atm, Aktuálna téma, Letecká technika, L+K, Vojenské letectvo
Koniec služby MiGov-21 v Európe
V sobotu 11. mája 2024 bola po 32 rokoch ukončená služba stíhacích lietadiel MiG-21 v chorvátskych vzdušných silách. Slávnostný rozlúčkový ceremoniál sa uskutočnil na medzinárodnom letisku Franja Tuđmana v Záhrebe. Chorvátsko bolo posledným užívateľom týchto legendárnych strojov na starom kontinente.
Chorvátske letectvo v 90. rokoch minulého storočia postupne získalo celkovo 30 strojov MiG-21bis a UM, z ktorých dva boli zostrelené počas Vojny o nezávislosť. Po vyčerpaní resursov prešlo osem jednomiestnych exemplárov a štyri novoobstarané spárky generálnymi opravami a modernizáciami na štandard MiG-21bisD/ UMD v rumunskej spoločnosti Aerostar. Ich technická životnosť bola predĺžená do konca roku 2011, kedy už mali byť k dispozícii nové respektíve novšie stíhačky západnej produkcie. Pre nedostatok financií však bola akvizícia nástupcov legendárnych „dvadsať jednotiek“ opakovane odkladaná.
V roku 2013 preto bola ukrajinská spoločnosť Ukrspecexport poverená ďalšími opravami siedmych lietadiel a dodaním zgenerálkovaných piatich strojov z vlastných zásob. Koniec ich životnosti bol síce stanovený na rok 2022, nakoniec však museli nadsluhovať, nakoľko program získania nástupcov sa opätovne omeškal. Prevádzku opotrebovaných MiGov-21 komplikovali množiace sa technické problémy a 5. decembra 2022 bola jedna dvojmiestna stíhačka stratená pri havárii. V poslednej dobe preto bolo v letuschopnom stave udržiavaných len šesť lietadiel (z toho dve spárky) a zvyšné boli „kanibalizované“ na náhradné diely.
S vyraďovaním chorvátskych MiGov-21 sa začalo koncom minulého roku. Zaslúžilí veteráni predali štafetu používaným viacúčelovým stíhacím lietadlám Dassault Rafale F3R odkúpeným v novembri 2021 v počte 12 exemplárov od Francúzska (z toho dve spárky). Stojí za zmienku, že 25. apríla priletela do Chorvátska úvodná šestica a zvyšné ich majú nasledovať v budúcom roku.
Text: Ivan Zajac Foto: Ministarstvo obrane Republike Hrvatske
Novinky
Sovětské tanky 2. světové války – Encyklopedie vojenství
Extra Publishing
196 str.
14,00 € / 285 Kč
Kompletní přehled obrněného arzenálu Rudé armády z ediční řady Encyklopedie vojenství. Lehké, střední i těžké typy, samohybná děla, výroba a západní dodávky, kanony. Množství lehkých tanků zničených během operace Barbarossa, ikonické T-34 odrážející německý nápor u Kurska, nebo třeba těžké IS-2 valící se do Berlína; to všechno si lze představit pod pojmem obrněné síly Rudé armády. Sovětský svaz za druhé světové války vyprodukoval kolem 100 000 pancéřovaných vozidel a řadu z nich lze hodnotit jako velmi povedené typy. Ve znamení efektivity a výrobní jednoduchosti vznikaly obrněnce, které se staly nadčasovými.
AERO č. 2/110 Avia S/CS-95 v čs. letectvu – 2.vydání
Miroslav Irra
52 str.
7,35 € / 149 Kč
Avii S/CS-92 Me 262 v československém letectvu autora M.Irry. Publikace popisuje zkoušky, výrobu a nasazení německého proudového stíhače Messerschmitt Me 262 v československém letectvu po roce 1945. Publikace je doplněna unikátními dobovými fotografiemi, barevnými fotografiemi dochované Avie S-92, vzpomínkami letců, kteří na S-92 létali. Nechybí barevné bokorysy obou verzí.
Nejlepší špionážní román roku dle Sunday Times. Geniální německý vědec vyrvaný v roce 1946 z trosek nacistické Evropy. Americký diplomat zapletený během studené války do tajného milostného vztahu. Ruský archivář prodávající na počátku 90. let tajemství, jež může navždy změnit 20. století. Britský akademik na útěku, který má šanci vyřešit jednu z největších záhad dějin špionáže… Jejich příběhy, životy a osud světa spojuje jediný rukopis. Dokument, o kterém se v metropolích po celém světě pouze šeptá. Deník agentky.
Kniha Únosy dopravních letadel v Československu, v rámci Československa od vzniku republiky do období samostatného českého státu po roce 1992, popisuje jak činy pomatence z roku 1925 (což je vlastně první zadokumentovaný pokus o únos letadla v Československu), tak i kriminální delikty, ale popisuje i útěky našich západních pilotů za svobodou po roce 1948, kdy na dlouhou dobu bylo zamezeno našim občanům svobodně cestovat. Autoři ve své knize uvádí jednak legislativu, která se vztahuje na únosy letadel, jako i jiné formy shora uvedených protiprávních skutků. Autoři se zabývají jednotlivými formami těchto protiprávních jednání v kontextu dobových kriminálních, případně trestních spisů, které v rámci přípravy museli prostudovat.
ARMÁDA č.18 – Těžká děla Škoda na bojištích 1. a 2. světové války
Vladimír Francev
52 str.
