Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Mapování biodiverzity vybrané lokality v rámci světové výzkumné komunity pozorovatelů
Odborný článek

Mapování biodiverzity vybrané lokality v rámci světové výzkumné komunity pozorovatelů

Anotace

Aktivita je zaměřena na mapování biodiverzity v určené oblasti (okolí školy, obec apod.) pomocí webové platformy a s ní spojené aplikace, jejíž uživatelé tvoří celosvětovou komunitu pro sdílení dat a informací o pozorovaných organismech.

Pomůcky:

  • hardware: telefon nebo tablet s přístupem k internetu, počítač s přístupem k internetu
  • software: internetový prohlížeč, textový editor, editor fotografií

Zdroje:

INaturalist [online]. 2023 [cit. 2023-11-09]. Dostupné z: https://www.inaturalist.org/

Potřebné vstupní znalosti a dovednosti:

  • Oborové: základní znalost biologie rostlin a živočichů
  • Digitální: běžná uživatelská obsluha internetového prohlížeče, textového editoru, editoru fotografií, telefonu nebo tabletu

Vzdělávací cíle:

  • Žák s použitím potřebných aplikací analyzuje rostlinné a živočišné druhy ve vybrané lokalitě.
  • Žák zařadí pomocí potřebných zdrojů druh organismu do systému.
  • Žák vyhodnotí, zda se jedná o přirozený výskyt daného druhu.
  • Žák sdílí výsledky pozorování s mezinárodní přírodovědnou komunitou.

Přínos využití digitálních technologií:

  • Žák během pozorování pořizuje fotografii vybraného organismu a pomocí potřebné aplikace okamžitě s vysokou přesností vyhodnotí, o jaký druh se jedná.
  • Žákova pozorování se včetně všech přidružených dat automaticky přenáší do mapy v aplikaci, kde je možné je třídit a srovnávat s výsledky jiných pozorovatelů v okolí i po celém světě.
  • Aplikace žáky motivuje v aktivitách pokračovat a ověřovat pozorování jiných uživatelů atd.

Metodická poznámka:

V následující aktivitě lze různě upravovat vstupní požadavky na sběr dat (zaměřit se pouze na vybrané skupiny organismů, na více míst pozorování pro srovnání biodiverzity apod.)

PŘÍPRAVA (1x 20 min.)

  1. Na počítači na stránce iNaturalist si pomocí nabídky v pravém horním rohu vytvořte bezplatnou registraci. Po přihlášení pak uvidíte hlavní stránku s aktualitami atd.
  2. V přístroji (mobilním telefonu nebo tabletu), který chcete využít k terénnímu výzkumu, si stáhněte aplikaci iNaturalist pro Android nebo Apple a přihlaste se na svůj profil.
  3. Zorientujte se v intuitivním prostředí aplikace pro sběr terénních dat.
    • V rozbalovací nabídce v levém horním rohu projděte jednotlivé záložky
      1. V záložce Prozkoumat najdete druhy, pozorované ve vašem okolí v poslední době, přičemž každý z nich je možné rozkliknout a zjistit podrobnosti o daném pozorování. Dále je možno volit mezi Pozorování / Druh / Pozorovatelé / Identifikátoři, a to vzhledem ke zvolenému perimetru pozorování pod tlačítkem se symbolem mapy dole uprostřed, kde mapu přiblížíte nebo oddálíte dle vlastní potřeby a potvrdíte výběr tlačítkem Hledat mapovou oblast
      2. V záložce Cíl lze procházet jednotlivá pozorování podle kategorií (rostliny, savci, hmyz, plazi, ryby, měkkýši, obojživelníci, houby, ptáci, pavoukovci)
    • Vytvořte první zkušební pozorování:
      1. Pomocí tlačítka + v pravém dolním rohu vyzkoušejte možnosti pořízení záznamu, na jehož základě bude pozorovaný druh identifikován (budete pracovat s možnostmi Pořídit snímek / Zvolit obrázek / Nahrát zvuk / Vybrat zvuk)
      2. Po přidání záznamu pozorování se vám zobrazí formulář pro doplnění podrobností o pozorování, zvolte možnost Co jste viděli? a vyberte nejrelevantnější návrh. Než definitivně potvrdíte svou volbu tlačítkem Vybrat, porovnejte svůj záznam s dalšími záznamy stejného druhu od jiných pozorovatelů a mapu rozšíření a ujistěte se, zda jste zvolili správný druh.

