náhledy
První oficiální návrh na stavbu podzemní dráhy v Praze i s nastíněním možných tras předložil městské radě roku 1898 obchodník Ladislav Rott
Autor: Dopravní podnik hlavního města Prahy
Návrh Ing. Bohuslava Vondráčka z roku 1912 na spojení Nového a Starého Města počítal s podpovrchovou tramvají z Václavského náměstí k Rudolfinu takřka v trase dnešní linky A
Autor: Dopravní podnik hlavního města Prahy
V roce 1926 Ing. Vladimír List a Ing. Bohumil Belada vypracovali a věnovali městské radě podrobnou Studii rychlé městské dráhy „Metro“ v Praze, historicky první podrobně propracovaný návrh podzemní dráhy pro Prahu. Pomalu se začíná se rodit metro téměř v podobě, v které ho známe dnes – jen barvy jsou přeházené.
Autor: Dopravní podnik hlavního města Prahy
Ing. C. Jiří Hruša se v roce 1926 zúčastnil soutěže pořádané pro posluchače českých vysokých škol Americkou jednotou československých inženýrů v Chicagu se stručným návrhem pražské podzemní dráhy.
Autor: Dopravní podnik hlavního města Prahy
Pod vedením Dr. Ing. Alexandra Voigtse byl v letech 1925–1927 proveden Rozbor dopravního ruchu pouličních drah hl. m. Prahy – vůbec první rozsáhlý přepravní průzkum v historii pražské MHD, jehož data položila základ následujícím studiím a projektům
Autor: Dopravní podnik hlavního města Prahy
Rozhodnutí vybudovat podzemní dráhu padlo 22. listopadu 1938. Správní rada Elektrických podniků se usnesla, že jako první bude zřízena trať od Národního muzea na Letnou. Záměr zhatila německá okupace a druhá světová válka
Autor: Dopravní podnik hlavního města Prahy
Po komunistickém převratu z roku 1948 bylo od původních plánů upuštěno a v roce 1953 předložena zcela nová studie hluboko založené podzemní dráhy (35 až 60 m pod povrchem). Návrh počítal se třemi tratěmi Smíchov – Vysočany, Dejvice – Vinohrady s výhledovým prodlouženími do Ruzyně a Hostivaře a Chodov – Čakovice
Autor: Dopravní podnik hlavního města Prahy
Studie podpovrchové dopravy v Praze z počátku 60. let 20. století
Autor: Dopravní podnik hlavního města Prahy
V lednu 1966 byla slavnostním výkopem v Opletalově ulici zahájena výstavba prvního úseku podpovrchové tramvaje. V cílovém řešení měla mít Praha celkem 119,1 km tramvajových tratí, z toho 14,3 km v tunelových úsecích, počítalo se i s možností budoucí přeměny na metro
Autor: Dopravní podnik hlavního města Prahy
V roce 1967 padlo po sovětské expertize rozhodnutí upustit od přechodné etapy podpovrchové tramvaje a začít rovnou budovat plnohodnotné metro
Autor: Dopravní podnik hlavního města Prahy
Návrh etap výstavby metra z počátku 70. let
Autor: Dopravní podnik hlavního města Prahy
Pozvánka na slavnostní zahájení provozu trasy C
Autor: Dopravní podnik hlavního města Prahy
Mapka z roku 1974
Autor: Dopravní podnik hlavního města Prahy
Stav výstavby metra v roce 1980 a výhled na dalších 15 let
Autor: Dopravní podnik hlavního města Prahy
Orientační plán metra z roku 1987. Ještě v té době se počítalo s tím, že linka C povede do Bohnic
Autor: Dopravní podnik hlavního města Prahy