9,35 € / 189 Kč
Škodovy závody v Plzni, které si v rámci rakousko-uherské monarchie rychle vydobyly postavení nejvýznamnějšího strojírenského podniku se širokým záběrem své produkce v roce 1890 založily své zbrojní oddělení , zaměřené hlavně na dělostřelectvo, zprvu námořní, ale brzy i pozemní. Uplatňovala se zde od samého počátku výroba ocelových hlavní, které se teprve začaly prosazovat namísto dosud používaných bronzových, jejich umístění na lafetě, umožňující zákluz pak zabezpečovalo stabilitu děl při střelbě.
Z pláže Omaha až do Čech. Ernest „Andy“ Andrews začal výcvik kulometníka v červenci 1943 v alabamském Fort McClellanu. Začátkem roku 1944 připlul do Velké Británie k dalšímu výcviku před Dnem D. Jeho rota, součást 1. pěší divize, odplula z Anglie 5. června na USS Henrico. Kvůli problémům s výsadkovým člunem se Andy dostal na pláž Omaha až brzy večer 6. června, ale přesto z toho měl hrůzné zážitky. Při bojích v Normandii škrábla Andyho střela, a když se mu rána zanítila, evakuovali ho koncem července do Anglie. Poté se vrátil, aby se zúčastnil průlomu z Normandie…
Nejznámější bitvy, které rozhodly o chodu světových dějin. Od starověku, přes středověk až po 1. a 2. světovou válku. Zasvěcená cesta po nejvýznamnějších střetech, které rozhodly o chodu světových dějin, z pera britského History of War. V této knize se prostřednictvím podrobných bitevních map a schémat seznámíte s taktikou a strategií nejvýznamnějších tažení ve světové historii. Poznáte muže, kteří se nezalekli největších obětí – a stali se legendárními hrdiny. Pochopíte hrůzné a krvavé následky, s nimiž se musely vyrovnat všechny zúčastněné strany.
V září 1945 byl Hitlerův osud naprostou záhadou. Prostě zmizel a byl čtyři měsíce nezvěstný. Autor, důstojník britské kontrarozvědky, dostal za úkol tuto záhadu vyřešit. Jeho brilantní detektivní práce nejenže prokázala, že Hitler spáchal v Berlíně sebevraždu, ale díky ní také vznikla jedna z nejúchvatnějších historických knih, které kdy byly napsány. Jeho kniha vypráví neobyčejný příběh oněch posledních dnů v berlínském bunkru. List New Statesman tuto knihu označil za „bezkonkurenčně nejlepší knihu napsanou o jakémkoli aspektu druhé německé války – knihu solidní po odborné stránce, brilantní ve svém podání.
Práce některých průkopníků letectví na konci 19. století dávaly tušit, že se přiblížila doba, kdy se člověk naučí létat. Po neúspěchu evropských průkopníků letectví s motorovými letadly s pevným křídlem v létech asi 1890 až 1900 se těžiště úsilí přesunulo do USA. Tam se v prosinci 1903 bratřím Wrightům zdařily první pokusné lety. Nebyli však jediní, kdo se v té době zabýval řešením letadla. Také do českých zemí docházely občasné zprávy o pokusech Gustava Weiskopfa-Whiteheada a profesora Langleye.
LETECKÝ PRŮVODCE – soubor aktuálních informací pro lety VFR – Česká republika + Slovenská republika včetně leteckých map: Letecké navigační mapy VFR 1:500 000 ČR+SR a Letecké plánovací mapy VFR 1:1 000 000 ČR+SR (mapa spodního vzdušného prostoru). Obsahuje všechna letiště, UL plochy a heliporty ČR a SR. Barevné mapky s leteckými informacemi, komunikační frekvence, detailní popis vzdušného prostoru, užitečné telefony a adresy, letové postupy, radiopostupy, letový plán, mezinárodní lety, meteo informace a jejich dekódování, východy a západy slunce, přehlednou mapu spodního vzdušného prostoru 1:1 000 000 a leteckou navigační mapu 1:500 000 – perfektní pro srovnávací navigaci, převody jednotek, tabulky, dekódování zkratek, JAR FCL – udržování kvalifikací.
Odoberajte najnovšie informácie o našej ponuke do Vašej emailovej schránky.
Spravujte súhlas so súbormi cookie
Na poskytovanie tých najlepších skúseností používame technológie, ako sú súbory cookie na ukladanie a/alebo prístup k informáciám o zariadení. Súhlas s týmito technológiami nám umožní spracovávať údaje, ako je správanie pri prehliadaní alebo jedinečné ID na tejto stránke. Nesúhlas alebo odvolanie súhlasu môže nepriaznivo ovplyvniť určité vlastnosti a funkcie.
Funkčné
Vždy aktívny
Technické uloženie alebo prístup sú nevyhnutne potrebné na legitímny účel umožnenia použitia konkrétnej služby, ktorú si účastník alebo používateľ výslovne vyžiadal, alebo na jediný účel vykonania prenosu komunikácie cez elektronickú komunikačnú sieť.
Predvoľby
Technické uloženie alebo prístup je potrebný na legitímny účel ukladania preferencií, ktoré si účastník alebo používateľ nepožaduje.
Štatistiky
Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na štatistické účely.Technické úložisko alebo prístup, ktorý sa používa výlučne na anonymné štatistické účely. Bez predvolania, dobrovoľného plnenia zo strany vášho poskytovateľa internetových služieb alebo dodatočných záznamov od tretej strany, informácie uložené alebo získané len na tento účel sa zvyčajne nedajú použiť na vašu identifikáciu.
Marketing
Technické úložisko alebo prístup sú potrebné na vytvorenie používateľských profilov na odosielanie reklamy alebo sledovanie používateľa na webovej stránke alebo na viacerých webových stránkach na podobné marketingové účely.