Z PRVNÍ RUKY: 19. týden 2024. Tiskové zprávy úřadů a firem, výběr...

Z PRVNÍ RUKY: 19. týden 2024. Tiskové zprávy úřadů a firem, výběr z médií, informace z Jihočeského kraje a radnice ve Vimperku i další aktuality týdne

Foto: (red) – Za krásnější Vimperk

 

 

Zdroj: Facebook

Aktuální mapa aktivity: https://zakrasnejsivimperk.cz/?p=306879


 

Podíl nevyhovujících nálezů cizorodých látek v potravinovém řetězci byl loni minimální, meziročně klesl

Státní veterinární správa (SVS) ve spolupráci s Ústavem pro státní kontrolu veterinárních biopreparátů a léčiv (ÚSKVBL) v loňském roce v rámci každoročních kontrol cizorodých látek v potravinovém řetězci provedla více než 102 000 vyšetření na obsah reziduí a kontaminantů. Podíl nevyhovujících nálezů se meziročně mírně snížil z 0,06 % na 0,03 %.

„Procento záchytu nevyhovujících výsledků je skutečně minimální a z dlouhodobého pohledu se ještě snižuje. Zdravotní nezávadnost surovin a potravin živočišného původu v České republice z pohledu obsahu reziduí a kontaminantů nelze proto hodnotit jinak než jako velmi příznivou,“ uvedl ústřední ředitel SVS Zbyněk Semerád.

Stanovené limity, až na jeden vzorek kravského mléka s obsahem reziduí veterinárních léčiv, splnily všechny vzorky syrového ovčího a kravského mléka. Z téměř dvou stovek vzorků slepičích vajec byla pouze ve dvou případech zjištěna rezidua doplňkových látek (antikokcidik) a veterinárních léčivých přípravků. Všem stanoveným limitům vyhovělo také bezmála 230 vyšetřených vzorků medu.

Pokud jde o skot, u něhož úřední veterinární lékaři provedli odběr vzorků od více než 1 000 kusů všech produkčních kategorií, byla zjištěna čtyři nevyhovující zjištění. Ve třech případech se jednalo o nadlimitní množství reziduí veterinárních léčiv, v jednom případě byla u vzorku jalovice pro výkrm zjištěna přítomnost zakázané látky chloramfenikol.

U prasat ve výkrmu vyhověly veškeré vzorky svaloviny a orgánů limitům pro koncentrace veterinárních léčiv a ostatních sledovaných látek včetně dioxinů a polychlorovaných bifenylů (PCB). Až na jednu výjimku zjištění obsahu reziduí veterinárních léčiv, splnily stanovené limity také všechny vzorky svalů, jater a ledvin prasnic. Také všechny vzorky drůbeže, kterých odebrali úřední veterinární lékaři přes 700, vyhověly limitům.

Pokud jde o ryby, ve dvou chovech pstruhů byla detekována nepovolená malachitová zeleň. Jinak všechna vyšetření provedená na bezmála 200 odebraných vzorcích sladkovodních ryb skončila vyhovujícím výsledkem.

Všechny vzorky jater a svaloviny prasat divokých z lokalit, kde se aplikují antiparazitární přípravky pro odčervení jelení a srnčí zvěře, byly v roce 2023 na sledovaná rezidua negativní, stejně jako v předchozích letech. Ve skupině ostatní spárkaté zvěře (mimo prasata divoká) nebyly žádné vzorky s nevyhovujícím obsahem sledovaných látek a toxických prvků. Pouze u jednoho vzorku svaloviny divočáka byl zjištěn nadlimitní obsah olova po usmrcení olověnou střelou. Ve třech případech byly zjištěny nadlimitní hodnoty polychlorovaných bifenylů (PCB).

Vyšetřovány, tak jako každoročně, byly také vzorky potravinářských výrobků. U jednoho vzorku uzených masných výrobků byla prokázána nadlimitní koncentrace polycyklických aromatických uhlovodíků. Jednalo se o malý výrobní provoz s „klasickou“ technologií uzení, kdy je uzené maso vystaveno kouřovým zplodinám s vysokým obsahem zdraví škodlivých látek.  U tří masných výrobků ze zvěřiny byla zjištěna nadlimitní koncentrace olova. Ve dvou případech se jednalo o výrobky pocházející ze zemí EU (Maďarsko a Francie), proto byly případy vloženy do systému rychlého varování pro potraviny a krmiva (RASFF). Limitům na sledované analyty vyhověly všechny testované mléčné i vaječné výrobky i výrobky z mořských a sladkovodních ryb.

V krmivech pro hospodářská zvířata nebyly až na ojedinělé výjimky zjištěny nevyhovující koncentrace sledovaných látek. U krmných směsí pro drůbež byly zjištěny ve čtyřech případech nevyhovující koncentrace doplňkových látek. Vyšetření podobně jako v předchozích letech nezjistila v chovech hospodářských zvířat a ryb nepovolené preventivní podávání léčiv prostřednictvím krmiv ani vody k napájení.

Podrobné zprávy o výsledcích Plánu úředních kontrol reziduí farmakologicky účinných látek, pesticidů a kontaminujících látek v potravinovém řetězci jsou dostupné na webu SVS.

(tz-svs)


 

Protesty musí pokračovat, shodly se zemědělské nevládní organizace. Farmáři vyjedou do Prahy 22. května

Tisková zpráva 10. 5. 2024 – Šéfové zemědělských nevládních organizací, kteří zastupují téměř všechny zemědělce v Česku, se dnes sešli ve Větrném Jeníkově, aby vyhodnotili pomoc vlády agrárnímu sektoru. Dosavadní kroky ministra zemědělství Marka Výborného a jeho reakci na pět společných priorit a zároveň na výzvu 33. sněmu Agrární komory České republiky považují za zásadně nedostatečné a uspořádají další protestní akci. Uskuteční se 22. května v Praze. Shodly se na tom kromě Agrární komory České republiky dále Zemědělský svaz České republiky, Iniciativa zemědělských a potravinářských podniků, Českomoravský svaz zemědělských podnikatelů, Společnost mladých agrárníků České republiky a Asociace soukromého zemědělství Olomouckého kraje. Jejich vedení tak vyhověla doporučení prezidia Agrární komory ČR z 2. května.

Zástupci zemědělských nevládních organizací jednali ve Větrném Jeníkově tři hodiny o stavu agrárního sektoru v České republice a jak se vláda postavila k pětici hlavních priorit, s nimiž souhlasily Agrární komora ČR, Zemědělský svaz ČR, Iniciativa zemědělských a potravinářských podniků, Českomoravský svaz zemědělských podnikatelů, Společnost mladých agrárníků ČR a Asociace soukromého zemědělství Olomouckého kraje. Těchto pět bodů následně bylo rozvedeno v usnesení z 33. sněmu Agrární komory ČR v Brně 7. dubna a tato největší zemědělská nevládní organizace v Česku požádala ministra zemědělství Výborného, aby se k jednotlivým třinácti bodům písemně vyjádřil do konce dubna. Zpětná vazba ze strany Ministerstva zemědělství byla nyní vyhodnocena jako nevyhovující s tím, že prakticky nebylo vyhověno ani jednomu požadavku.

„Chování ministra Výborného dává jasný signál, že pro nás neudělá ani to, co by ho nestálo žádné peníze. Je to jedna velká bída a nezbývá nám nic jiného než se řídit usnesením sněmu Agrární komory ČR, které nám říká, že máme ve druhé polovině května uspořádat protestní akci. Možná má vláda strach s námi mluvit, ale naopak to neplatí. Pokud budeme čekat, že se situace sama od sebe zlepší, nedočkáme se. Vláda dělá mnoho věcí, kterými nám ubližuje, ale nic, čím by nám pomohla. Nemá to nic společného s odpovědným vládnutím, které se zřejmě řídí snahou o získání volebních preferencí i za cenu škod v našem resortu,” říká prezident Agrární komory ČR Jan Doležal.

Proto se zemědělské nevládní organizace dohodly, že podpoří masivní protest 22. května v Praze. Bude mít podobu protestní jízdy zemědělské techniky Prahou a akcí před sídly některých vládních úřadů. Současně organizátoři zvažují uspořádání happeningu pro veřejnost na Letné, kde zemědělci předvedou ukázky své produkce a budou připraveni své kroky vysvětlit a obhájit.

„Vláda se staví přezíravě k problémům zemědělců a neřeší je. Ministr zemědělství Výborný opakuje stále stejné argumenty a není vůle podpořit české zemědělce. Nevzdáváme se, pokračujeme dál a uspořádáme další ze série protestních akcí. Protesty nejsou naším cílem, chceme dále jednat, ale musí být vůle skutečně pomoci sektoru. Je sice doba senáží a dalších prací, a přestože jsou zemědělci na polích od rána do noci, přeruší svoji práci a přijedou protestovat do Prahy. Tak moc jim záleží na zemědělství,“ sděluje předseda Zemědělského svazu ČR Martin Pýcha.

Představenstvo Agrární komory ČR se svým usnesením zároveň zavázalo předat ve své členské základně informace o chystané akci napříč celou Českou republikou. Současně budou osloveny a vyzvány k podpoře i další organizace spojené s agrárním sektorem.

Požadavky zemědělských nevládních organizací:

1) Splnění slibu vlády z 8. 6. 2022 na spuštění programu na podporu zaměstnanosti na venkově formou slevy na sociálním pojištění.

2) Splnění slibu vlády z 8. 6. 2022 na navrácení národních dotací na úroveň roku 2022 ve výši 5 miliard korun.

3) Snížení daně z nemovitých věcí na zemědělskou půdu na úroveň roku 2023 nebo nezdaňování evropských dotací, což pomůže snížit náklady v době propadajících se cen.

4) Aktivní řešení přebytku základních zemědělských komodit na evropském trhu, a to omezením dovozů ze třetích zemích, podporou exportu z Evropské unie a větší spotřebou v rámci obnovitelných zdrojů energie.

5) Plné kofinancování, stejně jako v ostatních zemích Evropské unie, záchranného balíčku na rok 2024, který připravuje Evropská komise a jeho vyplacení co nejrychleji všem zemědělcům na hektar obilovin.

Agrární komora ČR žádala ministra zemědělství České republiky, aby do konce dubna:

1) informoval zemědělskou veřejnost o tom, jak hodlá řešit současnou akutní krizi sektoru, zejména výrazný propad cen zemědělských komodit;

2) podpořil na národní i unijní úrovni mobilizaci finančních prostředků s cílem zajistit dostatečné provozní financování zemědělských podnikatelů ve výši alespoň dvou miliard korun vyplacených do podzimu 2024;

3) pověřil Státní zemědělský intervenční fond maximálním urychlením výplaty podpor v rámci jednotné žádosti 2023, a to u prvního pilíře a ekoplateb do konce měsíce dubna, a připravil pro výplatu podpor z jednotné žádosti 2024 systém záloh s cílem podpořit efektivní provozní financování zemědělských podnikatelů;

4) zažádal o mimořádné jednání vlády o akutní krizové situaci v sektoru, případně tuto situaci za účasti nevládních organizací zastupujících zemědělce opět projednal s předsedou vlády a ministrem financí České republiky;

5) připravil memorandum o podpoře náročných sektorů dvěma miliardami korun v roce 2025, které bude dle opakovaných slibů podepsané předsedou vlády a ministrem financí České republiky, dále je nezbytné dokončit notifikaci podpor zaměstnanosti na venkově formou slevy na sociálním pojištění;

6) zažádal o mobilizaci prostředků na kompenzaci nízkých výkupních cen zejména u obilovin s využitím prostředků z krizové rezervy Společné zemědělské politiky Evropské unie a dalších zdrojů rozpočtu EU;

7) zajistil maximální možné národní kofinancování pro tyto prostředky ať už z prostředků státního rozpočtu, rezervy rezortu či s využitím prostředků druhého pilíře Společné zemědělské politiky Evropské unie;

8) přistoupil k výraznějšímu omezení bezcelních dovozů zemědělské produkce ze zemí nesplňujících unijní standardy na jednotný trh Evropské unie;

9) zažádal ve spolupráci s dalšími rezortními ministry zemědělství členských zemí o prodloužení Dočasného krizového rámce veřejné podpory v souvislosti s ruskou invazí na Ukrajině;

10) našel ve spolupráci s Ministerstvem financí způsob podání žádosti na uplatnění nároku na vrácení spotřební daně ze zelené nafty za první pololetí roku 2024 s výplatou v červenci letošního roku;

11) našel ve spolupráci s chovatelskými svazy model výplaty a alokace záloh dotačních titulů národních dotačních podpor pro chovatele hospodářských zvířat a zveřejnil termín výplaty,

12) našel ve spolupráci s PGRLF způsob spuštění podpory provozních úvěrů nebo snížení jistiny úvěrů a zveřejnil termín realizace;

13) pověřil Ústav zemědělské ekonomiky a informací vypracováním dopadové studie zpřísnění erozní ohroženosti územní ČR od roku 2025.

(tz-akčr)


 

(tz-vzp)

 

Růst návštěvnosti pokračoval již dvanácté čtvrtletí v řadě

V  1. čtvrtletí letošního roku přijelo do hromadných ubytovacích zařízení 4,1 milionu hostů, kteří zde strávili 10,6 milionu nocí. Meziročně se návštěvnost zvýšila o 9,9 % a přenocování vzrostlo o 7,7 %. Vyšší počet hostů i strávených nocí byl zaznamenán u domácí i zahraniční klientely. Nepřetržitý meziroční růst návštěvnosti i přenocování pokračoval již od 2. čtvrtletí 2021.

„V prvním čtvrtletí roku 2024 se ve sledovaných zařízeních ubytovalo celkem 4,1 milionu hostů, což představovalo zvýšení příjezdů o 9,9 %. Zahraničních turistů přijelo téměř o pětinu více oproti stejnému období roku 2023 a počet domácích hostů vzrostl o 3,6 %,“ uvedl Roman Mikula, vedoucí oddělení statistiky cestovního ruchu a životního prostředí ČSÚ.

Podrobnosti: https://www.czso.cz/csu/czso/cri/cestovni-ruch-1-ctvrtleti-2024

(tz-čsú)


 

Tržby ve službách vzrostly

V 1. čtvrtletí se tržby ve službách očištěné o kalendářní vlivy reálně zvýšily meziročně o 1,3 % a mezičtvrtletně o 2,6 %. 

„Po třech čtvrtletích nepřetržitého poklesu vykázaly tržby ve službách v prvním kvartálu letošního roku růst, a to o 1,3 %. Meziroční zvýšení tržeb bylo zaznamenáno ve všech dílčích ekonomických sekcích kromě činností v oblasti nemovitostí,“ říká Tomáš Harák, vedoucí oddělení datové podpory statistiky obchodu, služeb a životního prostředí ČSÚ.

Podrobnosti: https://www.czso.cz/csu/czso/cri/sluzby-1-ctvrtleti-2024

(tz-čsú)


 

Zdroj: Facebook

 

ON-LINE: Havlíček znovu zaútočil na Novotného z ODS. Za vulgarismy dostal napomenutí


 

KOMENTÁŘ: Konec Pekarové Adamové by byl ztrátou pro opozici, ziskem pro pětikoalici


 

EG.D spustilo jako první distributor kalkulačku pro sdílení elektřiny v bytových domech

Už více než dva roky eviduje distribuční společnost EG.D, člen skupiny E.ON, zvýšený zájem o připojování obnovitelných zdrojů do sítě. Vedle instalací fotovoltaických elektráren na střechy rodinných domů, se čím dál tím častěji objevují i instalace solárních systému na bytových domech.

Změna legislativy v loňském roce totiž umožnila sdílení vyrobené elektřiny ze společných solárních panelů v rámci společenství vlastníků jednotek (SVJ). Aby společnost EG.D svým zákazníkům co nejvíce pomohla s orientací a možnostmi v této oblasti, spustila jako první z tuzemských distributorů na svém webu kalkulačku sdílené elektřiny. Ta členům SVJ navrhne vhodné řešení a pomůže jim při rozhodování o vytvoření energetické komunity v bytovém domě.

„Sdílení energií v rámci bytových domů je pro nás další výzvou. K začátku května máme na našem distribučním území už devět takových realizací. Sledujeme zvyšující se zájem o toto téma, a proto chceme být našim zákazníkům co nejvíce nápomocni. Kalkulačka sdílené elektřiny dá majitelům bytů, které jsou sdruženy ve společenství vlastníků jednotek, prvotní představu o tom, jestli se jim sdílení elektrické energie vyplatí. Výstupy z kalkulačky potom klientům poslouží i jako podklady pro další kroky, které jsou potřebné pro samotnou realizaci a vytvoření energetické komunity v domě,“ říká David Šafář, člen představenstva společnosti EG.D.

Služba je pro zájemce zdarma dostupná na webu EG.D. Zákazník do intuitivního formuláře zadá detailní informace týkající se spotřeby, sazby a ceny silové energie všech odběrných míst v domě. Dále uvede i technické parametry pro umístění fotovoltaické elektrárny a lokalitu bytového domu. Pokud některé z údajů nezná, kalkulačka mu dokáže poradit a poskytne mu doporučené hodnoty.

„Výsledkem je potom kalkulace, díky které zájemci získají pro jejich bytový dům i pro každé odběrné místo zvlášť, ekonomické i technické zhodnocení, které se opírá o uživatelem zadané informace, klimatické údaje a distribuční data,“ přibližuje Jiří Ondruch, projektový manažer EG.D.

Jak sdílení v bytovém domě funguje?

Mezi zájemce se stanoví alokační klíč pro každý byt a podle tohoto klíče se rozdělí výroba z fotovoltaické elektrárny mezi byty a odečte se od jejich spotřeby. Vše proběhne nad čtvrthodinovým intervalem. V praxi to znamená, že odečet výroby od spotřeby se provede vždy ve stejném patnáctiminutovém časovém okně a bude probíhat vždy, když solární elektrárna bude vyrábět proud.

Záleží na nastavení vůdčího odběrného místa. To buď nemá vlastní spotřebu, takže vyrobená energie se spotřebovává na základě alokačního klíče a když není aktuálně spotřebovávána, FVE ji dodá do distribuční soustavy. Anebo je vůdčí odběrné místo nastavené tak, že má nastavenou vlastní spotřebu – elektřina vyrobená FVE je nejdříve spotřebovávána vůdčím odběrným místem, vzniklý přebytek posílá ostatním účastníkům (podružným odběrným místům) v SVJ na základě alokačního klíče, a pokud ani tak nedojde ke spotřebování elektřiny, je přebytečná energie dodána do distribuční soustavy.

Změna legislativy přinese postupně nové funkce

Kalkulačka sdílené elektřiny vznikla na základě modelu, který vytvořili účastníci hackathonu, který EG.D k tomuto tématu uspořádalo. Na něm pracovalo pět soutěžních skupin na prototypu aplikace, která má usnadnit fungování energetických komunit. „Po řadě testování s několika SVJ a modifikacích jsme dospěli k funkčnímu řešení, které budeme dále rozvíjet. Souvisí to i s tím, že od 1. července tohoto roku začnou platit další legislativní úpravy, které umožní sdílení energií napříč celou distribuční soustavou. Aplikaci proto chceme rozšířit o kalkulaci celkového modelu energetických komunit pro všechny typy sdílení,“ dodává Jiří Ondruch.

(tz-eg.d)


 

Zakázané záběry kuřat: Českobudějovický soud zakázal Obráncům zvířat v kampani proti supermarketu Albert používat investigativní videa z farem

České Budějovice, 9. 5. 2024 – Záběry kuřat ze tří českých farem, které dodávají kuřecí maso do supermarketů Albert pod značkou „Albertovo čerstvé“, zveřejnili Obránci zvířat na konci března na sociálních sítích. Odhalili tak podmínky chovu kuřat pro supermarket Albert a zahájili kampaň „Albertova krutost“. Zakázané záběry se natáčely mimo jiné i na farmě v jihočeských Slavěticích. Krajský soud v Českých Budějovicích jim ale minulý týden zakázal investigativní materiály nadále využívat.

Soud rozhodl o zákazu publikování záběrů na základě žaloby od dodavatele a zpracovatele kuřecího masa, z jehož farem investigativní materiály pochází. V předběžném opatření soud zakazuje užití videí a fotografií z chovu, ale i použití konkrétních slovních spojení popisujících podmínky chovu na webu www.albertovakrutost.cz

„Jde o skandální rozhodnutí, které v Česku nemá obdoby. Záběry zachycují reálné podmínky, ve kterých se chovají kuřata pro supermarket Albert. To v médiích potvrdili i samotní chovatelé. Lidé si zaslouží znát pravdu a vědět, co se ve skutečnosti skrývá za klamavou reklamou Albertu o šťastných kuřátkách,“ říká vedoucí kampaně Albertova krutost Radim Trojan.

Obráncům zvířat vadí, že nedostali možnost se proti tomuto nařízení předem jakkoliv bránit a své důkazy obhájit. Rozhodnutí soudu přišlo během jednoho pracovního dne od podání žaloby a do nařízení soud zařadil vše, co právník žalobce požadoval.

„Zakázali nám ukázat lidem pravdu. Pravdu, kterou se nemají možnost dozvědět jakoukoliv jinou cestou, protože utrpení kuřat probíhá za zavřenými vraty, betonovými stěnami a ostnatým plotem. Tato pravda se Albertu ani jeho dodavatelům prostě nehodí, a tak dělají vše pro to, aby ji zakryli,“ hodnotí situaci Trojan.

V kampani budou Obránci zvířat nadále pokračovat. Zakázané záběry z chovů pro supermarket Albert nahrazují záběry z jiných chovů stejného typu a zakázaná slovní spojení na webu začerňují. Podle nich jsou náhradní záběry od těch původních prakticky k nerozeznání, což ukazuje na systémový problém.

„Je to právě Albert, který odmítá převzít odpovědnost a snaží se zbaběle hodit vinu na jednoho dodavatele. Přitom ten pouze plní zadání Alberta, který tlačí na rychlý růst a velké zisky. Důsledkem je chov geneticky zmrzačených kuřat v přeplněných halách, který mohou lidé vidět na webu www.albertovakrutost.cz. Je nejvyšší čas, aby Albert změnil kurz a stejně jako na Západě začal od svých dodavatelů vyžadovat konkrétní změny – chov zdravějších plemen a více prostoru pro každé kuře. Jedině tak dojde ke skutečnému zlepšení,“ uzavírá Trojan.

Kampaň Albertova krutost začala na konci března. Od té doby posbírala videa z chovů kuřat na sociálních sítích miliony zhlédnutí. Obránci zvířat také pořádali tiché protesty před prodejnami

Albert v Praze a Brně. Do kampaně se zapojila i řada známých osobností jako Nikol Štíbrová, Václav Neužil, Honza Musil nebo Marta Jandová. Supermarket Albert reagoval stažením reklam, kde tvrdí, jak je o jeho kuřátka dobře postaráno.

(tz-ik)


 

ČOI vloni zajistila 18 508 kusů padělků za více než 36 milionů korun

(Praha, 9. květen 2024) Česká obchodní inspekce se v průběhu loňského roku zaměřila na kontroly dodržování zákazu nabídky, prodeje a skladování výrobků porušujících některá práva duševního vlastnictví. Provedla 803 kontrol a porušení zákazu nabízení, prodeje a skladování výrobků porušujících některá práva duševního vlastnictví zjistila při 360 kontrolách (44,8 %).

Do celoroční kontrolní akce, zaměřené na kontrolu dodržování povinností vyplývajících z ustanovení § 8 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, byly zapojeny všechny regionální inspektoráty ČOI. Podle tohoto ustanovení se zakazuje nabízet za účelem prodeje, prodávat a skladovat výrobky porušující některá práva duševního vlastnictví nebo neoprávněné užívání označení chráněného podle zvláštního právního předpisu. V období od 2. ledna do 29. prosince 2023 byly provedeny celkem 803 kontroly. Porušení právních předpisů bylo zjištěno v 645 kontrolách (80,32 %), z tohoto počtu u 360 kontrol bylo zaznamenáno porušení zákazu nabízení, prodeje a skladování výrobků porušujících některá práva duševního vlastnictví, což v procentuálním vyjádření představuje 44,83 %.

Na základě porušení právních předpisů zjištěných v rámci kontrolní akce byly v roce 2023 pravomocně uloženy celkem 602 pokuty v hodnotě 10 123 000 Kč.

Kromě sankčních opatření bylo zajištěno a uloženo mimo dosah kontrolovaných osob celkem 18 508 kusů padělků v hodnotě vyčíslené v cenách originálů ve výši 36 389 165 Kč. Zajištěné výrobky byly v souladu s ustanovením § 7b zákona č. 64/1986 Sb., o České obchodní inspekci, uloženy mimo dosah kontrolovaných osob. Výrobky, které neodpovídají zvláštním právním předpisům, o nichž je pravomocně rozhodnuto o jejich propadnutí nebo zabrání, jsou následně zničeny nebo využity k humanitárním účelům.

Při realizaci kontrol dodržování zákazu nabízení, prodeje a skladování výrobků porušujících některá práva duševního vlastnictví, při kterých byly sledované výrobky zajištěny, bylo ve 45 případech využito součinnosti s dalšími orgány státní správy. ČOI při nich spolupracovala s Policií ČR (31 případů), živnostenskými úřady (12) a Celní správou (2). Při společných kontrolách bylo zajištěno 3 333 kusů padělků v hodnotě vyčíslené v cenách originálů ve výši 10 724 256 Kč.

Přestože ČOI každoročně uskutečňuje kontrolní akci, zaměřenou na dodržování zákazu nabídky, prodeje a skladování výrobků porušujících některá práva duševního vlastnictví nebo neoprávněné užívání označení chráněného podle zvláštního právního předpisu, dochází v této oblasti stále ke značnému porušování právních předpisů, o čemž svědčí vysoké procento zjištění. Inspektoři se při svých kontrolách zaměřili jak na příhraniční oblasti, kde převládá prodej ve stáncích, tak na kamenné prodejny uvnitř regionu a v neposlední řadě i na internetové obchody. Internetový prodej falzifikátů napodobujících výrobky renomovaných značek se jeví jako stále aktuálnější, čemuž bude ČOI věnovat v následujícím období patřičnou pozornost. V uplynulém období se opět osvědčila zákonná pravomoc zjednání možnosti vstupu do uzavřených prostor, kde existuje důvodné podezření na skladování padělků.

Z hlediska sortimentu docházelo nejčastěji k porušení práv duševního vlastnictví u textilních výrobků a u výrobků určených primárně pro děti (hraček). Z celkového počtu zajištěných výrobků převažovaly v objemu ochranných známek značky PokémonWizards, Nike, Versace, Tommy Hilfiger, Apple, Guess, nebo Louis Vuitton.

Podíl jednotlivých sortimentních skupin na celkovém objemu zajištěných falzifikátů je demonstrován v následujícím grafu:

Podíl vybraných ochranných známek v celkovém objemu zajištěných výrobků znázorňuje následující graf. Ochranné známky, které výčet neobsahuje, se vyskytovaly v nižším počtu výrobků než 300 ks zajištěných výrobků.

(tz-čoi)


 

Výroba vepřového masa se meziročně mírně zvýšila

V 1. čtvrtletí 2024 se na jatkách vyrobilo celkem 109 381 tun masa, meziročně o 0,8 % více, z toho výroba hovězího byla meziročně nižší o 0,1 %, vepřového se vyrobilo o 2,1 % více a výroba drůbežího klesla o 0,5 %. Přímý nákup mléka od producentů se meziročně zvýšil o 3,2 %.

„Po třech letech poklesu se v 1. čtvrtletí letošního roku zvýšila výroba vepřového masa, a to nejen na jatkách, ale vyšší byly i dodávky jatečných prasat ze zemědělských podniků k porážkám v České republice i v zahraničí,“ uvedla Markéta Fiedlerová z oddělení statistiky zemědělství a lesnictví ČSÚ.

„Předběžně kalkulovaná spotřeba masa se ve sledovaném čtvrtletí rovněž zvýšila. Ovlivnila ji nejen vyšší produkce na našich jatkách, ale také zvýšený dovoz jak vepřového, tak drůbežího i hovězího. Nejvíce vzrostla spotřeba drůbežího masa,“ doplnila Renata Vodičková, vedoucí oddělení statistiky zemědělství a lesnictví ČSÚ.

Podrobnosti: https://www.czso.cz/csu/czso/cri/zivocisna-vyroba-1-ctvrtleti-2024

(tz-čsú)


 

Meziroční růst maloobchodních tržeb v březnu zrychlil

tržby v maloobchodě se v březnu reálně zvýšily meziročně o 6,1 % a meziměsíčně o 1,3 %. Tržby za prodej a opravy motorových vozidel vzrostly meziročně o 4,8 %, meziměsíčně naopak klesly o 0,4 %.

„Meziroční růst maloobchodních tržeb po očištění o cenové vlivy pokračoval čtvrtý měsíc v řadě. Tempo růstu se v březnu oproti předchozím měsícům zvýšilo. Tržby rostly ve všech hlavních skupinách prodejen s nepotravinářským i potravinářským sortimentem,“ říká Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ.

Podrobnosti: https://www.czso.cz/csu/czso/cri/maloobchod-brezen-2024

(tz-čsú)


 

Vláda dnes schválila změnový zákon o sociálně-zdravotním pomezí  

Vláda dnes schválila změnový zákon o sociálně-zdravotním pomezí, který připravilo Ministerstvo zdravotnictví a Ministerstvo práce a sociálních věcí. Počítá s efektivním propojením sociálně-zdravotních služeb. Tento krok umožní poskytování komplexní péče v nemocnicích, léčebnách dlouhodobě nemocných, domovech pro seniory a centrech duševního zdraví. Cílem je řešit aktuální problémy spojené s oddělenými systémy péče pro jednotlivé pacienty. Plánované nabytí účinnosti je od ledna 2025.

Cílem tohoto zákona je propojení a vzájemná koordinace dosud oddělené sféry sociální a zdravotní péče směřující ke zlepšení kvality života klientů v sociálně zdravotních službách, garance vysoké úrovně poskytované zdravotní i sociální péče klientům, a to na jednom místě, lepší naplňování potřeb pacientů v sociální i zdravotní rovině a pružné a efektivní reakce na měnící se potřeby osob s chronickými zdravotními problémy, pro které má zdravotní stav významný dopad i na jejich sociální situaci.

Nově vzniklá komplexní služba bude poskytovat a zahrnovat široký rozsah zařízení, včetně domovů pro postižené, denních center a nemocnic. Ošetřovatelská péče by byla zajišťována jak interními zaměstnanci, tak externími poskytovateli. Návrh také počítá se stanovením přísných požadavků na vybavení a personál, přičemž nesplnění těchto kritérií by bylo sankcionováno.

„Napravujeme dlouhé roky, kdy agenda dvou sousedních a programem velmi blízkých ministerstev nebyla řešena ve spolupráci. S ministrem Jurečkou jsme připravili kvalitní zákon, který pomůže pacientům i poskytovatelům na hranici zdravotní a sociální péče,“ řekl ministr zdravotnictví Vlastimil Válek.

„Legislativní změny, které jsme společně s ministrem Válkem připravili, mimo jiné propojí, a především vzájemně zkoordinuji sféry sociální a zdravotní péče, které dosud byly oddělené. To bude směřovat hlavně ke zlepšení kvality života pacientů či klientů, kteří zároveň potřebují obě složky péče,“ řekl ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka.

Na základě rozšíření možnosti poskytovat zdravotní služby i v zařízeních odlehčovacích služeb dojde k rozšíření dostupnosti a využitelnosti těchto služeb pro klienty. Podmínkou pro nárok na poskytování sociálně zdravotní lůžkové péče bude indikace lékaře. K poskytování sociálně zdravotní lůžkové péče se bude moci přihlásit jak zcela nový poskytovatel, tak i dosavadní poskytovatel sociálních služeb či dosavadní poskytovatel pouze zdravotních služeb.

(tz-mz)


 

Vyřizování dávek nemocenského pojištění se díky elektronizaci výrazně zrychlí, schválila vláda v novele zákona

Na dnešním jednání vlády byla schválena novela zákona o nemocenském pojištění, která zavádí elektronickou komunikaci dalších dávek nemocenského pojištění. Úprava mimo jiné upřesňuje sdělování údajů mezi ČSSZ a pojišťovnami nebo doplňuje povinnost OSVČ používat datovou schránku. Změna zákona tak přinese zjednodušení a zrychlení jak pro pojištěnce, tak pro územní správy sociálního zabezpečení. Součástí novely je také zakotvení Integrovaného informačního systému MPSV.

CELÁ ZPRÁVA (Soubor PDF)

(tz-mpsv)


 

Zdroj: Facebook

 

Česká obchodní inspekce vloni kontrolovala dodržování zákona o výrobcích s ukončenou životností

(Praha, 7. květen 2024) Česká obchodní inspekce se v roce 2023 zaměřila na kontrolu dodržování zákona č. 542/2020 Sb., o výrobcích s ukončenou životností. Celkem provedla 1 398 kontrol, přičemž porušení některého z ustanovení zákona o výrobcích s končenou životností zjistila v 640 případech. Nejčastěji poslední prodejce, distributor a výrobce neuvedl při prodeji nového elektrozařízení odděleně od jeho ceny náklady na zpětný odběr, zpracování, využití a odstranění odpadního elektrozařízení.

Celoroční kontrolní akce byla zaměřena na dodržování povinností právnických a podnikajících fyzických osob v postavení výrobce, distributora a posledního prodejce, vyplývajících jim ze zákona č. 542/2020 Sb., o výrobcích s ukončenou životností a vztahujících se na vybrané výrobky jako jsou elektrozařízení, baterie, akumulátory a pneumatiky. V období od 2. ledna do 29. prosince 2023 bylo provedeno celkem 1 398 kontrol a při 802 kontrolách bylo zjištěno porušení právních předpisů (57,37 %). V rámci této kontrolní akce bylo ve 28 případech využito spolupráce se živnostenskými úřady.

Porušení zákona č. 542/2020 Sb., o výrobcích s ukončenou životností bylo zjištěno v 640 případech, kdy z tohoto počtu:

– Ve 351 případu poslední prodejce, distributor nebo výrobce při prodeji nového elektrozařízení neuvedl odděleně od jeho ceny náklady na zpětný odběr, zpracování, využití a odstranění odpadního elektrozařízení na 1 ks nebo 1 kg nového elektrozařízení (§ 73 odst. 1);

– Ve 176 případech poslední prodejce, u něhož výrobce nezřídil místo zpětného odběru, neumístil viditelnou a čitelnou informaci ve svém prodejním místě o možnostech odevzdání odpadní baterie nebo akumulátoru, nebo kde je lze odevzdat k zpětnému odběru (§ 88 odst. 2);

– V 65 případech poslední prodejce písemně neinformoval konečného uživatele o způsobu zajištění zpětného odběru vybraných výrobků po ukončení jejich životnosti (§ 18 odst. 3);

– Ve 20 případech poslední prodejce, u něhož není zřízeno místo zpětného odběru odpadního elektrozařízení, neumístil v prodejním místě viditelnou a čitelnou informaci o tom, kde lze odpadní elektrozařízení z domácnosti odevzdat ke zpětnému odběru (§ 66 odst. 4);

Ve 12 případech bylo zjištěno porušení ust. § 73 odst. 2, které se týká povinnosti posledního prodejce a distributora při prodeji nového elektrozařízení uvádět odděleně od ceny výrobku náklady dle § 73 odst. 1, které nesmějí převýšit náklady známé výrobci elektrozařízení v okamžiku uvedení nového elektrozařízení na trh;

Ve 12 případech bylo zjištěno porušení ust. § 88 odst. 1 písm. a), které se týká povinnosti posledního prodejce přenosných baterií nebo akumulátorů zpětně odebírat odpadní přenosné baterie nebo

akumulátory od konečného uživatele přímo v prodejním místě po celou provozní dobu, bez nároku na úplatu za tento odběr, bez ohledu na výrobní značku, bez ohledu na datum jejich uvedení na trh a bez vazby na koupi nového výrobku, pokud jde o prodejní místo posledního prodejce, jehož ekonomická činnost je uvedena v příloze č. 4 k tomuto zákonu, a přenosné baterie nebo akumulátory jsou nabízeny jako stálá součást prodejního sortimentu;

Ve 2 případech bylo zjištěno porušení ust. § 66 odst. 3, které se týká povinnosti posledního prodejce písemně informovat konečného uživatele o způsobu zajištění zpětného odběru odpadních elektrozařízení a označení místa jejich odevzdání;

Ve 2 případech bylo zjištěno porušení ust. § 99 odst. 1, které se týká povinnosti posledního prodejce uvádět odděleně od ceny pneumatiky náklady na zpětný odběr, zpracování a využití odpadních pneumatik na 1 ks či 1 kg.

Dále bylo porušení zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, zjištěno v 554 případech. Jednalo se především o:

– 144 případů porušení ust. § 3 odst. 1, kdy byly zaznamenány nedostatky spojené s dodržováním poctivosti při prodeji výrobků;

– 110 případů porušení ust. § 12, kdy spotřebitel nebyl řádně seznámen s cenou výrobku platnou v okamžiku nabídky;

– 92 případy porušení ust. § 16, kdy byly zaznamenány nedostatky při vystavení dokladů o zakoupení výrobku, popř. nedostatky v jejich náležitostech;

– 21 případů porušení ust. § 12a odst. 1, kdy informace o slevě z ceny výrobku neobsahovala údaj o nejnižší ceně výrobku, za kterou jej prodávající nabízel a prodával.

Ve 203 případech bylo zjištěno porušení zákona č. 90/2016 Sb., o posuzování shody stanovených výrobků při jejich dodávání na trh; ve 121 případu se jednalo o porušení zákona č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky.

V četných kontrolách bylo zjištěno porušení více zákonů, resp. jednotlivých ustanovení současně.

Na základě zjištěných porušení právních předpisů bylo ve sledovaném období uloženo pravomocně 623 sankcí v celkové výši 3 882 000 korun.

(tz-čoi)


 

Stahování párku od výrobce z Vysočiny kvůli obsahu listerií

Státní veterinární správa (SVS) nařídila stáhnout z prodeje výrobek Opékací párek od výrobce Agroinvest Bobrová kvůli obsahu bakterie Listeria monocytogenes. Celá šarže masného produktu (80 kilogramů) se již prodala v prodejnách výrobce v Kraji Vysočina. Spotřebitelé, kteří mají výrobek doma, by jej neměli konzumovat a mohou jej vrátit v místě nákupu.

Identifikace výrobku:
Název: Opékací párek, masný výrobek tepelně opracovaný
Výrobce: Agroinvest Bobrová, družstvo (CZ 1234)
Datum spotřeby: 19. 5. 2024
Velikost vyrobené šarže: 80 kg

Vyšetření ve Státním veterinárním ústavu v Jihlavě prokázalo přítomnost listerií ve vzorcích výrobku odebraných u výrobce v rámci dozorové činnosti veterinárními inspektory. SVS proto nařídila výrobci stažení výrobku z trhu a pozastavení jeho výroby, Výrobce také musí provést mimořádnou sanitaci provozu a následně předložit negativní výsledky vyšetření stěrů a vzorků. Až poté mu bude umožněno pokračovat ve výrobě.

Bakterie Listeria monocytogenes mohou způsobovat onemocnění zvané listerióza. Do lidského organismu se mohou dostat například prostřednictvím nevhodně ošetřených či skladovaných potravin. Zdravý jedinec se obvykle s nízkými dávkami listerií vypořádá bez problémů. Nebezpečí však mohou tyto bakterie představovat pro osoby s oslabenou imunitou, starší lidi, děti a těhotné ženy. Množení bakterií lze v případě potravin živočišného původu předcházet správným skladováním potravin. Zde je zejména důležité dodržovat datum spotřeby a skladovat potraviny za teplot doporučených výrobcem. Bakterie pak spolehlivě likviduje dostatečná tepelná úprava potravin.

(tz-svs)


 

Plánované uzavírky silnice I/3 v Kaplici-nádraží a dopravní opatření

Už v pátek 10. května začnou rozsáhlé stavební úpravy na silnici I/3 v Kaplici-nádraží. V rámci nich bude rekonstruován železniční přejezd, který je v havarijním stavu. Následně budou dokončeny stavební úpravy, díky nimž se ještě v tomto roce zvýší bezpečnost chodců a které umožní sjezd aut z mimoúrovňové křižovatky dálnice D3. Všechny stavební práce si bohužel vyžádají nezbytná dopravní omezení. Prosíme všechny účastníky provozu o trpělivost a dodržování všech opatření.

Ve dnech 10. – 12. května 2024 proběhne úplná uzavírka silnice I/3 v Kaplici-nádraží. Pro zajištění plynulosti dopravy jsou navrženy tři objízdné trasy:

  • Pro vozidla do 10 tun povede  objízdná trasa přes Trhové Sviny a Strážkovice.
  • Pro vozidla do 20 tun bude objízdná trasa vedena přes Český Krumlov a Větřní.
  • Pro vozidla nad 20 tun povede objížďka přes Český Krumlov a Černou v Pošumaví.

Pravidelná linková autobusová doprava bude zachována a bude vedena po vlastní objízdné trase.

Ve dnech 13. – 28. května 2024 bude následovat částečná uzavírka silnice I/3 v Kaplici nádraží.

Během této etapy bude umožněn kyvadlový provoz ve zbývajícím jízdním pruhu. Řízení dopravy budou od 6:00 do 18:00 hodin zajišťovat pracovníci stavby, po zbytek času zde budou semafory. Tato uzavírka bude mít vliv na silnici II/157 směřující na Český Krumlov a Trhové Sviny. Bude zavedeno přechodné dopravní značení a doprava bude přesměrována podle aktuální fáze výstavby.

S cílem minimalizovat možné dopravní komplikace jsou přijata tato opatření:

  • Včasná oprava železničního přejezdu a další stavební úpravy tak, aby byla doba trvání uzavírky co nejkratší.
  • Důkladná koordinace objízdných tras a dopravních změn.
  • Včasné informování veřejnosti o plánovaných uzavírkách a doporučeních pro alternativní trasy.
  • Přítomnost policie a dalších zajišťujících složek k monitorování dopravní situace a řízení provozu.

Abychom omezili dopravní komplikace na nezbytnou možnou míru, prosíme všechny účastníky provozu, aby dodržovali přechodné dopravní značení a dbali pokynů odpovědných osob a Policie ČR. Pokud je to možné, doporučujeme se v pátek 10. května Kaplici-nádraží zcela vyhnout.

(tz-jč)


 

U Lipna budou sloužit také rakouští záchranáři

Dolní Vltavice 7.5. 2024: Dnes se na základně Vodní záchranné služby ČČK v Dolní Vltavici koná kurz hladinové služby pro vybrané vodní záchranáře. Součástí je i výcvik záchranných psů při vyhledávání utonulých osob. Novinkou letošní sezóny je i to, že zdraví turistů budou hlídat rakouští záchranáři.

Právě na výcvik záchranářských psů se budou lipenští vodní záchranáři v této sezóně soustředit víc, než bylo zvykem.

„Intenzivní výcvik psů k vyhledávání utonulých osob, organizace zajištění školení, kurzů vodní záchrany a poskytování první pomoci pro veřejnost. Náhoda tomu chtěla, že máme mladé, záchranářské psy, které musíme vycvičit,“ shrnuje Milan Bukáček, náčelník lipenských vodních záchranářů úkoly svých svěřenců, kteří patří k nejpočetnějším, nejaktivnějším, nejlépe organizovaným a vybaveným pobočným spolkům vodní záchranné služby v ČR. Ti teď také chtějí navázat užší spolupráci s rakouskými kolegy, kteří se během letních prázdnin budou podílet na zajišťování služeb. Od poloviny června je budou bezplatně držet vždy čtyři záchranáři.

„Vodní záchranáři jsou stálicí a ikonou Lipenska. To, že spolupracují se zahraničními kolegy je pro ně také samozřejmostí. Pro Lipensko jako celek, je to příklad vzorné mezinárodní reklamy na bezpečnou dovolenou u největší vodní hladiny v Čechách,“ říká o vodních záchranářích, kteří jsou také členy Turistického spolku Lipenska jeho předseda Jiří Mánek.

Vzhledem k oblíbenosti turistické návštěvnosti Lipenska, lze očekávat, že vodní záchranáři se přes léto nudit nebudou.

Loni provedli 54 záchranných akcí, z toho 38 při letních službách. Celkem bylo zachráněno a ošetřeno 183 osob. Z toho 32 se týkalo záchrany osob v přímém ohrožení. Podle Milana Bukáčka ale patřil minulý rok spíše k těm klidným. „Počet zásahů byl nižší, než v předchozích letech,“ uvedl Bukáček.

Jednalo se například o záchranu posádky z převrácené dračí lodi a její vyhledávání a vyzvednutí. Nebo zásah na souši, kdy malé dítě proběhlo skleněnou výplní dveří a mělo četné a závažné řezné rány. „K nejčastějším zásahům patří uvíznuté a převrácené plachetnice,“ dodává Bukáček.

Na stanici vodních záchranářů v Dolní Vltavici se přes léto střídá zhruba 50 dobrovolníků. Jejich prioritou byl v letní sezoně výkon stálých služeb v Dolní Vltavici, stejně tak v zimních měsících na ledové dráze. Záchranáři se také soustředili na zabezpečování zdravotního a záchranného dozoru především při sportovních akcích.

Dohlíželi například na nadnárodní a významné mezinárodní akce jako je například SouthBohemia Classic, závod X-Terra případně Lipnosport fest.

(tz-pp)


 

Vývoz i dovoz meziročně klesly

Podle předběžných údajů skončila v březnu bilance zahraničního obchodu se zbožím v běžných cenách přebytkem 39,3 mld. Kč, který byl meziročně o 22,3 mld. Kč vyšší.

„Obchodní bilance nadále rostla, přestože vývoz i dovoz meziročně klesl. Důvodem bylo rychlejší tempo poklesu dovozu, který se oproti loňské hodnotě snížil o více než 36 mld. Kč. Z toho téměř 32 mld. představovala nižší hodnota dovozu výrobků zpracovatelského průmyslu,“ říká Jana Mazánková, vedoucí oddělení obchodní bilance ČSÚ.

Podrobnosti: https://www.czso.cz/csu/czso/cri/zahranicni-obchod-se-zbozim-brezen-2024

(tz-čsú)


 

Pozemní stavitelství prohloubilo pokles stav. produkce

Stavební produkce v březnu meziročně klesla o 8,3 %, meziměsíčně byla nižší o 7,8 %. Orientační hodnota vydaných stavebních povolení vzrostla o 49,1 %. Meziročně bylo zahájeno o 17,6 % bytů méně, dokončeno bylo o 0,2 % bytů více.

„Stavební produkce v březnu meziročně klesla o 8,3 % a také meziměsíčně byl zaznamenán výrazný pokles. Zatímco meziroční pokles šel plně za pozemním stavitelstvím, k tomu meziměsíčnímu přispěly více inženýrské stavby,“ říká Petra Cuřínová, vedoucí oddělení statistiky stavebnictví a bytové výstavby ČSÚ.

„Orientační hodnota staveb, na které bylo v březnu vydáno stavební povolení, dosáhla 66 mld. Kč a meziročně vzrostla o polovinu. Tento růst zásadně ovlivnilo povolení šesti staveb s rozpočty nad miliardu korun. Po jejich odečtení by orientační hodnota klesla o 7 %,“ říká Radek Matějka, ředitel odboru statistiky zemědělství a lesnictví, průmyslu, stavebnictví a energetiky ČSÚ.

Podrobnosti https://www.czso.cz/csu/czso/cri/stavebnictvi-brezen-2024

(tz-čsú)


 

Průmyslová produkce v březnu klesla, zakázky přibyly

Průmyslová produkce v březnu meziročně reálně klesla o 2,7 %. Meziměsíčně byla nižší o 1,6 %. Hodnota nových zakázek meziročně vzrostla o 5,1 %.

„Březnový meziroční pokles průmyslové produkce nejvíce ovlivnily dva faktory. Prvním z nich byla mimořádně vysoká loňská srovnávací základna ve výrobě motorových vozidel. Druhým pak pokračující pokles ve výrobě strojů a zařízení, který zasáhl již většinu oborů tohoto odvětví,“ říká Radek Matějka, ředitel odboru statistiky zemědělství a lesnictví, průmyslu, stavebnictví a energetiky ČSÚ.

„Ve výrobě motorových vozidel se na růstu hodnoty nových zakázek projevila zčásti nízká loňská srovnávací základna, ale také růst celého odvětví. Hodnota nově nasmlouvaných zakázek vzrostla i ve výrobě elektrických zařízení, zejména světelných komponentů pro automobily,“ říká Veronika Doležalová, vedoucí oddělení statistiky průmyslu ČSÚ.

Podrobnosti: https://www.czso.cz/csu/czso/cri/prumysl-brezen-2024

(tz-čsú)


 

18. prácheňský ošetřovatelský den

Tradiční setkání zdravotníků – Prácheňský ošetřovatelský den  – se letos ve Strakonicích uskuteční už poosmnácté. Konference v Kulturním domě má motto “Krása je světlo v srdci …” a zdravotní sestry z jihočeských nemocnici se na ni sjedou 28. května.

Připravena pro ně bude řada odborných přednášek. „Konference přináší účastníkům nové vědomosti a poznatky z různých oborů. Je ale také společenským setkáním, na kterém se potkávají přátelé,“ uvedla hlavní sestra Nemocnice Strakonice, a.s. a organizátorka konference Mgr. Edita Klavíková, MBA.

Letošní přednášky je možné rozdělit do tří tematických oblastí. Ta první se zabývá krásou zdravého těla a možnostmi, jak s ním být spokojený díky vlastní pílí, případně za pomoci estetické chirurgie. Další okruh přednášek se zaměří na porodnictví a účastnicím konference nabídne poutavé kazuistiky z tohoto medicínského oboru, ve kterém jsou zdravotníci svědky krásy zrození, i když cesta k němu je někdy trnitá. Posledním tématem je komunikace a její význam ve zdravotnictví, protože i dobře zvolené slovo může být krásně hojivou náplastí. Tuto přednášku povede Poradce v oblasti komunikace a etikety Petr Studenovský.

Prácheňský ošetřovatelský den pořádá Nemocnice Strakonice, a.s. pravidelně v květnu, a to k Mezinárodnímu dni sester. Ten připadá na 12. května a je spojen s narozením významné anglické ošetřovatelky a průkopnice v ošetřovatelství Florence Nightingale. Prácheňský den je poděkováním zdravotníkům za práci a odhodlání, které svému povolání věnují. Osmnáctý ročník konference se koná pod záštitou hejtmana Jihočeského kraje MUDr. Martina Kuby a senátora MUDr. Bc. Tomáše Fialy, MBA.

(tz-nem)


 

Ministerstvo dopravy vybírá koncesionáře pro dostavbu D35 metodou PPP

Ministerstvo dopravy rozbíhá práci na výběru koncesionáře pro dostavbu vybraných úseků dálnice D35 metodou PPP. Na Ministerstvu dopravy se dnes setkal řídící tým transakčního poradce konsorcia firem White & Case, s.r.o., advokátní kancelář, PricewaterhouseCoopers Česká republika, s.r.o., SIEBERT + TALAŠ, spol. s r.o. a Mott MacDonald CZ, spol. s.r.o.

Úkolem tohoto týmu je v nejkratším možném čase připravit výběr koncesionáře, který bude mít na starosti výstavbu, financování, provoz a údržbu úseku D35 mezi Opatovcem a Mohelnicí, a zároveň provoz a údržbu úseku od Litomyšle až po Opatovec.

„Práce na přípravě se rozbíhají v rychlém tempu. Další klíčový termín je 13. 6. 2024, kdy v budově ministerstva dopravy proběhne investorský den. Na něm představíme všem potenciálním zájemcům o účast v tendru klíčové parametry projektu zmíněných úseků dálnice D35. Počínaje dnešním dnem má jak samostatné oddělení přípravy PPP projektů, tak transakční poradce za úkol v co nejrychlejším tempu a v přesně nastavených transparentních podmínkách nachystat výběr koncesionáře tak, aby stavba mohla začít v roce 2026,“ říká ministr Martin Kupka.

(tz-md)


 

Jihočeský kraj hledá architektonickou podobu důlního díla Orty

Mimořádný zážitek z návštěvy ojedinělé přírodní a technické památky chce do budoucna připravit zájemcům Jihočeský kraj. Ve čtvrtek 2. května proto krajští radní schválili vyhlášení veřejné soutěže o nejlepší architektonický návrh nové provozní budovy, která bude součástí důlního díla Orty.  Měla by nabízet nejen nezbytné zázemí, ale stát se i dalším symbolem příběhu obnovy tohoto unikátu, který by mohl první obdivovatele přivítat už za čtyři roky. 

Důl, ve kterém byl původně těžen kaolin pro potřeby společnosti KOH-I-NOOR HARDTMUTH má obrovský turistický potenciál. Zaslouží si záchranu a obdiv tisícovek návštěvníků, které sem chceme nalákat. A to bez kvalitního zázemí nejde,“ uvedl 1. náměstek hejtmana pro oblast cestovního ruchu František Talíř, podle něhož má být součástí architektonické soutěže nejen podoba provozní budovy, ale také parkoviště pro návštěvníky a důstojné zahradní úpravy celého areálu včetně napojení na cyklostezky a turistické trasy. „Skutečnost, že bude celý areál kompletně bezbariérový, považujeme v současné době za naprostou samozřejmost,“ zdůraznil náměstek Talíř.

Své návrhy mohou zájemci zasílat až do začátku srpna. Potvrdil to náměstek pro oblast veřejných zakázek Pavel Klíma, podle něhož už je znám i termín zprovoznění.  „Odborná komise vybere vítězný návrh v polovině září a do konce tohoto roku bude s vítězem podepsaná smlouva. Po nezbytných projektových přípravách by se v roce 2026 mohlo zažít stavět. Pokud vše dobře dopadne, budou se moci první návštěvníci do Ortů podívat už v roce 2028,“ uvedl náměstek Klíma podle něhož by měla nová provozní budova včetně všech souvisejících úprav stát okolo padesáti milionů korun bez DPH. „Těšte se na vyhledávaný turistický cíl plný křivolakých chodeb s tajuplnou atmosférou, kterou režisér Zdeněk Troška využil při natáčení pohádky Čertova nevěsta,“ dodal s úsměvem náměstek Klíma.

Orty jsou bývalý kaolínový důl a přírodní památka v katastru obcí Borek, Hosín a Hrdějovice u Českých Budějovic. Právě s těmito obcemi, Správou jeskyní České republiky a Regionální rozvojovou agenturou jižních Čech již v minulosti podepsal Jihočeský kraj memorandum, ve kterém stvrdil společný zájem připravit a zpřístupnit Orty jako turistický a vzdělávací areál.

(tz-jč)


 

 

(tz-e.on)

 

0 0 votes
Hodnocení článku
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře