• Fashion News  • Botas a Footshop představují společnou kolekci tenisek

Botas a Footshop představují společnou kolekci tenisek

Nová kolekce značek Footshop a Botas s názvem Goodbye Nostalgia, které předcházela poměrně nevšední marketingová kampaň, propojuje tradici a poctivou ševcovinu s moderním designem. 

Dne 24. dubna se pražská prodejna Footshop probudila s posprejovanou výlohou: „Ševci nemaj co žrát. Footshop je shit!!!“ zněl vzkaz neznámého sprejera, který měl na sobě Botasky. Tento akt a následné vyjádření Václava Staňka, zakladatele značky Vasky, který před rokem odkoupil Botas, vyvolaly v online prostoru vášnivou diskuzi a otázku, zda se jedná opravdu o vandalství, nebo marketingovou kampaň. 

„Footshop mám rád. Prodává stovky tisíc párů ročně. Proč ale neprodává i něco českého? Proč nehledají cesty tady u nás? Proč něco nevytváří a jen přeprodávají? Není už čas tvořit hodnoty?“ reagoval na svém LinkedIn profilu Václav Staněk. To nenechalo chladným Petera Hajdučka, CEO Footshopu. „Vynaložili jsme roky úsilí, abychom do tohoto regionu přilákali kolekce jako Adidas x Pharrell Williams nebo Nike x Travis Scott. Zřejmě nemáš ani tušení, jak významný to je úspěch a co to znamená ‚jen přeprodávat‘. Na to nestačí vlídný úsměv a navazování na Baťův odkaz. Přestaňte žít v nostalgii a začněte skutečně tvořit a inovovat,“ rýpnul si do Staňka.

Jak se někteří domnívali, jednalo se o spor jen na oko. „Kolaborace s Peterem je ztělesněním toho nejlepšího z obou našich světů – poctivé ševcoviny a skvělého designu. Hádat se už nebudeme, žádný spor to ani ve skutečnosti nebyl. Peter podceňoval, co se vyrábí v Česku, a já zas to, co se prodává ve světě. A dostal jsem za to bídu,“ uvedl šéf Vasky.

Značky představily kolekci Goodbye Nostalgia redefinující hranici mezi tradicí a budoucností. Proces výroby kolekce, kterou navrhla designérka Footshopu Petra Šorejsová, byl podle Víta Staňka jeden z nejnáročnějších, který značka kdy dělala. „Obuli jsme se do úplně nového střihu, jiného způsobu výroby, nových materiálů. Od počátku vývoje jsem ale věřil, že to naši ševci zvládnou a ještě tam přidají kousek sebe sama,“ pochvaluje si práci ševců mladší z bratrů Staňkových a ředitel Botas. Vývoj obuvi se rozprostřel do dlouhých 10 měsíců, během kterých se modely společné kolekce ladily do posledního detailu. 

Kolekci tvoří deset, respektive jedenáct, modelů. Model Wave je postavený na základech obuvnické tradice značky Botas spojený s uměleckým vnímáním světa a streetwearovou esencí Footshopu. Pět barevných kombinací vychází v tlumených barvách, v prémiových kůžích a se signifikantními detaily, jako jsou schválně nedošité švy na patě tenisek. Verze vycházející v dalších pěti barevných kombinacích dostupná v obchodě Botas (a na e-shopu Vasky) je zrcadlem tradice i současnosti značky, avšak se společným brandingem. 

„Mám z naší spolupráce obrovskou radost. Ještě nikdo nebyl v Česku natolik odvážný, aby vyrobil celou kolekci tenisek takového rozměru – a poslal ji celou do světa,“ řekl Hajduček.

Jedenáctý limitovaný model je od 9. do 16. května v dražbě na online tržišti Aukro. Vedle vybraných osobností ho tedy bude vlastnit jen výherce aukce. Kolaborací chtějí obě značky dokázat, že má ševcovina v moderním světě své místo. Veškerý výtěžek z aukce půjde na podporu ševcovského oboru Obuvník Technické lyceum na Střední průmyslové škole polytechnické ve Zlíně. „Jsem nadšený, že se obor Obuvnictví opět otevře. Věřím, že je spoustu mladých, kteří chtějí vymýšlet a tvořit. Kolem roku 1930 bylo jen ve Zlíně okolo 30 000 obuvníků v oboru. V roce 2018 se bavíme pouze o 3 500 lidech v celé České republice a počet stále klesá. Myslím, že tento obor může znovu oživit ševcovské řemeslo,“ uvedl Václav Staněk. 

Dnes má značka Botas v čele s Vítem Staňkem na účtě dvě nové a šest redesignovaných kolekcí bot a dvě kolekce oblečení. Na jaře letošního roku pak otevřela se sesterskou značkou Vasky první kamennou prodejnu v Praze. Od převzetí dosáhl Botas obratu 35 milionů korun. Pro letošní rok si Staněk stanovil cíl prodat 35 000  párů a najít si cestu k mladším zákazníkům. K tomu by mu měla pomoci právě zmíněná kolaborace se značkou Footshop, která oslovuje zejména mladší cílovou skupinu. 

Firma Footshop po loňském vstupu na pražskou burzu zveřejnila na konci dubna první auditované výsledky za rok 2023. Tržby překročily 1 miliardu Kč bez DPH a EBITDA dle IFRS 57 milionů Kč, což představuje 64% nárůst oproti předchozímu roku. Výsledky za první kvartál roku 2024 navíc překonaly očekávání. Tržby vzrostly o 31 %, hrubá marže o 40 % a ziskovost EBITDA vzrostla nejvíce – ze 2 milionů v prvním kvartálu loňského roku na 26 milionů letošního. Od května spouští online prodej na Ukrajině a brzy otevře vlajkový obchod Queens v centru Prahy na ulici 28. října. V kombinaci s nedávným úspěchem, kdy Footshop vyhrál celoevropskou soutěž o nejlepší design fotbalového dresu adidas, a s více než 150 tisíci staženími mobilní aplikace, má nakročeno k zatím nejúspěšnějšímu roku v historii firmy. 

Zdroj: archiv značek Botas a Footshop