Útlum poptávky a růst minimální mzdy. Porcelánka Thun je po letech ve ztrátě

  15:38
Ve ztrátě řádově desítek milionů korun skončila loni po několika letech zisků porcelánka Thun 1794 z Nové Role na Karlovarsku. Tržby z prodeje zboží klesly meziročně o téměř 100 milionů na konečných 394 milionů. Podnik tak zažívá další těžké období, zároveň však chystá třeba nový tvar porcelánu, s nímž chce vedle domácností prorazit i v restauracích.

Největší český výrobce porcelánu, společnost Thun 1794. Výroba. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

„Ekonomická krize dopadla v roce 2023 tvrdě i na výrobce spotřebního zboží. Způsobila velký útlum poptávky maloodběratelů po našem sortimentu,“ naznačil hlavní důvod propadu Vlastimil Argman, generální ředitel porcelánky Thun 1794.

Vliv na ztrátu měla a bude mít i řada dalších faktorů. Jedním z nich je například vzrůstající minimální mzda. „Musíme na ni pochopitelně reagovat. Jenom zvýšení minimální mzdy nás vyjde na více než tři miliony,“ řekl ředitel.

Vedle státem navyšované minimální mzdy podnik svým zaměstnancům ročně na mzdách přidává pět až šest procent. „Průměrná mzda se tak nyní pohybuje kolem 26 tisíc korun,“ doplnil Argman. Minimální mzda je po jejím zvýšení od 1. ledna 18 900 korun.

Krutý začátek roku

Novorolská porcelánka zaměstnává ve všech svých závodech na čtyři stovky lidí. Propouštění nemá vedení společnosti v plánu. Výjimku tvořili loni a letos ti, kteří pracovali v závodě v Klášterci nad Ohří. Ten totiž definitivně skončil.

„Původně jsme počítali s tím, že v Klášterci necháme část dekoračních dílen. První čtyři měsíce letošního roku byly ale tak kruté, že jsme museli podnik zavřít úplně,“ posteskl si generální ředitel.

Areál podniku v Klášterci zatím zůstává v majetku porcelánky. To s sebou nese i nutnost platit za něj daň z nemovitosti. I ta se ale letos zvýšila. „Doposud jsme za všechny naše budovy platili 1,9 milionu, po navýšení to bude téměř 3,5 milionu,“ podotkl Argman.

Porcelánku Thun drtí recese, vedení oznámilo konec výroby v Klášterci

Porcelánce by mohla částečně ekonomicky pomoct větší produkce pro segment gastronomie. „Snažíme se proto s naším zbožím prorazit u nových podniků. Tento záměr se nám pomalu daří,“ naznačil Martin Hora, vedoucí tuzemského prodeje porcelánky.

Ta se nicméně nechce stát přímým konkurentem zavedených výrobců pro gastronomii. „Chceme být i v tomto ohledu svébytní s vlastním designem. Jsou hotelové řetězce, které porcelán nakupují už jenom u nás,“ doplnil Vlastimil Argman.

I proto hlavní designérka porcelánky Thun 1794 Lenka Sárová Malíská připravuje nový tvar porcelánu. „Najde využití jak v domácnostech, tak po určitých úpravách i v gastroprovozech. Ty mají totiž specifické požadavky třeba na váhu,“ řekla výtvarnice.

23. srpna 2021