Na AVU nebudou sekat trávník. To nedokázali ani komunisti

Česko na pár dnů ovládla debata o události, která se nestala. Nepotřebujeme deepfake, máme vlastní fantazii.

Jedna omšelá replika říká, že kdybychom XY neměli, museli bychom si to vymyslet. Poslední kauza na Akademii výtvarného umění dotáhla tuto repliku do zdárného konce. Vlnu veřejného rozhořčení vyvolal požadavek studentů na odstranění Myslbekova kříže z chodby školy, protože svou existencí pohoršoval, strašil či urážel. Jediný problém kauzy přinášející další důkaz o woke šílenství je, že takový požadavek neexistuje. Ale proč by to vlastně měl být problém?

V posledních letech se vede opakovaně debata o problematice deepfake videí, jejichž simulace reality bude či je natolik realistická, že ji není možné rozeznat od skutečnosti. Je to jistě problém, zvláště proto, že jsme se dodnes nevyrovnali ani s vlastní fantazií, která spojuje náhodné střepiny reality i fikce do přesvědčení, že takto svět skutečně vypadá. Sdílená jistota, jak svět vypadá, se rozpadla dávno před těmito podvrhy, které snad možná budou mít jednou implementováno varování, že se jedná o simulaci. Ve skutečném světě nám život nejspíš nic neulehčí, a tak se budeme nadále každý brodit ve své vlastní představě reality.

Na tak radikální činy, že škola jen tak přemístí nějaké dílo z jednoho místa na druhé, není česká veřejnost ještě připravená.

V reálném světě pro část veřejnosti vyplývá z informace o odstranění kříže z budovy Akademie výtvarných umění jediný možný závěr, tedy že se jedná o ideologický čin, kterým jedno z center progresivistů světu něco sděluje. Je to vlastně nerozum od vedení školy, že nevydává předem tiskové zprávy k veškerému dění na své půdě. Pak se nelze divit, že vyděšení čeští konzervativci vidí za každým vrznutím dveří akademie destrukci tradičního světa a nástup komunismu.

Bude snad zítra někdo okolo školy sekat trávník? A skutečně se jedná jen o sekání trávy? Někde na zahradě předměstského bungalovu by se jistě mohlo jednat o sekání trávy okolo domu, ale na půdě zrovna této a podobných institucí to nejen že může znamenat něco úplně jiného, ale zcela jistě to znamená něco jiného. Vždyť oním zdánlivě obyčejným sekáním trávy se zjevně dává najevo, jaká jediná tráva je povolená. Podobně jako je tomu s názory. Příliš vysoká tráva nejspíš uráží přecitlivělé studentstvo, které by se mohlo zranit o neregulovanou zeleň. Je to také diktát rovnostářství, které se silou naordinuje celé společnosti, aby nikdo nevyčuhoval. Co se poseče, hodí se na kompost, a kdo by v tom neviděl přímý odkaz na gulag, ten asi nikdy neslyšel o románu 1984. To nedokázali ani komunisti. Nicméně totéž platí i v případě, že by tráva rostla jen tak, jak se jí zachce.

Zatímco poctivý pracující člověk si i po práci najde čas na kultivaci trávníku, umělci se tomuto pinožení posmívají svou nečinností, kdy nechávají trávu růst, jak se jí zachce. Tím se škola arogantně vysmívá upraveným trávníkům obyčejných lidí, se kterými umělectvo dávno ztratilo kontakt. To na půdě právě této školy nakonec dokázala umělkyně Kača Olivová, která svět konfrontovala s existencí obnaženého lidského těla a hlíny. Český Twitter se z toho dodnes nevzpamatoval. To nedokázali ani komunisti.

Ostatně rozzuřené konzervativní vločky spojovaly Olivovou i s touto kauzou, přičemž konzervativce rozloží i lehká změna intenzity světla nebo zběsilý pohyb vteřinové ručičky na hodinkách. Populární internetový dezinformátor Daniel Vávra tak rovnou nasdílel vedle sebe Myslbekův kříž a Kaču Olivovou s textem „Akademie výtvarných umění je mrtvá… Studentům vadí, že mají na chodbě plastiku Ježíše od Myslbeka… Plastika je prý děsí a neodpovídá ‚potřebám doby‘… Každopádně školu bych zprivatizoval.“ A tak dál, za což si vysloužil takřka jeden a půl tisíce sdílení a stovky rozhořčených komentářů. Twitter přetékal úvahami typu „sněhové vločky neděsí dílo Hamásu, ale dílo Myslbeka“. A ultrapravicové Echo24 přiběhlo s titulkem „Kristus prý děsí. Myslbekův Ježíš na AVU musí pryč. To nedokázali ani komunisti.“ Pravdou spíš bude, že ani komunisti v Rudém právu nepřekrucovali realitu tak radikálně, jako to dělá Echo24. Přece jen Rudé právo nepsalo jen pro své fanoušky, ale muselo myslet také na vlažnou veřejnost. Dnešní dezinfo scéna si s něčím takovým vůbec nemusí lámat hlavu.

Takto by šlo pokračovat donekonečna. Bylo by možné vydat obsáhlou publikaci složenou jen z vyděšených či rozzuřených komentářů, které se vyjadřovaly k události, která se nestala. Respektive škola se skutečně dle vyjádření rektorky rozhodla dílo přemístit jinam, důvodem ale byla ochrana před vandalstvím, jemuž plastika  v minulosti několikrát čelila, a sekulární charakter školy. Nikdo odstranění díla nepožadoval. Nicméně po apokalyptické bouři rektorka všechny uklidnila. Socha Krista na kříži od Josefa Václava Myslbeka zůstane na svém místě a rektorka Maria Topolčanská pozvala veřejnost na klauzury.

Je to rozumné řešení. Na tak radikální činy, že škola jen tak přemístí nějaké dílo z jednoho místa na druhé, není česká veřejnost ještě připravená. Budeme doufat, že až se v budoucnu AVU rozhodne třeba natřít židle, rozešle nejprve tiskovou zprávu, uspořádá veřejnou debatu a následně se o věci rozhodne v referendu. Když zavřete obě oči a bodnete se do nohy, je to vlastně hezká zpráva o Česku. Že tady dokáže veřejnou debatu rozžhavit zrovna umění. Skoro by si někdo mohl myslet, že dáváme do kultury minimálně 15 procent HDP.

Autor je redaktor Alarmu.

Čtěte dále