Při opravách silnic v Pardubickém kraji začali silničáři víc využívat asfaltový recyklát

13. květen 2024 08:10

Pardubický kraj už víc než rok chce po firmách, které opravují silnice, aby využívaly recyklovaný asfalt. A to minimálně 15 procent z použitého materiálu. Běžně se už asi 10 let používají směsi s 10 procenty recyklátu, Pardubický kraj chce ale poměr ještě zvýšit.

Recyklovaný asfalt je vlastně původní povrch, který při opravách stavebníci odstraňují, tedy asfalt a kamenivo. Tohle dřív končilo na skládkách, potvrdil to náměstek hejtmana Michal Kortyš (ODS): „Ten název říká, že to je recyklovatelný materiál. To, co vytěžíme, když opravujeme silnice, se snažíme vrátit zpátky do té nové silnice. V tuto chvíli řešíme, že do těch vrchních vrstev budeme dávat zhruba 25 % recyklátu. Do těch spodních se snažíme připravovat další normy, které by nám to umožnily.“

Úspora peněz, materiálu, přírody

Pardubický kraj má použití recyklátu jako povinnou podmínku už druhý rok. A jak už naznačil náměstek hejtmana Michal Kortyš, chtějí zvyšovat procento recyklátu jak do ložné i podkladové vrstvy. Jen do obrusných vrstev zatím recyklát dávat nebudou. Každopádně výhody použitého asfaltu jsou velké, je to úspora peněz, které by stálo uložení materiálu na skládku, levnější je i výsledná směs a v neposlední řadě je to dopad na životní prostředí.

Obalovna

„Hlavně šetříme přírodu. Máme kamenolomy, které se zavírají. Jsou to věci, které dohánějí stavbaře. Tím, že použijeme betonový recyklát nebo kamení, které se vytěží, tak to ušetří přírodní kámen, který by se musel vytěžit.“

Kromě asfaltu a kameniva se bude ze starých silnic do budoucna recyklovat i beton. Při sanacích spodních vrstev bude možné ho používat v 50 až 100 procentech. Pardubický kraj by uvítal, kdyby reckylát požívaly i další kraje a Ředitelství silnic a dálnic, protože pak by mohly obalovny bez obav dát peníze do nových technologií a připravovat pro rekonstrukce obalové směsi s vysokým podílem recyklátu. Jak řekl náměstek Kortyš, nové vybavení pro zpracování recyklátu stojí mezi 40 a 50 miliony korun, takže je nutné, aby měly obalovny jistotu, že se jim investice vyplatí.

Spustit audio

Související