12. 5. 2024 12:44 − 2909× − 2

Mistrovství světa a divácká show

Nedílnou součástí nejen soutěží mistrovství světa se staly divácké superspeciálky nabízející ideální podmínky pro laickou veřejnost.

Automobilové soutěže jsou svým zasazením do většího geografického území pro laickou veřejnost přeci jen složitější k živému sledování. Fanoušci motorsportu zvyklí na komfortní zázemí okruhů zase mohou mít problém s tím prodírat se nástrahami přírody, aby se dostali k rychlostním zkouškám. Tyto problémy do značné míry odstraňují divácké superspeciálky, které jsou nedílnou součástí drtivé většiny automobilových soutěží. Jejich zasazení přímo do městských uliček nebo naopak do rallycrossových či jiných sportovních areálů k trati láká davy fanoušků, kteří by se jinak na klasické rychlostní zkoušky nevypravili. U mistrovství světa se již stalo trochu nepsaným pravidlem, že právě na takovém typu rychlostní zkoušky ve čtvrtek v podvečer samotná rally startuje. Za vlastní přijali toto pravidlo i pořadatelé soutěží evropského šampionátu a žádná z osmi letošních rally by neměla mít úvodní rychlostní zkoušku naplánovanou na jindy než na den před první etapu.

Bohužel ale ne všechny kroky automobilové federace a promotéra tomuto scénáři jdou naproti. Třeba nesmyslné nové pravidlo, které má umožnit pořadatelům svou rally uspořádat v tzv. sprintovém formátu. Jak může harmonogram takové rally vypadat, naznačili jako první pořadatelé letošní Rally Italia Sardegna. Shakedown se pojede až v pátek ráno a po něm má v pátek odpoledne hned odstartovat první etapa. Čtvrteční předvečer rally ve znamení superspeciálky je tím z časových důvodů zcela vyřazen mimo hru. Sardinští pořadatelé sice do soutěže zařadili úsek své někdejší superspeciálky v aréně Ittiri, ale vést po něm shakedown je zase na jinou diskuzi o dalším nesmyslném kroku. Samozřejmě nic nebrání organizátorům zařadit diváckou superspeciálku na páteční nebo sobotní večer, jak to třeba s paralelním úsekem na rallycrossové trati Lousada teď udělali Portugalci. Ale upřímně, efektu slavnostního zahájení soutěže den před první ostrou etapou superspeciálkou se to nevyrovná. Nemluvě o tom, že čtvrteční superspeciálka přiláká nemalé množství diváků do centra dění o den dříve. Sardinští hoteliéři asi z harmonogramu, kdy se ve čtvrtek neděje vůbec nic, úplně nadšeni nebudou.

Zasahování do zaběhnutého formátu soutěží ale není jediným nesmyslným krokem jdoucím proti snaze nabídnout během rally co nejvíce show. Krátké superspeciálky mají za svůj úkol v první řadě pobavit davy nadšených diváků v ochozech tribun kolem trati. Když se ale Oliver Solberg rozhodnul vloni v Lousadě při Vodafone Rally de Portugal pobavit fanoušky ještě o něco více a vystřihnul před tribunou efektní kolečka, inkasoval za svou snahu minutovou penalizaci. Ta jej pak připravila o vítězství v hodnocení WRC2. V rozhodnutí udávané bezpečnostní důvody v případě, kdy diváci byli od trati odděleni betonovou zdí a stáli vysoko nad ní, moc neobstojí. Rok se s rokem sešel a opět portugalská soutěž upozorňuje na nesmyslnosti, které degradují diváckou atraktivitu superspeciálek. Poslat posádky na trať čtvrteční superspeciálky s pneumatikami, které budou muset používat celé páteční dopoledne, opravdu nikoho k dělání efektních smyků nepřesvědčí. “Milujeme jízdu pro diváky, ale musíme šetřit gumy na zítřek,” zhodnotil své důvody k opatrnější jízdě na RZ 1 Kalle Rovanperä. Opravdu by nešlo zařadit do harmonogramu další přezouvací zónu, aby posádky mohly po absolvování diváckého testu změnit obutí? FIA a promotér si stěžují na klesající atraktivitu šampionátu, vymýšlejí různé až absurdní změny k jejímu navýšení a přitom jim unikají naprosto základní a jednoduše vyřešitelné problémy.

Komentářů celkem: 2
12. 5. 2024 21:561
1 0
Je to tak no. A je to skoda...
13. 5. 2024 11:432
0 0
"vymýšlejí různé až absurdní změny k jejímu navýšení a přitom jim unikají naprosto základní a jednoduše vyřešitelné problémy" - TOASTOVAČ: A co je ještě nového?
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!