Drůbežářská unie: Až 80 procent drůbežího masa prodají řetězce za podnákladové ceny

Zhruba 80 procent drůbežího masa prodávají obchodní řetězce podle Gabriely Dlouhé z Českomoravské drůbežářské unie (ČMDU) v akcích za podnákladové ceny, přičemž jeho spotřeba roste. Z údajů českého statického úřadu (ČSÚ) vyplývá, že ceny jatečných kuřat meziročně klesly, byly nižší o 7,7 procenta. Problém pro chovatele je podle unie také to, že obchodníci často upřednostňují levnější drůbeží maso ze zahraničí. Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáše Prouzy ale obchody vždy preferují české maso.

supermarket a nákupní košík

"Spotřebitelé dávají poslední roky přednost drůbežímu masu z důvodu levnější ceny, rychlé kuchyňské úpravě a jeho dietnějším vlastnostem oproti jiným druhům masa," uvedla Dlouhá. Podle ní je ovšem v prodeji za podnákladové ceny. Výrobci prodávali jatečná kuřata I. třídy jakosti v průměru za 28,24 koruny za kilogram v živém, meziročně je to pokles o 7,7 procenta, vyplývá z dat ČSÚ.

Cena pro chovalele

"Výsledná cena pro chovatele drůbeže je cca o 1,5 koruny na kilogram nižší z důvodu zatřídění drůbeže a poplatku na šetrné vyskladnění drůbeže porážkám," řekla Dlouhá. Cenu kuřat podle drůbežářské unie ovlivnilo zlevnění krmných směsí, chovatelům se ale zvyšují provozní a mzdové náklady, a to o vyšší procenta od začátku letošního roku.

Dovoz ze zahraničí

Problém pro chovatele je podle unie také to, že řada obchodníků dává přednost drůbežímu masu ze zahraničí, které je levnější. "Řada tuzemských chovatelů stojí před rozhodnutím zda v této nelehké situaci mají dále pokračovat, nebo ukončit většinou ztrátové podnikání, když velké obchody a gastro dávají přednost levnější a mnohdy méně kvalitní produkci drůbežího masa z okolních evropských či třetích zemích," uvedla Dlouhá.
S tím souhlasí také Agrární komora ČR (AK ČR). "Velké obchodní řetězce vybírají své dodavatele především podle ceny a nechávají si dovážet maso a masné výrobky z destinací vzdálených i tisíce kilometrů, což znamená desítky hodin jízdy a může to mít vliv na jakostní parametry produktů," uvedla mluvčí AK ČR.
Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR ovšem obchody vždy preferují české maso. "Pokud musíme dovážet, tak je to jen proto, že čeští dodavatelé nedokáží pokrýt veškerou poptávku našich zákazníků," řekl Prouza. Podle něj by pomohlo, kdyby chovatelé investovali do zlepšování kvality svých dodávek a větší efektivity výroby.*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 ČTK. Profi Press, s.r.o. využívá zpravodajství z databází ČTK, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
crossmenuchevron-down