Menší, lehčí a výkonnější. Nové řešení elektromotoru může přinést revoluci v elektroautech

NOVÝ ELEKTROMOTOR

Menší, lehčí a výkonnější. Nové řešení elektromotoru může přinést revoluci v elektroautech
Elektromotor s axiálním magnetickým tokem firmy Yasa. Foto: Yasa
1
Panorama
Sdílet:

Do světa elektromobilů přichází revoluce. Automobilky začínají investovat do elektromotoru s axiálním magnetickým tokem. Ten je oproti současným elektromotorům až o polovinu menší, lehčí a je zároveň výkonnější. Teoreticky se tímto elektromotorem zabýval už Michael Faraday. Ale až firma Yasa přišla na to, jak ekonomicky takový vyrobit. Nyní její řešení chtějí uvést do praxe automobilky jako Mercedes či Renault. Informuje například Wired.

V současnosti má naprostá většina elektromobilů elektromotor s takzvaným radiálním magnetickým polem, které je kolmé k ose otáčení rotoru. Toto uspořádání je především náročnější na prostor a dochází v něm i k větším energetickým ztrátám, účinnost dnešních elektromotorů je kolem 70 %.

To elektromotor s axiálním magnetickým tokem si účinnost drží dlouhodobě kolem 90%. Cívky a rotory jsou uspořádány ne v pravém úhlu ale souměrně. Největší výhodou však je úspora místa, když jednotlivé části, které jsou zjednodušeně řečeno disky s cívkami poblíž. Oproti tradičním elektromotorům, mohou mít tyto disky i větší poloměr a mohou tak dosahovat, většího točivého momentu.

S celým návrhem přišel Tim Woolmer v době svých doktorských studií. Díky výsledku své práce založil v roce 2009 firmu YASA, která už má zaregistrováno přes150 patentů, které řeší především nové uspořádání elektrických cívek. Nové uspořádání elektromotoru také umožňuje efektivnější chlazení jednotlivých částí například olejem.

Díky tomu, že jsou tyto elektromotory až o polovinu menší a lehčí, je možné je zabudovat například do kol automobilů a výrazně tak šetřit na váze a prostoru samotného vozidla. Firma přišla už s tak výkonnými motory, že jí v roce 2021 koupil Mercedes.

"Podívejte se jak je ta jednotka kompaktní. Je to až směšné. Takového poměru výkonu a hmotnosti lze dosáhnout pouze u axiální konstrukce. Když to spojíte s naší výkonnou baterií, vrátíte se k původnímu receptu AMG, ale se zásadně odlišnými technologiemi, které, jak věřím, budou pro zákazníky důležité. A vědí, že dostanou něco, co nikdo jiný," uvedl šéf Mercedesu, pod který spadá i značka AMG, Ola Källenius.

Dosud toto řešení elektromotoru využívalo především jako podpůrný pohon v hybridech nebo jako startér. Díky posunu v minimalizaci a vyřešení jak odvézt velké množství vznikajícího tepla se může objevit i jako samostatný elektromotor v běžných elektromobilech.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články