globalmoto_kveten




Whitelock Tinker Toy: 48 dvoutaktních válců pro rekord

Možná jste někdy zahlédli snímek téhle bestie a mávli nad ním rukou s tím, že se jedná o přiblblou fotomontáž. Tak to udělala za těch 20 let, co Whitelock Tinker Toy existuje, spousta lidí. Jenže nedávná vlna zájmu, která se zvedla okolo přítomnosti stroje v aukci síně Bonhams, dokázala, že jde o stroj velmi skutečný. Skutečně má na všech 48 válců a skutečná je i cena, za kterou se prodal.

Kapitoly článku

Angličan Simon Whitelock stavěl motorky od osmdesátých let. Nejvíc se přitom zabýval stroji, jejichž motory poskládal ze základu Kawasaki KH250. To je motorově dost unikátní, ale jinak relativně dostupný tříválcový dvoutakt ze sedmdesátých let, na který se dá i dnes sehnat hromada dílů. Postupně tak pod Simonovýma rukama ze základu v KH250 vznikl třeba devítiválec s uspořádáním do W nebo řadový sedmiválec.

Ten nejodvážnější projekt je ovšem o něco novější. Simon s ním začal na konci devadesátých let a trvalo pět let než v roce 2003 spatřil světlo světa motocykl se 48 válci. Tady je potřeba podotknout, že Simon se svým strojem Tinker Toy, pojmenovaným podle jedné z létajících pevností B-17 Flying Fortress, nikdy nešel po rychlosti nebo výkonu. Celá stavba vznikla s jednoduchým účelem – aby se stala držitelem světového rekordu za pozemní vozidlo s nejvyšším počtem válců. Což se také podařilo – Simonovo jméno lze dohledat v asociaci Guiness World Records. K tomu chtěl navíc Simon překonat dalšího britského stavitele Allana Millyarda, se kterým se dlouho tloukli o to, kdo nacpe víc válců do motorky.

A jak toho Simon dosáhl? Ohromující agregát je vlastně spojením šesti řadových osmiválců, postavených z válců a klikových hřídelů KH250. Celkový objem je uváděn jako 4,2 litru, to ovšem neodpovídá součtu objemů válců, který je těsně pod 4 litry. Každý osmiválec má dvě a jednu třetinu původní kliky, slisované dohromady. Šest klik se potom v zadní části motoru setkává v soukolí, které přenáší sílu na převodovku z BMW K 100. Z německého cesťáku pochází také hřídelový sekundární převod nebo stupačky. Přední zesílené odpružení pochází ze starého Goldwingu, budíky jsou originální z KH250 a ráfky Hagon se zesíleným výpletem musí nést masivních 600 kilogramů hmotnosti.

Každá řada osmi válců má pak svůj karburátor Mikuni, který dodává směs paliva přes dlouhou sací trubici, a svůj výfukový svod. Všechny výfuky se následně schází ve dvou klasických koncovkách ze čtyřtaktu. To co vypadá jako dlouhá a plochá nádrž na nesmírně dlouhém motoru, je ve skutečnosti jen kryt, pod nímž se nachází elektronika zapalování a „rozdělovač“ lanek plynu. Nádrž je ve skutečnosti jen malá trubice mezi válci. Největší zajímavostí je nicméně startování. Za motorem se totiž nachází ještě jeden jednoválcový motor – vodou chlazená dvoutaktní stopětadvacítka (celkem je tedy válců vlastně 49), která se nastartuje, aby roztočila hlavní motor. Reálný výkon motoru nikdo nezná, ale to je vlastně asi jedno.

Logickou reakcí je samozřejmě dotaz, jak vlastně tahle bestie zní. Tady je to ale trochu složitější. Motorka byla podle všeho nastartována je několikrát za svou existenci, a je dost pravděpodobné, že jela pouze jedinkrát. Z této příležitosti je také jediný trochu použitelný záznam běžícího motocyklu, který se objevil na Simonově YouTube kanálu. Kvalita ale stejně není nic moc. Na začátku se ozve výrazný řev startovacího motoru, který sám o sobě nemá prakticky žádný výfuk. Teprve když řev utichne, vystoupí na povrch samotný běžící motor, jehož zvuk se slévá do nepřehledného hukotu. Osobně by mě docela zajímalo, kolik válců z těch 48 v tu chvíli běží…

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Jen pár zaznamenaných startů a jedno krátké popojetí svědčí o tom, že tenhle stroj nikdy nebyl určen na velké ježdění. Většinu svého života strávil v muzeu a Simon byl až dosud jediným majitelem. Vody rozvířilo až nedávné oznámení aukční síně Bonhams, že se Tinker Toy stane součástí dražby The Spring Stafford Sale ke konci dubna. Součástí informací u aukční položky je i zmínka, že se při nedávném pokusu nepodařilo motor plně oživit, a že naposledy běžel v roce 2015. Na vině jsou pravděpodobně přicpané trysky karburátorů – hlavně aby to nebyly svíčky… Každopádně Simon Whitelock je ochoten pomoci novopečenému majiteli motorku znovu rozchodit a zajímavé je, že stroj má britskou registrační značku, takže teoreticky může na silnici.

Přestože se ve stejné aukci prodávala spousta nádherných historických motocyklů, byl to právě Tinker Toy se 48 válci, který sklidil největší obdiv. I díky tomu se finální cena vyšplhala nad očekávanou sumu a bláznivá strojovna změnila majitele za 92 tisíc britských liber, v přepočtu tedy za 2,7 milionu korun.

Informace o redaktorovi

Dominik Valášek - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist