TIČR vyžaduje, abychom byli svéprávní ...
S ukončením platnosti legendární vyhlášky 50/1978Sb. se nám objevuje na scéně požadavek na svéprávnost. V původním předpisu byl ukryt v potvrzení o zdravotní způsobilosti. Noví, mladí čekatelé na osvědčení dle nařízení vlády 194/22Sb. nejsou zatížení minulostí a hledí na požadavky novým pohledem. V této souvislosti jsem zachytil úsměvný rozhovor dvou opravdu šikovných maturantů ...
Filip Horáček,
ze dne:
5.05.2024
reklama
Nedomnívám se, že by se v souvislosti se svéprávností něco po skončení vyhlášky 50/1978Sb. změnilo, ale spíš mě zaujala jiná část rozhovoru. Dva kluci, velice dobře odborně orientovaní, pracovali u nás na praxi, se jednou při odchodu domů bavili o tom, co je ve škole učí a o svéprávnosti ...
Lukáš: "Tome, myslíš, že vše, co nás ve škole učí opravdu k něčemu je? Mám pocit, že polovinu těch věcí v praxi vůbec nebudeme potřebovat."
Tomáš: "Jasně, některé teoretické postupy jsou jak z jiného století. A to mě děsí nejvíc. Jak můžeme být opravdu připraveni na praxi ve firmách, když nás učí zastaralé techniky? Nemám nic proti teoriím, z těch lze vyvozovat, odvozovat ale to, co bylo třeba včera se už přece desítky roků nedělá ... "
Lukáš: "Přesně! :-) A v té souvislosti ... nedávno jsem četl o požadavcích na svéprávnost pro elektrikáře. Máme dokazovat, že jsme v pořádku, když budeme chtít dělat zkoušky na odborné způsobilosti."
Tomáš: "To je nějaký vtip? Jak máme dokázat, že jsme svéprávní, když už teď mám pocit, že se z té školy zblázním?"
Lukáš: "Není to vtip. Musíme před zkouškou ukázat čestné prohlášení o svéprávnosti. Je to v zákoně, četl jsem to. A co když nás to školní vzdělání opravdu posílá mezi outsidery?"
Tomáš: "No to posílá! Máš snad pocit, že jsi zde něco znal ze školy? Co když nám nekompetentní učitelé dají špatné informace? Jak pak můžeme prokázat, že jsme schopni pracovat bezpečně?"
Lukáš: "No právě. Jsem rád, že se to nezdá jen mě. Chci mít jednou svou firmu a cítím, že tudy cesta nevede ..."
Tomáš: "Co to říct učitelům?. A když to nepomůže, tak nějak vychodit školu a to vzít to za jiný konec?"
Lukáš: "U nás učitelé chodí především do školy jako do práce a jedou podle nějakých osnov.
Tomáš: "Jasně, některé teoretické postupy jsou jak z jiného století. A to mě děsí nejvíc. Jak můžeme být opravdu připraveni na praxi ve firmách, když nás učí zastaralé techniky? Nemám nic proti teoriím, z těch lze vyvozovat, odvozovat ale to, co bylo třeba včera se už přece desítky roků nedělá ... "
Lukáš: "Přesně! :-) A v té souvislosti ... nedávno jsem četl o požadavcích na svéprávnost pro elektrikáře. Máme dokazovat, že jsme v pořádku, když budeme chtít dělat zkoušky na odborné způsobilosti."
Tomáš: "To je nějaký vtip? Jak máme dokázat, že jsme svéprávní, když už teď mám pocit, že se z té školy zblázním?"
Lukáš: "Není to vtip. Musíme před zkouškou ukázat čestné prohlášení o svéprávnosti. Je to v zákoně, četl jsem to. A co když nás to školní vzdělání opravdu posílá mezi outsidery?"
Tomáš: "No to posílá! Máš snad pocit, že jsi zde něco znal ze školy? Co když nám nekompetentní učitelé dají špatné informace? Jak pak můžeme prokázat, že jsme schopni pracovat bezpečně?"
Lukáš: "No právě. Jsem rád, že se to nezdá jen mě. Chci mít jednou svou firmu a cítím, že tudy cesta nevede ..."
Tomáš: "Co to říct učitelům?. A když to nepomůže, tak nějak vychodit školu a to vzít to za jiný konec?"
Lukáš: "U nás učitelé chodí především do školy jako do práce a jedou podle nějakých osnov.
Když jim to řekneme, obviníme je, že svou práci nedělají dobře. Jak jim sdělit, že z nás tvoří odborně nesvéprávné?"
Tomáš: "Jak jsem řekl, asi budu hledat brigády u firem, vůbec ne kvůli penězům ale kvůli informacím a doptávat se. Nenecháme se jen tak zbláznit tím, co nám servírují ve škole."
