Bez zařazení

Článků v rubrice: 410

Z čeho budeme vyrábět pneumatiky?

 Pneumatiky jsou kulaté, černé a vyrobeny z gumy. Tak by je zřejmě popsala většina lidí. Při bližším pohledu však zjistíme, že design pneumatik a vzájemné působení různých materiálů, ze kterých jsou vyrobeny, jsou mnohem složitější. Materiáloví inženýři a vývojáři pneumatik ve společnosti Continental již nějakou dobu pracují na tiché revoluci. Nejpozději do roku 2050 mají být všechny pneumatiky vyrobeny z udržitelných materiálů. Přestože to znamená ještě dlouhou cestu, krok za krokem se ukazuje, jaké suroviny si v budoucnu najdou v konstrukci pneumatik své místo. Příkladem jsou odpadní produkty ze zemědělství – popel z rýžových slupek, pampelišková guma, recyklovaná pryž nebo PET lahve.

Fotogalerie (1)
Výroba pneumatik (zdtroj Continental)

Claus Petschick, vedoucí oddělení udržitelnosti ve společnosti Continental Tyres, má o poslání společnosti Continental jasno. „Continental je na cestě stát se nejprogresivnějším výrobcem v odvětví pneumatik z hlediska udržitelnosti. Snažíme se, abychom v našich pneumatikách nejpozději do roku 2050 dosáhli 100 %  používání udržitelných materiálů,“ říká. „Síla našich inovací nám umožňuje vkročit na novou a ještě udržitelnější půdu. To zahrnuje vše, od původu a získávání materiálů až po opětovné použití a recyklaci našich pneumatik“.

Již dnes se ve standardní pneumatice pro osobní automobily od Continentalu využívá přibližně 15 % až 20 % obnovitelných nebo recyklovaných materiálů. Pro další zvýšení tohoto podílu Continental neustále analyzuje a kontroluje všechny suroviny, používané při výrobě.

Recyklovaná gu a (zdroj Continental)

Přizpůsobení materiálu pro maximální bezpečnost

V závislosti na použití, prostředí a ročním období musejí pneumatiky splňovat specifické požadavky. To je vidět například na dezénu běhounu. Jinde, například ve složení gumové směsi, nejsou tyto změny tak snadno patrné. Pneumatiky pro osobní automobily Continental se skládají až ze stovky různých surovin.

Přesné složení surovin má zásadní vliv na pneumatiky a jejich jízdní výkon. Schopnost používat různé materiály s jejich jedinečnými vlastnostmi a specificky je propojit je pro inženýry a odborníky na materiály složitou záležitostí, aby bylo dosaženo potřebné rovnováhy. Pouze tehdy, když jsou všechny materiály ideálně sladěny, mohou být vytvořeny bezpečné, energeticky účinné, odolné a vysoce výkonné pneumatiky.

Přírodní kaučuk je stále nezbytný

Přírodní kaučuk je stále nezbytný, neboť jeho specifické rysy zajišťují vynikající výkon pneumatik. Tento přírodní produkt zahrnuje 10 % až 40 % celkové hmotnosti moderních pneumatik s vysokým výkonem.

Mezi jeho speciální vlastnosti patří vysoká pevnost a trvanlivost, způsobené krystalizací pryže vyvolanou namáháním. Pneumatikářský průmysl je největším spotřebitelem celosvětové produkce kaučuku, upotřebí ho více než 70 %. Společnost Continental však považuje přírodní kaučuk za udržitelný materiál pouze tehdy, pokud pochází ze zodpovědných zdrojů.

Souběžně s tím díky projektu Taraxagum usiluje společnost o menší závislost na přírodním kaučuku, pěstovaném především v jihovýchodní Asii. Výrobce pneumatik spolupracuje s partnery na industrializaci extrakce přírodního kaučuku ze speciálně pěstovaných pampelišek. (Psali jsme v Třípólu zde: Pampelišky (staro)nový zdroj přírodní gumy | 3 pól - Magazín plný pozitivní energie (3pol.cz).

Výplně do pneumatik na rostlinné bázi

Kromě kaučuku jsou při výrobě pneumatik nezbytná také plniva, jako je oxid křemičitý. To mimo jiné pomáhá optimalizovat vlastnosti pneumatik, jako jsou přilnavost, valivý odpor a životnost.

V budoucnu bude možné používat rýžové slupky jako výchozí materiál pro udržitelně vyráběný oxid křemičitý. Jde o odpadní produkty při produkci rýže, které nelze použít jako potraviny nebo krmivo. Oxid křemičitý získaný z popela z rýžových slupek je při výrobě ještě energeticky účinnější než křemen získaný z konvenčních materiálů.

Rostlinné oleje – například řepkový olej a pryskyřice na bázi zbytkových materiálů z papírenského a dřevařského průmyslu – již nabízejí alternativu k plnivům na bázi ropy. Používají se pouze oleje, které splňují technické normy kvality a nejsou vhodné ke spotřebě. Oleje a pryskyřice umožňují flexibilitu ve směsích pneumatik, čímž zlepšují přilnavost materiálu.

Rozšíření oběhového hospodářství

Společnost Continental usiluje o plně cirkulární provoz ve výrobě pneumatik nejpozději do roku 2050. Kromě využití obnovitelných materiálů také systematicky pracuje na využití recyklovaných surovin při výrobě pneumatik. To má zajistit, aby saze – další stěžejní plnivo pro pryžové směsi – mohly být v budoucnu získávány ve velkém měřítku.

Společnost Continental nedávno podepsala se společností Pyrum Innovations dohodu o vývoji s cílem dále optimalizovat recyklaci materiálů ze starých pneumatik. Za tímto účelem Pyrum v průmyslové peci pomocí speciálního procesu, pyrolýzy, rozbíjí staré pneumatiky tepelně na jednotlivé komponenty. Tímto způsobem lze získat a recyklovat cenné suroviny obsažené v pneumatikách na konci jejich životnosti.

Recyklovaná pryž z pneumatik na konci životnosti

Kromě pyrolýzy používá společnost Continental také mechanické zpracování pneumatik na konci životnosti. Zejména pryžové, ocelové a textilní šňůry jsou od sebe odděleny jedinečně promyšleným procesem. Pryž je poté připravena k opětovnému použití jako součást nových kaučukových směsí.

Společnost Continental má dlouhou historii důsledné práce při zavádění pneumatik s ukončenou životností do oběhového hospodářství. Materiál známý jako „Conti-Reclaim“ je od roku 2013 získáván jako součást procesu protektorování nákladních pneumatik v závodě Stöcken v Hannoveru. Již řadu let se ve společnosti Continental používá při výrobě pneumatik. Pro rozšíření využití recyklovaného kaučuku a optimalizaci vlastností pro různé oblasti použití používá společnost Continental nejen „Conti-Reclaim“, ale také recyklovaný kaučuk od jiných dodavatelů.

Recyklované plastové lahve v plášti pneumatiky

Recyklované suroviny budou mít zásadní význam při vytváření udržitelnějších pneumatik. Kvalita a materiálové vlastnosti srovnatelné s konvenčními surovinami jsou ovšem rozhodující. Společnost Continental například spolupracuje s partnery na získávání vysoce kvalitní polyesterové příze pro své pneumatiky z recyklovaných PET lahví. Tyto lahve často končí ve spalovnách nebo na skládkách. Díky technologii ContiRe.Tex vyvinul výrobce pneumatik energeticky účinnější a ekologičtější alternativu, která mu umožňuje znovu použít devět až patnáct plastových lahví na každé pneumatice v závislosti na velikosti pneumatiky. Recyklovaný PET již nahradil konvenční polyester ve strukturách některých skořepin. Použité PET lahve pocházejí výhradně z regionů, kde neexistuje uzavřený recyklační řetězec.

Proces výroby

Continental AG

Společnost Continental vyvíjí průkopnické technologie a služby pro udržitelnou a propojenou mobilitu lidí a zboží. Tato technologická společnost, založená roku 1871, nabízí bezpečná, účinná, inteligentní a cenově dostupná řešení pro vozidla, stroje, dopravu a přepravu. V roce 2021 dosáhla společnost obratu 33,8 miliardy eur a v současné době má více než 190 000 zaměstnanců v 58 zemích světa. Společnost oslavila 150. výročí svého vzniku 8. října 2021.

Divize pneumatik má 24 výrobních a vývojových závodů po celém světě. Coby jeden z předních výrobců pneumatik vykázala společnost Continental u této divize s více než 56 000 zaměstnanci tržby za rok 2020 ve výši 10,2 miliardy eur. Společnost Continental se v oblasti výroby pneumatik řadí mezi technologické lídry a nabízí širokou řadu produktů pro osobní i nákladní vozy a pro jednostopá vozidla. Díky neustálým investicím do výzkumu a vývoje významnou měrou přispívá k bezpečné a nákladově i ekologicky efektivní mobilitě. Portfolio divize pneumatik zahrnuje také služby zaměřené na obchod s pneumatikami a jejich použití v rámci vozových parků, jakož i digitální systémy pro správu pneumatik.

Continental AG je v České republice zastoupen výrobními a prodejními jednotkami v Adršpachu, Brandýse nad Labem, Jičíně, Otrokovicích, Ostravě a Horšovském Týně. Slovenskou republiku zastupují výrobní závody Púchov, Zvolen a Dolné Vestenice. Koncern Continental AG zaměstnává v České republice a na Slovensku na 17 200 zaměstnanců. Do portfolia společnosti patří pneumatiky značek Continental, Barum, Semperit, Matador a General Tire.

Zdroj:  www.continental.cz

(red)
Poslat odkaz na článek

Opište prosím text z obrázku

Nejnovější články

Přeměna uhelné elektrárny na nízkoemisní teplárnu

Moravskoslezský kraj je z hlediska energetických záměrů jedním z nejvýznamnějších v Česku. Do roku 2040 plánuje například ČEZ v kraji investovat desítky miliard korun, v první ...

Zdá se, že antigravitace neexistuje

Nový výzkum antihmoty dává Albertu Einsteinovi opět za pravdu. 27. září 2023 oznámil mezinárodní tým fyziků zásadní zjištění: zdá se, že antihmota ...

I antihmota se chová jako částice i vlna

Fyzici již dlouho vědí, že téměř vše – světlo a další formy energie, ale také každý atom ve vašem těle – se chová z klasického hlediska i jako částice, i jako ...

Z čeho budeme vyrábět pneumatiky?

 Pneumatiky jsou kulaté, černé a vyrobeny z gumy. Tak by je zřejmě popsala většina lidí. Při bližším pohledu však zjistíme, že design pneumatik a vzájemné působení různých ...

Budoucnost informačních technologií na rok 2024 a dále

Po třech letech nepříznivých okolností vykazuje světový trh s IT známky oživení. Předpokládá se, že v roce 2024 vzroste celosvětový prodej osobních počítačů o osm procent a o ...

Nejnovější video

Jak funguje PCR test na coronavirus

Krásně a jednoduše vysvětleno se srozumitelnými animacemi. V angličtině.

close
detail