Výzkum o přístupnosti veřejných budov dopadl nejhůře pro osoby se sluchovým postižením

Kancelář veřejného ochránce práv zveřejnila tiskovou zprávu týkající se přístupnosti veřejných institucí. Z provedených výzkumů vyplývá, že veřejné instituce mají co zlepšovat. Nejvíce v přístupnosti pro lidi se sluchovým postižením.

0

Výzkumy

Kancelář veřejného ochránce práv provedla dva výzkumy, aby zjistila, jak jsou na tom veřejné instituce s přístupností svých budov pro osoby se zdravotním postižením. První výzkum se zaměřil na přístupnost budov z pohledu stavebního práva. Do druhého výzkumu byly pak zapojeny osoby s postižením, které měly otestovat přístupnost v praxi. Na šesti veřejných institucích testeři prověřovali nejen fyzickou přístupnost, ale i přístupnost webových stránek a komunikace. Do testování byly vybrány ty instituce, se kterými se občan s postižením v běžném životě setká: pošta, magistrát, nemocnice, správa sociálního zabezpečení, soud a úřad práce. 

Kancelář veřejného ochránce práv sídlí v Brně (Foto: Ochrance.cz)

Jak testování dopadlo?

Výsledky byly mnohdy překvapující. Zástupce ombudsmana Vít Alexander Schorm sdělil, že: “nejlépe hodnocené instituce se liší podle typu zdravotního postižení. Pro lidi s tělesným postižením jsou nejvíce přístupné nemocnice, u lidí se zrakovým postižením získaly nejvyšší skóre soudy.” K tomu dodal, že pro osoby se sluchovým postižením jsou nejdostupnější magistráty, ale z celkového hodnocení splnily pouhou třetinu hodnocených kritérií. Z výzkumu tak vyplývá, že největší bariéry musí překonávat lidé s postižením sluchu.

S čím se musí potýkat?

Testeři se sluchovým postižením upozornili například na to, že většině institucí chybí na webu informace o možnosti objednat si tlumočení nebo simultánní přepis. Je pro ně také těžké se zorientovat v budovách a komunikovat s personálem. Komunikace probíhala většinou psanou formou, což nemusí všem vyhovovat. Z výzkumu také vyplynulo, že instituce často spoléhají na to, že osoby se sluchovým nebo zrakovým postižením automaticky přijdou s vlastním doprovodem, který jim pomůže s orientací a s vyřizováním záležitostí.

Přístupnost veřejných budov stále není optimální – ilustrační obrázek (Foto: Shutterstock.com)

Další kroky

Zástupce ombudsmana spolu s lidmi s postižením a zastupujícími organizacemi chystá doporučení, jak zlepšit bezbariérovost veřejných staveb. Osloví také testované instituce s konkrétními tipy na odstranění zjištěných problémů. Ombudsman Stanislav Křeček se současně snaží prosadit vyhlášku o přístupnosti, jejíž součástí je takzvaný univerzální design, tedy navrhování věcí (produktů), budov a prostředí tak, aby byly maximálně přístupné všem bez ohledu na jejich specifické potřeby.

Podrobnosti o výzkumu se dozvíte na stránkách veřejného ochránce práv.

Logo Kanceláře veřejného ochránce práv (Foto: Ochrance.cz)

Zdroj, foto: Ochrance.cz, Shutterstock.com
Editor: Kristýna Havlová

Back to top button