zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Hra, která se zvrtla: grál mezi komediemi

Milan Němec a Kristýna Daňhelová (Hra, která se zvrtla)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Městské divadlo Brno uvádí inscenaci trojice autorů Heryho Lewise, Jonathana Sayera a Heryho Shieldse HRA, KTERÁ SE ZVRTLA. V české premiéře ji v únoru 2019 představilo Středočeské divadlo Kladno (režie Jaroslav Slánský). V tomtéž roce ji uvedlo Divadlo Bez zábradlí v režii Karla Heřmánka. Další cesta této inscenace vedla do Chebu (2021, r. Zdeněk Bartoš) a do Liberce (2022, r. Kateřina Dušková).

Tato nezbedná komedie nebo také békovina láme v počtu repríz rekordy na West Endu v Duchess Theatre, kde se dočkala přes 3 400 repríz. Amatérský soubor Tyl Tuřany (v originále Cornley Drama Society) se rozhodne sehrát detektivní drama VRAŽDA NA HAVERSHAMSKÉM PANSTVÍ autorky Susie H. K. Brideswellové. Autorka i název dramatu jsou ovšem fiktivní. Na jevišti se následně strhne lavina všeho možného, uvěřitelného i neuvěřitelného. Když se něco nepovede, tak už tedy z gruntu - jednotlivé části scénografie nefungují a rozpadají se v nevhodných chvílích, rekvizity se zaměňují, nápoje musí být nahrazené zdraví nebezpečnými látkami, a to vše se děje náhodou, herci různě přeskakují text, nenahazují si správné narážky… Ukázka smolného představení je na světě. Pro diváka ovšem zdroj neutuchající zábavy. A pro inscenátory?
Na tuto otázku by nám měli odpovědět sami, ale pokud vím, tak správně všechno načasovat a provázat tak, aby to vypadalo věrohodně, není vůbec jednoduché. Konstruovat bortící se scénu tak, aby se nikdo nezranil, a naučit se zmatečné repliky. Prostě všechno dohromady je skutečně pořádná kláda pro všechny zúčastněné a hlavně mistrovské divadlo, protože zaujmout a pobavit diváka je jedna z nejtěžších divadelních disciplín, než zahrát vážné a hlubokomyslné drama.

Režisér Mikoláš Tyc si s herci dobře rozumí. Vsadil na přiměřenou parodii, místy až jednoduché civilní hraní. Kostymérka Petra Krčmářová nabízí velmi atraktivní kostýmy v duchu časů Sherlocka Holmese. Oceníme šaty Lindy (Kristýna Daňhelová), z pánů Kryštofa (Milan Němec) nebo Emila (Jan Valeš). Z civilních postav Marek (Jakub Przebinda) nebo Anička (Marta Matějová).
Scénograf Petr Hloušek si musel poradit s prvky, které musely v průběhu hraní spadnout. Zvládl i nejtěžší situace, postupný pád pracovny v patře. Hudba Robina Schenka diváky nadchla zejména v dramatických pasážích.

Každý z herců dal do svého výkonu maximum, ať už Miroslav ztvárněný Jonášem Floriánem, který si užívá postavu bratra zavražděného a později zahradníka. Zejména předvádí perfektní výkon s fiktivním psem, kdy má jen vodítko. Jan Valeš coby Emil je nejdříve obětí nešťastných přešlapů kolegů. Jako domnělý mrtvý musí snášet různé ústrky. V závěru hry si užívá svůj nástup a odhalení všech lží a intrik.
Milan Němec coby Kryštof a režisér se musel vyrovnat s “nešikovností” osvětlovačů. Coby detektiv si mistrně vede ve vyšetřování a postupně se proměňuje v gaunera. Zejména v okamžiku, kdy pravda vyplouvá na povrch a postupně jsou odstraněné slupky jeho přetvářky. Robert v podání Jiřího Macha je vystavený té nejnáročnější akrobacii, kterou právě diváci nejvíce ocení.

Dámské osazenstvo - Kristýna Daňhelová coby Linda a Marta Matějová coby Anička mají velmi výrazně odlišné role. Kristýna Daňhelová jako herečka si zachovává společenskou úroveň. Dobře předvádí truchlící snoubenku, ale i protřelou milenku. Marta Matějová hraje svou inspicientku, tedy níže postavenou v hereckém souboru velmi atraktivně. Zajímavé je střetnutí postav u obou, kdy Matějová musí zaskočit roli za Daňhelovou. Následně se jejich hraní zvrhne ve skutečnou rivalitu a nutno dodat, že velmi povedenou a chytrou.
Technik a postava Marka v podání Jakuba Przebindy je prostě k “sežrání”, zejména jeho štrapáce s CD Heleny Vondráčkové, telefon s maminkou a další a další přešlapy v pouštění hudby, nahazování špílců kolegům z amatérského souboru.

Inscenace Hra, která se zvrtla představuje komediální grál každého divadla, které ji nasadí do svého repertoáru. Jinak tomu není ani v případě Městského divadla Brno. Věříme, že ji zájem diváků a určitě zadaných firemních představení dlouho udrží na repertoáru. Držíme palce.

www.mdb.cz

13.5.2024 18:05:34 Josef Meszáros | rubrika - Recenze

Časopis 22 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Proč bychom se netěšili na Smetanu (MdB)

Články v rubrice - Recenze

Recyclus coitus: neotřelé a mladé vidění světa

Recyclus coitus (Maso krůtí)

Divadelní soubor Maso krůtí představil v prostoru NoD svůj nový projekt RECYCLUS COITUS. Název projektu nemohl ...celý článek


KYTICE, MY HOMELAND: Universum MATKY

KYTICE, MY HOMELAND (Divadlo Vzlet)

Erbenova KYTICE se dočkala další dramatizace, tentokrát ji v premiéře uvedlo Divadlo Vzlet. Pod režií a úpravo ...celý článek


EGBDF: nevšední a hluboký zážitek

Zdeněk Lambor a Pavel Vacek (EGBDF)

Městské divadlo Zlín je známé svou objevnou dramaturgií a častým uváděním českých novinek. Inscenace EGBDF (KD ...celý článek



Časopis 22 - sekce

HUDBA

Karel Hašler písničkář, který nezemřel

Písničkář, který nezemřel

Písničkář, který nezemřel
Česko-americký dokument, v němž pátrá Hašlerův syn Thomas v doprovodu spisovatele celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Od Michelangela po Callota

Od Michelangela po Callota: Umění grafiky manýrismu

Umění grafiky manýrismu je k vidění ve Valdštejnské jízdárně do 11. srpna 2024. Manýrismus se zrodil v I celý článek

další články...