáhala Michalova profesionalita, připravenost a samozřejmě talent a řemeslo,” prozradil režisér Čermák. Michal Kern je spoluprací s Čermákem a souborem Depresivní děti také nadšen. „Jakub je velmi citlivý a vnímavý režisér. Baví mě jeho nápaditost, s jakou přibližuje tento historický text současnému diváku. S Depresivními dětmi jsem zkoušel poprvé a je to velmi zábavné, i když pracujeme na tak tragickém příběhu. Je pro mě důležité potkat se s lidmi, kteří dělají divadlo s nadšením, mají podobný smysl pro humor a vkus. A to se tady sešlo náramně,” pochvaluje si Kern.
Asi nejprovokativnějším rysem představení je ztvárnění krále Edvarda II. jako gaye. Režiséra jsme se zeptali, jak je to vůbec ve hře z roku 1591 možné. „Autor hry Christopher Marlowe, čerpal při jejím psaní z historických faktů. Král Edvard II. měl opravdu problematického oblíbence, ale zda byl jejich vztah skutečně milostný, není úplně jisté. Ovšem ví se, že Marlowa podobná témata přitahovala, často ve svých hrách zobrazoval náměty, které měly tehdejšího diváka šokovat. A v neposlední řadě existuje předpoklad, že sám Marlowe byl gay. Jakkoli je problematické používat takový termín historicky,” vysvětlil Čermák.
Spolu s autorem si díky silnému příběhu krále Edvarda klademe otázku, kde končí pomsta a začíná teror a zda je teror z lásky obhajitelný. Michal Kern nám popsal, jak se mu postava Edvarda hrála a co s ní má společného. “Po prvním přečtení hry jsem si vytvořil téměř konkrétní představu. To je pro mě vždycky znamení, že někde uvnitř naplno rozžila emoční paměť a že způsobu myšlení a motivům jednání postavy rozumím. Souzním s jeho neprůbojností a snaze vyhnout se vůdčímu postavení. Edvard je mi také blízký svou citlivostí, jak moc dokáže všechno obětovat milované bytosti a rozumím jeho obrovskému zranění po její ztrátě. Mám pochopení pro jeho proměnu v krutého člověka, pro vášnivost, s jakou začne rozsévat smrtící rány. Myslím, že mohu obhájit jeho pomstychtivost,” přiblížil své pojetí role Michal Kern.
Edvard II. (Depresivní děti touží po penězích)
Hrají: Michal Kern, Denis Šafařík, Becka McFadden, Štěpán Tuček, Jiří Racek, Jakub Koudela, Tomáš Procházka, Jan Dolfi ad.
Režie: Jakub Čermák
Překlad: Filip Krajník
Scéna a kostýmy: Pavlína Chroňáková, Martina Zwyrtek
Produkce: Lukáš Štěpánek, Markéta Kultová
Hudba: Adam Kratochvíl, Tomáš Graulich
Projekt je podpořen z programů Evropské Unie, Národního plánu obnovy, Ministerstva kultury ČR, Hlavního města Prahy a MČ Praha 3.