Tomáš: "Jak jsem řekl, asi budu hledat brigády u firem, vůbec ne kvůli penězům ale kvůli informacím a doptávat se. Nenecháme se jen tak zbláznit tím, co nám servírují ve škole."
Co na to říci?
Důležité je udržovat kritický pohled na vzdělávací obsah a nebát se vyjádřit obavy ohledně jeho relevance. Aktivní přístup a komunikace mohou pomoci zajistit, že vzdělání bude skutečně připravovat na praxi, učitelé takovou aktivitu rádi přivítají. Existuje nějaký teoretický základ, který vždy v praxi použít nemusíme ale odvozujeme z něj určité analogie. Ale mentální nesvéprávnost není o odborných znalostech!
Důležité je udržovat kritický pohled na vzdělávací obsah a nebát se vyjádřit obavy ohledně jeho relevance. Aktivní přístup a komunikace mohou pomoci zajistit, že vzdělání bude skutečně připravovat na praxi, učitelé takovou aktivitu rádi přivítají. Existuje nějaký teoretický základ, který vždy v praxi použít nemusíme ale odvozujeme z něj určité analogie. Ale mentální nesvéprávnost není o odborných znalostech!
A co chlapce vylekalo, inspirovalo?
Jakou formou lze doložit svéprávnost žadatele o prověření odborné způsobilosti?
Podmínka svéprávnosti se dokládá čestným prohlášením, jehož vzor naleznete na webových stránkách TIČR. Čestné prohlášení předkládá žadatel k nahlédnutí před zkouškou z odborné způsobilosti na TIČR, pro plnění požadavku §11 odst. (1) písm. a) cit: „dosažení věku 18 let a plná svéprávnost“, podle zákona č. 250/2021 Sb., o bezpečnosti práce v souvislosti s provozem vyhrazených technických zařízení a o změně souvisejících zákonů.
V případě, že vznikne pochybnost o plné svéprávnosti, Technická inspekce České republiky si může nechat předložit tuto skutečnost podle zákona č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel. Občan podle §8 odst. 3 tohoto zákona požádá o písemné poskytnutí údajů, kterým následně svéprávnost doloží."
Podmínka svéprávnosti se dokládá čestným prohlášením, jehož vzor naleznete na webových stránkách TIČR. Čestné prohlášení předkládá žadatel k nahlédnutí před zkouškou z odborné způsobilosti na TIČR, pro plnění požadavku §11 odst. (1) písm. a) cit: „dosažení věku 18 let a plná svéprávnost“, podle zákona č. 250/2021 Sb., o bezpečnosti práce v souvislosti s provozem vyhrazených technických zařízení a o změně souvisejících zákonů.
V případě, že vznikne pochybnost o plné svéprávnosti, Technická inspekce České republiky si může nechat předložit tuto skutečnost podle zákona č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel. Občan podle §8 odst. 3 tohoto zákona požádá o písemné poskytnutí údajů, kterým následně svéprávnost doloží."
Právní požadavky na doložení svéprávnosti pro odborné zkoušky, jako je to vyžadováno Technickou inspekcí České republiky (TIČR), ilustrují důležitost formálních kritérií v profesním světě. Zároveň však vrhají světlo na paradox, kdy studenti, možná vedení učiteli, kteří sami mohou být vnímáni jako nesvéprávní nebo nekompetentní, musí prokazovat svou plnou svéprávnost.
Zamyšlení: Tento paradox odhaluje možný rozkol mezi teoretickými požadavky zákona a realitou vzdělávacího procesu. Jak může být očekáváno, že studenti prokáží svou svéprávnost, když jsou potenciálně vystaveni vzdělávacímu obsahu, který je považován za zastaralý nebo dokonce nesprávný? Je zásadní, aby byly vzdělávací instituce nejen místem získávání znalostí, ale také prostředím, kde jsou učitelé a instruktoři kompetentní a aktualizovaní v oblastech, které učí.
Zamyšlení: Tento paradox odhaluje možný rozkol mezi teoretickými požadavky zákona a realitou vzdělávacího procesu. Jak může být očekáváno, že studenti prokáží svou svéprávnost, když jsou potenciálně vystaveni vzdělávacímu obsahu, který je považován za zastaralý nebo dokonce nesprávný? Je zásadní, aby byly vzdělávací instituce nejen místem získávání znalostí, ale také prostředím, kde jsou učitelé a instruktoři kompetentní a aktualizovaní v oblastech, které učí.
To znamená, že systém by měl být navržen tak, aby podporoval neustálé vzdělávání a profesní rozvoj učitelů stejně jako studentů. Nebo je vše nastaveno právě tak?
Autory a školu neprozradíme. Koneckonců, to není to podstatné.
Diskutující k tomuto článku
... a další (počet diskutujících: 7)TEXT Z OBLASTÍ | SOUVISEJÍCÍ KONTAKT |
---|---|
|