Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Jak brněnský srdcař Karel Tutsch prožíval své socialistické sběratelské dobrodružství

Sbírka Karla Tutsche aktuálně vystavená v GMU v Hradci Králové obsahuje také díla Michala Gabriela a a Jiřího Načeradského. Foto: GMO
Sbírka Karla Tutsche aktuálně vystavená v GMU v Hradci Králové obsahuje také díla Michala Gabriela a a Jiřího Načeradského. Foto: GMO

Jak se středoškolský učitel Karel Tutsch stal majitelem jedné z nejvýznamnějších sbírek umění své doby u nás? Podivuhodný příběh záhadného českého galeristy a sběratele ožívá v nové výstavě v Galerii moderního umění v Hradci Králové, která odkoupila Tutschovu celoživotní sbírku.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Dnes, kdy známe model sběratele tak, jak jej ustanovil euroamerický model trhu s uměním, je těžké si představit, jak vznikala soukromá umělecká sbírka za socialismu. Nad veškerým obchodem tehdy dohlížel stát a kvalitní umělecká díla se pohybovala převážně v neoficiální zóně.

Proto je potřeba zdůraznit, že Karel Tutsch, jehož celoživotní sběratelské dílo teď vystavuje královéhradecká Galerie moderního umění, nemohl mít žádný profesionální koncept s vyhlídkou do budoucnosti. Jeho „obchody“ vycházely z přátelských vazeb a jeho záměr byl čistě srdcový.

Jak se říká, měl na umění oko. A také byl zvídavý, rád objevoval a zajímal se o nové trendy nejen u nás. Kdyby v Tutschově době neexistovala železná opona a existoval internet, byl by možná ztracen.

Situace mu výběr usnadňovala. Ale možná by se svými schopnostmi rozeznat kvalitu vytvořil dnes unikátní kolekci, kterou by mu záviděli korporátní sběratelé, kterým radí s touhou po zisku kdekdo.

Intelektuální koníček

Karel Tutsch zemřel v roce 2008 a zanechal po sobě nejstarší soukromou galerii v Česku, brněnskou Na bidýlku, pověst známého, ale záhadného galeristy a především obsáhlou pozůstalost uměleckých děl, jež nashromáždil během života od sedmdesátých let až do současnosti.

Tu s požehnáním akviziční komise v roce 2021 odkoupila právě královéhradecká instituce a zařadila ji do svých stálých sbírek. Cena 12,3 milionů korun za více než

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Výtvarné umění

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější