Elektrická auta jsou vybavena senzory, kamerami a dalšími technologiemi, které by šlo zneužít ke kybernetickým útokům či ke sledování uživatelů.
S přílivem čínských elektrických osobních vozidel na západní trhy se čím dál častěji na toto riziko upozorňuje.
Viceprezident Svazu průmyslu a dopravy České republiky, Radek Špicar, v nedávném podcastu uvedl: „Čínská elektroauta nejsou jen konkurence válcující evropské automobilky, ale také možné bezpečnostní riziko.“
Ke sledování osob mohou sloužit i elektrická auta Elona Muska
Možnosti zneužití osobních dat z elektrických vozidel odhalil nedávný skandál americké automobilky Tesla.
Podle investigativní reportáže agentury Reuters si bývalí zaměstnanci americké automobilky Tesla mezi lety 2019 až 2022 posílali citlivá videa zaznamenaná kamerami v elektroautech různých majitelů. V jednom videu se například majitel elektrického vozu producíroval v garáži nahý.
Samozřejmě šlo o porušení osobních práv na soukromí.
Vedení Tesly to vysvětlilo tím, že se jednalo o zneužití procesu, který má vést ke zlepšení vozidel této automobilky.
V autoritativních režimech by se však elektronická data mohla bez jakéhokoli vysvětlení zneužít pro různé politické cíle a k potrestáni těch, kteří nesouhlasí s politikou vládnoucí elity.
Nedávno americká ministryně obchodu Gina Raimondová pro agenturu Bloomberg uvedla, že elektrická vozidla „shromažďují obrovské množství informací o řidičích, poloze vozidla a jeho okolí. Chceme, aby se všechna tato data dostala do Pekingu?“
Těmto a dalším rizikům čelíme nejen kvůli vybavení elektrických vozidel, ale také z toho důvodu, jak fungují nabíjecí stanice pro elektrobaterie.
Náchylnost nabíjecích stanic ke kybernetickým útokům
Nabíjecí stanice jsou součástí složitého systému internetu věcí napojené na různé externí sítě. Některé části tohoto systému se mohou stát terčem kybernetického útoku.
Odborníci z pěti různých zemí v nedávné studii s názvem „Analýza kybernetických rizik nabíjecích stanic elektrických vozidel“ identifikovali čtyři možné vstupy, které by mohly být napadnuty v rámci kybernetického útoku obzvláště u veřejných nabíjecích stanic. Jednalo se o konektory pro připojení k EV, terminály stojanů, terminály pro podporu stojanů a samotné internetové připojení.
Podle autorů studie by v důsledku kybernetického útoku mohlo dojít například k úniku a falsifikaci osobních dat majitele vozidla, k poškození elektrobaterií a dalších elektronických systémů vozidla či dokonce ke způsobení výpadků energetické sítě.
Tuto hrozbu pro energetickou síť potvrdila také americká vládní agentura pro energetiku s názvem Sandia.
Čínská dominance v produkci elektrických aut a baterií roste
Čínští producenti elektrobaterií a elektrických vozidel, firmy CATL a BYD, získávají ve světě stále důležitější postavení.
Například v posledním čtvrtletí 2023 čínský BYD prodal 526 tisíc čistě elektrických osobních vozidel. Pro srovnání: Tesla jich celosvětově dodala jen necelých 485 tisíc.
Obě čínské firmy dohromady pokrývají takřka polovinu celosvětové produkce elektrobaterií. A podle amerického geopolitického časopisu Foreign Policy by tito čínští giganti mohli brzy ovládat také nabíjecí stanice pro elektroauta.
Čínský bateriový systém na ukládání energie (BESS), který se dnes běžně používá u obnovitelných zdrojů energií, by se mohl začít používat i u nabíjecích stanic.
Přitom britská firma Aon zabývající se analýzou rizik identifikovala v operačních technologiích systému BESS celou řadu nedostatků. To by podle odborníků mohlo vést k dalšímu zvýšení rizik kybernetických útoků u nabíjecích stanic.