Článek

Lukáš Veverka a Petr Skala mapují fikční vizuální identity ve filmových světech

Série „Design v…“ mapuje lehce upozaděnou kapitolu grafického designu – fikční vizuální identity existující ve fiktivních filmových, seriálových nebo herních světech. Grafičtí designéři Lukáš Veverka a Petr Skala se v každé epizodě vždy zaměřují na jeden brand. Už vyšel díl o Cyberdyne Systems (Terminátor), o společnosti Vault-Tec (Fallout) nebo o korporaci Monarch (Godzille × Kong).

Epizody jsou plné ilustračních záběrů a detailního užití brandů tak, jak jsme je mohli vidět na plátně či obrazovce. Také zde najdete i řadu doplňujících informací a ukázek. Každá epizoda je tak kompletním „brandbookem“ dané značky.

Záměrem je vytáhnout na světlo často neviditelné vizuální identity

Svět vizuálních identit navrhovaných pro potřeby filmu se totiž výrazně odlišuje od toho našeho. Identity zde neslouží jen pro „potřeby“ fiktivních korporací a produktů, ale zároveň plní funkci vypravěčskou, slouží tedy i pro potřeby filmového díla jako takového. Tomu často odpovídá jak samotný vizuál, tak i jednotlivé aplikace, které z hlediska grafického designu často trpí. Nelze k tomu tedy přistupovat stejně vážně jako u brandů vyskytující se v našem světě.

Záměrem tedy není plivání na nešvary jimiž fikční brandy často trpí. Záměrem je vytáhnout na světlo tyto často neviditelné, a přesto komplexní a rozsáhlé vizuální identity.

Pochopitelně, zjednodušeně by se dalo říct, že pokud si těchto log ve filmech jako diváci nevšimneme, pak designér v naší realitě odvedl svoji práci dobře. Ale jak takový design funguje uvnitř toho fiktivního světa? Odpovídají východiska a vstupy, ze kterých se vycházelo při tvorbě brandu, možnostem a okolnostem, které tam panují? Sloužil by takový design v daném prostředí tak jak má, nebo jde jen o vizuální stafáž? U většiny brandů (i u těch nejznámějších) nelze bohužel dohledat autora. Takže o skutečných motivací stojících za zmíněnými vizuály, můžeme jen spekulovat.

Všechny díly najdete na YouTube kanále Design Talk.

Lukáš Veverka v oblasti filmu působí profesně. Navrhuje vizuální identity pro filmy od loga, přes propagační materiály, filmové plakáty, úvodní titulkové sekvence, motion grafiku až po trikovou postprodukci. Jeho práce se často dotýká i scénografie a rekvizit. Zkušenosti s filmovou produkcí mu tak umožňují hlubší vhled a pochopení potřeb filmařů, což se projevuje i v sérii „Design v“.

Petr Skala je multidisciplinární designér se zkušeností s většinou oblastí designu. Od tvorby vizuálních identit jak pro kulturní, tak pro komerční subjekty, přes motion grafiku a animace, až po navrhování uživatelských rozhraní. To mu umožňuje komplexní vhled do všech aspektů, kterých se fikční filmové identity dotýkají.

Zdroj a foto:  youtube.com/@DesignTalking