TERÉNNÍ VÝZKUM A SBĚR DAT (1x 45 min.)

  1. Žáci si do vybraných zařízení (mobilní telefony nebo tablety) stáhnou aplikaci iNaturalist pro Android nebo Apple, bezplatně se zaregistrují a zorientují se v jejím prostředí (viz výše).
  2. Učitel určí prostor, ve kterém se žáci budou pohybovat a pořizovat záznamy pozorování, dobu, po kterou bude tato aktivita probíhat, a cíl (např. nafotit/nahrát a identifikovat co nejvíce druhů rostlin a živočichů v určeném čase).
  3. Žáci nasbírají a uloží záznamy pozorování a identifikují pozorované druhy.
  4. Aplikace vyzve další uživatele s vyšším stupněm zkušeností k ověření identifikace pozorovaných druhů a ti následně potvrdí jejich výběr.

ZPRACOVÁNÍ DAT (1x 45 min.)

  1. Na webové stránce iNaturalist ve vašem profilu vyberte záložku Projekty a dále Spusťte projekt a vytvořte projekt pro svoje žáky, můžete volit mezi dvěma typy:

2. Zvolte Sbírkové projekty, jedná se o typ projektu, který vytváří sběr již uskutečněných pozorování (abyste vytvořili projekt před terénním výzkumem pro své žáky, museli byste mít alespoň 50 vlastních pozorování, čímž si poskytovatel ověří, že nejste začátečníci).

3. Upřesněte obsah a pravidla výzkumu tak, aby se vám zobrazila pozorování pouze vašich žáků (tzn. do položky Zahrnout uživatele uvedete uživatelská jména svých žáků, případně zadáte časový a prostorový rámec jejich pozorování), a potvrďte tlačítkem Získáte tak přehled o výsledcích pozorování svých žáků, se kterým lze dále pracovat.

4. V záložce Statistiky najdete přehledný diagram počtu pozorovaných jedinců ve významných taxonomických skupinách (např. ptáci, houby). Tato data lze dále využít při prezentaci výsledků vašeho výzkumu.

5. V kartě POZOROVÁNÍ uvidíte přehledně seřazené informace ve formě tabulky nebo mapy, které lze dále filtrovat a využít pro prezentaci výsledků výzkumu.

6. V kartě DRUH najdete všechny pozorované druhy a odkazy na podrobné informace.

7. V kartě POZOROVATELÉ naleznete žebříček vašich žáků včetně počtu jejich pozorování a množství nalezených druhů (lze využít například k vedlejší aktivitě – soutěži o nejproduktivnějšího pozorovatele).

8. Celkové výsledky pozorování mohou žáci zpracovat a prezentovat například formou plakátu nebo interaktivní nástěnky.

Zkušenosti s použitím materiálu ve výuce:

Při ověřování aktivity ve výuce bylo zjištěno, že v případě, že žáci pracují s vlastním zařízením a jedná se o děti, jejichž přístup k internetu a možnost stahování aplikací podléhají rodičovskému zámku, je praktické dopředu rodiče upozornit, kdy a jak bude aktivita probíhat, případně zajistit náhradní zařízení, na nichž mohou žáci pracovat.

Realizace dále proběhla bez dalších obtíží a stanovený časový rámec přibližně odpovídal skutečnosti.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby; využívá je při učení i při zapojení do života školy a do společnosti; samostatně rozhoduje, které technologie pro jakou činnost či řešený problém použít
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • získává, vyhledává, kriticky posuzuje, spravuje a sdílí data, informace a digitální obsah, k tomu volí postupy, způsoby a prostředky, které odpovídají konkrétní situaci a účelu
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • vytváří a upravuje digitální obsah, kombinuje různé formáty, vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence digitální
  • předchází situacím ohrožujícím bezpečnost zařízení i dat, situacím s negativním dopadem na jeho tělesné a duševní zdraví i zdraví ostatních; při spolupráci, komunikaci a sdílení informací v digitálním prostředí jedná eticky

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída, Vycházka do přírodního prostředí

Nutné pomůcky:

hardware: telefon nebo tablet s přístupem k internetu, počítač s přístupem k internetu software: internetový prohlížeč, textový editor, editor fotografií