cfmoto_700mt_psi




Test Fantic XEF 250 Trail 4T: Trail master bez závodních ambicí

Pokud se chcete vyblbnout v terénu, ovšem nemáte ambice vyhrát Erzberg nebo urvat bednu na Drapák rodeu, mohlo by vás zaujmout civilní enduro od Fanticu XEF 250 Trail 4T. Jak už samotný název napovídá, jde o jednoduché terénní enduro bez závodních ambicí, které uspokojí ryzí hobby jezdce bez závodních ambicí na trailech a ve volném terénu.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Italská značka Fantic vyrábí jak sportovní offroadové mašiny, tak civilní stroje, které si umí poradit s asfaltem i silnicí. Myslím, že model Caballero není potřeba více představovat a přiznám se, že se mi líbí jednak jeho osobitý styl tak univerzálnost, kterou dává a je fuk, jestli jde o dvácu, pětikilo nebo sedmistovku. Vedle ostrých motokrosů a endur je v nabídce civilní enduro XEF 250 Trail 4T, které chce zaujmout hobíky a offroadové začátečníky. Přesně ti potřebují nevýbušné a lehké enduro, díky kterému získají první zkušenosti s terénní motorkou a případně se krůček po krůčku připraví na něco ostřejšího ze sekce závodních speciálů.

Fantic XEF 250 Trail 4T je civilním endurem bez závodních ambicí, které je homologované pro jízdu v běžném silničním provozu a tomu odpovídá i jeho výbava, která počítá například s blinkry a zpětnými zrcátky. I tak se dá říct, že čtyřtaktní dvěstěpadesátka má blíže k nezpevněnému povrchu a stavba je podřízena ježdění v terénu. Pérování není od žádné renomované značky, ale jedná se o Fantic FRS, které nenabízí možnost individuálního nastavení a jeho zdvihy jsou 265 mm. Ani brzdy nejsou od některého špičkového výrobce a na předním kole je zubatý kotouč o průměru 260 mm a na zadku o průměru 220 mm. Italové dvěstěpadesátce dopřáli hliníkové ráfky a je asi zbytečné dodávat, že přední kolo je jasnou terénní záležitostí, tedy průměru 21“ a zadní kolo 18“. Z hliníku je vyrobena také kyvka a za velkorysé řešení se dá považovat použití frézovaných brýlí. Hlavní rám je vyroben z oceli a podsedlovka je k němu přišroubována. Sedlo leží ve výšce 915 mm, do nádrže se vejde 7,5 litrů benzínu a motorka váží 122 kg.

Italské lehké enduro sází na čínský čtyřtaktní jednoválec o objemu 249,6 ccm a ten mu zaručuje maximální výkon necelých 22 koní ve chvíli, kdy točí 8750 ot./min. Maximální točivý moment 18,6 Nm leží o dva tisíce otáček níže. Kapalinou chlazený jednobuch se šestistupňovou převodovkou se startuje výhradně elektrickým startérem, splňuje Euro 5, je plněn elektronickým vstřikováním a o servis si řekne každých 5000 km. Je sympatické, že XEF 250 Trail 4T má už v základu větráky na chladiči, alespoň jednoduchý chránič motoru a výfukovou koncovku Arrow nebo bástry či přední ledkové světlo a sklopná zrcátka. Na každém je, jestli se rozhodne pro tradiční červenobílou kombinaci nebo sáhne po černožluté. Teď už nechám teoretickou stránku věci plavat a půjdu se svézt na silnici a hlavně v terénu.    

