Pixabay License. Volné pro komerční užití

Spotřeba piva v Česku dále klesá, roste pouze kategorie nealkoholického piva

Dlouhodobý trend poklesu prodejů českého piva pokračoval i v roce 2023. Lokální spotřeba piva se vloni snížila o 2,4 %. Pokračující ekonomická nejistota a změny ve spotřebitelském chování zákazníků se výrazně promítly do průměrné spotřeby piva na osobu a ovlivnily také podíl prodejů v hospodách a restauracích. Mírný pokles se v loňském roce nevyhnul ani exportu piva do zahraničí.

Očekávané oživení pivovarského trhu si dává načas

Rostoucí ceny, ekonomická nejistota a změny ve spotřebitelském chování zákazníků brzdí restart pivovarského trhu a jeho očekávaný návrat na hodnoty před rokem 2020. Celkový výstav českého piva v roce 2023 se jen těsně udržel nad hodnotou 20 milionů hektolitrů, což představuje meziroční pokles o 2,7 %. Z toho 15,2 milionů hl se spotřebovalo v Česku, zbytek připadá na export do zahraničí. V porovnání s posledním předpandemickým rokem 2019 vypili Češi o 1,35 milionu hektolitrů českého piva méně. S výjimkou covidových let zaznamenaly statistiky podobně nízké hodnoty naposledy v roce 2010.

„Již čtvrtým rokem se hodnoty ročního výstavu piva pro domácí trh nachází pod úrovní roku 2010. Bohužel očekávané oživení prodejů v loňském roce přímo i nepřímo brzdila nepříznivá ekonomická situace. Tento trend má nadále negativní vliv také na hospody a restaurace, zejména na ty v menších městech a na vesnicích. Zároveň pozorujeme měnící se návyky spotřebitelů, kteří se stále častěji přiklánějí k nealkoholickému pivu či míchaným nápojům na bázi piva,“ říká Tomáš Slunečko, výkonný ředitel ČSPS.

Podíl prodeje piva v restauracích a hospodách meziročně znovu poklesl

Po předloňském mírném nárůstu spotřeby čepovaného piva došlo v roce 2023 k opětovnému poklesu tzv. on-trade prodeje v hospodách a restauracích na celkových 30 %. S výjimkou covidových let se jedná o nejnižší hodnotu v historii a dokládá to pokračující příklon spotřebitelů ke konzumaci piva v domácnostech. Přitom ještě před 15 lety se více než polovina (51 %) českého piva vypila v hospodách a restauracích.

Nižší spotřeba piva v gastronomii ovlivňuje i celkovou průměrnou konzumaci piva na obyvatele. Ta v loňském roce dosáhla historického minima s hodnotou 128 litrů a překonala i nejnižší průměrné hodnoty spotřeby z doby covidových omezení. Podle statistik Češi nadále holdují tradičním ležákům se stupňovitostí 11-12 %, které se na prodejích podílí již z 57,3 %, zatímco podíl výčepního piva klesl na 38,2 %.

Export piva po dvou letech mírně poklesl

Po dvouletém růstu došlo vloni k poklesu exportu českého piva do zahraničí. Vývoz piva meziročně klesl o 4,3 % na celkových 5,17 milionů hektolitrů, což přibližně odpovídá hodnotám z roku 2018. Nejvýznamnějšími exportními trhy zůstávají i nadále Slovensko, Německo a Polsko. Druhý rok v řadě také klesají hodnoty importu, meziročně se dovoz piva snížil o 21 %. Piva ze zahraniční produkce tak v loňském roce představovala pouhých 2,9 % na celkové tuzemské spotřebě.

Obliba nealkoholického piva roste již jedenáctý rok v řadě

Pozitivním trendem je pokračující růst obliby nealkoholického piva a tzv. beer mixů, tedy míchaných nápojů na bázi piva. Celkový výstav tohoto segmentu činil v loňském roce 1,42 milionu hektolitrů, což představuje meziroční nárůst o 9,3 %. V porovnání s rokem 2019 jde o více než třetinový nárůst (34,5 %).

Nejvíce se prodává pivo v lahvích, posilují plechovky

Češi nadále nejčastěji kupují pivo ve skleněných lahvích, které měly vloni 40% podíl na celkovém výstavu. I v souvislosti s prodejem nealkoholického piva a beer mixů roste zájem o plechovky, na které připadá 20 % celkového výstavu. Mírný pokles zaznamenaly v loňském roce sudy, jejichž podíl klesl pod jednu třetinu na 29 %, což souvisí s pomalejším návratem spotřebitelů do hospod a restaurací. Pivo v PET lahvích si udržuje 8% podíl na celkovém výstavu.

tisková zpráva Českého svazu pivovarů a sladoven

Hydrocycle – motocykl, který z výfuku vypouští vodní páru

Fakulta dopravní ČVUT v Praze se zapojila do projektu „Hydrocycle“, který má za cíl podpořit …

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Používáme soubory cookies pro přizpůsobení obsahu webu a sledování návštěvnosti. Data o používání webu sdílíme s našimi partnery pro cílení reklamy a analýzu návštěvnosti. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close