České loděnice jsou v konkurzu, dluží téměř 80 milionů

Události v regionech: České loděnice končí v konkurzu (zdroj: ČT24)

Krajský soud v Ústí nad Labem poslal do konkurzu České loděnice v Děčíně. Jde o poslední loděnice, které na dolním Labi ještě opravují velké nákladní a osobní lodě. Věřitelé přihlásili pohledávky za 76 milionů korun, odpoledne odvolali konkurzního správce a zvolili nového. Návrh na prohlášení úpadku podalo na začátku roku třiadvacet zaměstnanců společnosti. Na mzdách dluží firma přes milion korun.

Měli až osmdesát zaměstnanců, teď zbývá posledních deset. Lodě ale stále opravují. „My jsme to nezabalili. I přesto, že situace je extrémně složitá, snažíme se zachovat chod loděnic. Jsou velmi důležitou infrastrukturou pro české rejdaře,“ uvedl ředitel firmy Serhij Kravčenko.

Jedna z lodí patří i spolumajiteli společnosti Evropská vodní doprava Lukáši Hradskému, který si přijel opravu zkontrolovat. „Jsou to spojené nádoby, lodě potřebují loděnice a loděnice potřebují lodě, abychom mohli všichni fungovat,“ poznamenal.

Přišla pandemie a zakázky klesly na polovinu. Další ranou byla pro loděnice ruská válka na Ukrajině. „Přišli jsme o velký počet zaměstnanců. Oficiálně jsme zaměstnávali svářeče z Ukrajiny. Bohužel v České republice se takoví lidé nedají sehnat,“ dodal Kravčenko.

Věřitelé se dopoledne sešli u soudu v Ústí nad Labem. Společnost tak půjde do prodeje. „Samozřejmě prodávat takový areál není jako prodávat byt 2+1 v Praze, takže všechno to ještě může dopadnout jinak,“ sdělil insolvenční správce Pavel Fabián. To ale ještě nevěděl, že ho věřitelé odvolají. Nový se teprve začne s firmou seznamovat.

Rejdaři zvažují, že lodě začnou opravovat v zahraničí. Tam je ale nedokážou tak snadno jezdit kontrolovat. České loděnice byly založeny v roce 1991. Od roku 2017 je vlastní jediná fyzická osoba, a to Gayane Gukasyanová z Arménie. Členy správní rady jsou Serhij Kravčenko a Sergej Medveděv.