        

Fantic se cítí daleko lépe a jistěji v terénu než na silnici, to je bez diskuze, nicméně není ostrým endurem, které je lepší převážet na trať na vleku nebo v dodávce a terén si musí zasloužit přejezdem po asfaltu. Je fakt, že přejezdy po silnicích zvládá velice slušně a dokáže se popasovat i s každodenním dojížděním do práce či do školy, a o tom se sám přesvědčuji při svezení po městě. Co si budeme povídat, vše je o pneumatikách a na špuntech je potřeba si dávat na asfaltu bacha a do zatáček Fantica poslat s jistou rezervou. I tak si svezení po okreskách za městem užívám a velkou radost mi dělá lehká ovladatelnost, která pramení z nízké váhy a štíhlé stavby. Dvěpade se s chutí pokládá do zatáček a navzdory obutým terénním bačkorám nebo vyšším zdvihům pérování, je vykružuje jedna radost. Jasně, že menší motárdová dváca na silničních kolech bude hbitější potvůrkou, ale sám za sebe říkám, že ani na enduru XEF 250 Trail se na okreskách nenudím.

Čtyřtaktní vodník je poměrně živý a když dostává pořádně za uši, dokáže slušně valit a citelné vibrace jezdci uštědří až s nástupem vysokých otáček. Z tohoto pohledu to není vůbec špatné a líbí se mi, že při rychlostech kolem osmdesátky působí klidným dojmem. Dokonce je až překvapivé, jak pohodově si umí poradit s klidným průjezdem vesnic, kde spořádaně dodržuji padesátku. Když pak vezmu za plyn, Fantic si plivne do dlaní a pěkně pružně zrychlí k osmdesátce, která se zdá být rozumnou cestovní rychlostí. Samozřejmě, že se nedá počítat s tak velkou dynamikou a nabroušeným výkonem, jakou se pyšní ostrá endura, ale na civilně pojaté endurko to není vůbec špatné. Vzhledem k offroadově laděné krátké převodovce je otázka chvíle, než tam zasadím poslední šestou rychlost a pocitově hledám ještě další, která by se hodila na delší silniční přejezdy. Přiznávám se, že mi úplně nevoní delší kroky mezi jednotlivými kvalty a celkem tvrdý chod převodovky s hlučným doprovodem. Na rovinu také říkám, že mi radost nedělá ani přední brzda, která by mohla být o kus účinnější a citlivěji dávkovatelná, tím spíš při svižnějším svezením po silnicích

Není se čemu divit, že mě to ze silnice táhne do terénu a hledám každou příležitost, kdy můžu asfalt vyměnit za hlínu. Když se tak stane a Fantic pode mnou začíná tancovat, je o zábavu postaráno tím nejlepším způsobem. S pusou od ucha k uchu si dávám polet po prachobyčejné polňačce, která mě vede do lomu, kde jsou vyjeté jednokolejky a nechybí ani výjezdy a kamenité traily. Pravda, nejedná se o žádný extrém, ale o pohodový terén, kam Fantic XEF 250 TRAIL 4T jednoznačně patří a kde má ty největší ambice ukázat své offroadové srdíčko. Jen mě upozorňuje, že bych měl stát nohama na zemi a mít na paměti, že pod sebou nemám ostrý soutěžák s nabroušeným motorem a závodním pérováním, nýbrž civilní endurko, které bude dělat radost hobíkům a lidem, kteří s terénem teprve začínají a sbírají první zkušenosti. Přesně tak to je a přesvědčuje mě o tom charakteristika podvozku i motoru, co nemají se závodními pekelníky lautr nic společného.

Fantic se v terénu řídí jedna radost a libí se mi jednoduchá ovladatelnost a pocitově nízká váha. Proto se mi lehce vodí po trailech a parádně se s ním pracuje i v krkolomnějším terénu v nižších rychlostech. To je důležité a díky tomu se začátečníci nebudou muset prát s nepřiměřenou váhou a náročnější ovladatelností nebo výbušným motorem. Pevně nastavené pérování je jasnou hobby záležitostí a když vyloženě nic nešroubuju přes závit, funguje v běžném terénu dobře. Nemá sebemenší problém se svižnějším svezením po polňačkách, ale ani s členitým enduro terénem, kde si občas dám lehčí výjezd a občas se prolétnu vzduchem. To je naprosto v klidu a jsem si jist, že hobby jezdci, co netlačí na pilu, budou spokojeni. Ve chvíli, když na dvěpade zatlačím trošku víc a pouštím se do ostřejšího tempa, dostávám od podvozku signál, že na takové skopičiny není stavěný a měl bych krotit vášně. To mu pochopitelně nemůžu mít za zlé, protože není závodní specifikace a tomu odpovídá i finanční stránka věci. Na rovinu, špičkové pérování závodních endur může stát to, co tohle endurko celé.

