Svému domácímu mazlíčkovi se možná podobáte více, než si myslíte. Může za to mere exposure effect

od Šárka Cvrkalová
2 minuty čtení
pes
Zdroj: New Africa / Shutterstock

Všimli jste si někdy toho, že se někteří majitelé zvířat až příliš podobají svým mazlíčkům? A teď se nebavíme o tom, že jsou někteří z nás neustále unavení a celý den by prospali jako jejich kočka, nebo že mají naopak energie na rozdávání jako jejich pes. Jde spíše o fyzickou podobu.

Existuje jev, kterému se v angličtině říká mere exposure effect. Ten popisuje, že lidé mají obvykle tendenci pojit svou vlastní osobu s věcmi, které jsou jim povědomé, které znají ze svého života. A na základě toho si často vybíráme také domácí mazlíčky, píše Better Help.

Reference ve filmech a seriálech

Není to sice pravidlem, přesto se to ale děje často. Lidé s delšími vlasy si vybírají dlouhosrsté mazlíčky, sportovci vyhledávají spíše psy se sportovní postavou, lidé s méně vlasy si vybírají mazlíčky krátkosrsté, kteří se jim podobají i v obličeji.

@onlyjayus why do pets look like their owners? 🐶🐱 #fyp #petslookliketheirowners #ownerslooklikepets #pets #dogs #cats #dogtok #cattok #pettok #cutepets #psychology #psychologyfacts #learnontiktok #edutok #onlyjayus ♬ original sound – Bella Rose

Video influencerky Belly Rose zobrazuje hned několik případů toho, o čem mluvíme. Jeho autorka zároveň také podotýká, že na tuto skutečnost poukazují i některé filmy, nebo dokonce dětské seriály, jako například příběh 101 dalmatinů, který vyloženě majitele konkrétních zvířat připodobňuje jejich vzhledu.

Proč si vybíráme mazlíčky podle vzhledu?

Čím více času s někým trávíme, tím sympatičtější se nám stává. V případě, že někoho nemůžeme vystát, ale budeme s ním každý den, po čase se naše emoce vůči němu změní. A jelikož sám se sebou člověk tráví opravdu hodně času, má tendenci do svého života přidávat skutečnosti, které se mu podobají, vysvětluje Very Well Mind. A to aniž by to vnímal.

Zvýšená znalost věci či situace podle všeho pomáhá lidem bojovat s nejistotou. Pokud se tak rozhodují, jakého mazlíčka si vybrat, nevědomky obvykle zvolí toho, který se jim podobá. Uvědomění přijde později, někdy nepřijde vůbec, vnímá ho ale naše okolí.

Odorníci upozorňují, že zatímco na zvířatech se často mere exposure effect jeví nejvýrazněji, ovlivňuje nás i v dalších kategoriích našeho života. Ve výběru přátel, partnerů, ale například i dekorací do bytu. Lidé jednoduše svůj život doplňují tím, co už znají, a to z velké části aniž by si to sami uvědomili.

Zdroj: The Decision Lab, Very Well Mind, Better Help, TikTok

Autor: Šárka Cvrkalová


Sdílet článek:Share on facebook
Facebook

Související články