Dost podobně je na tom motor, který je klidný a neagresivní a jde hladce za plynem. Opět charakteristika, která bude sedět méně ostříleným offroaďákům a nepřipraví jim horké chvilky, kdy by je mašina mohla v terénu potáhnout a zatočit s nimi při nechtěném vrknutí plynem. Neznamená to ale, že by se nedalo povozit v temperamentním módu a dopřát pár prudších výjezdů nebo svezení po zadním. Čtyřtakt je celkem pružný a když se motor drží v otáčkách, tak to v terénu celkem odsejpá. Mně by se líbilo, kdyby mezi prvním a druhým kvaltem nebyl tak velký kontrast, protože by se výjezdy daly lépe zdolat na dvojku bez nutnosti zuřivě spojkovat. Konec konců i kroky mezi rychlostmi by mohly být kratší a také zvukový doprovod by mohl ubrat na volume. Když už jsem zmínil spojku, tak musím přiznat, že by mohla mít o něco lehčí chod a dávkování. Když se jezdí v členitém terénu, kde je potřeba výkon učesat spojkováním, je tužší chod celkem na draka a dává zabrat předloktí.

Samotná ergonomie motorky není endurům vůbec nic dlužna a jízda ve stoje je naprosto přirozená, jen je škoda, že není dotažené řešení výfukové koncovky, která při přenášení váhy dozadu dokáže propálit kaťata. Povrch sedla nenadchne ale ani neurazí. Je ovšem dobře, že se v sedle dobře pohybuje, protože je štíhlé a jeho pěna není přehnaně měkká. Celkově se dá říct, že Fantic XEF 250 TRAIL 4T maximálně odpovídá kategorii civilních lehkých endur a plní své poslaní na sto procent. Dá se totiž považovat za ideální vstupenku do offroadového světa endur a tím určitě osloví všechny blátochtivé motorkáře, kteří doposud nepřišli s terénem do konfrontace a chtějí začít sbírat první zkušenosti. Ano, na závodění to nebude, protože pérování má své jisté limity a ani motor není nabroušen jako břitva, ale na vyblbnutí se v terénu určitě ano.

Jak už několikrát zaznělo, XEF 250 Trail se dá považovat za civilní enduro, které si poradí i každodenním jezděním po okreskách a ve městě. To ano, ale přeci jen je víc orientované na terén a tam se cítí daleko jistější v kramflecích, takže ježdění po silnici bude spíš otázkou přejezdů a nutných přesunů za terénem. Klidně se dá tvrdit, že se po stránce předpokladů silnice/terén dá posadit někam mezi civilní endura se vším všudy, jako jsou Kawasaki KLX 230 či Honda CRF300L a o parník sportovněji založenou dvoutaktní Betu XTrainer. Výbavě i komponentům odpovídá s přimhouřením oka pořizovací cena 154990 korun, ovšem já říkám, že by klidně mohla být ještě o deset, patnáct tisíc nižší a tím by se Fantic XEF 250 Trail 4T stal zase o kus atraktivnějším a konkurenceschopnější na trhu.           

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm
Marek Hošta - (Odebírat články autora)
David Jelínek - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ Ovladatelnost na silnici i v terénu
+ Větrák na chladiči
+ Pružný motor
+ Frézované brýle, hliníková kola, Arrow výfuk, bástry v sérii


- Výfukový svod u koncovky a propálí kalhoty
- Přední brzda
- Nechráněná sonda na levé straně motoru pod nádrží
- Jen lehčí chránič pod motorem


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist