EU chce zavést nové sankce na ruský zkapalnělý plyn

Opatření má zkomplikovat překládku ruského LNG v přístavech EU a rozzlobit tak ruské zákazníky v Asii.

Ve snaze snížit příjmy Ruska z fosilních paliv (bez zvýšení nákladů na energie pro vlastní občany) zvažují Evropská unie a její spojenci plán zákazu využívání přístavů v EU pro reexport zkapalněného zemního plynu (LNG). Napsala o tom v pondělí 13. května agentura Bloomberg. Takový krok by se dotkl zejména ruské firmy Novatek, která využívá přístavy EU při přečerpávání LNG z lodí ledové třídy do běžných tankerů. Ačkoli by tento zákaz nezabránil prodeji ruského LNG do Evropy, ztížil by odesílání tohoto paliva do třetích zemí v Asii, což by mohlo rozzlobit významné odběratele, hlavně Čínu a Indii.

Jednalo by se o první konkrétní opatření proti ruskému LNG, které by EU prosadila od roku 2022. Mohlo by vést k tomu, že by v Evropě kolovalo více ruského plynu, především však by mohlo způsobit smluvní problémy evropským logistickým firmám a vést k politickému odporu ze strany dalších zemí, které plyn nakupují. Konkrétně by zákaz narušil optimalizaci přepravních nákladů projektu Jamal LNG, který se při překládání nákladu mezi plavidly spoléhá na přístavy v Belgii a Francii.

Překládka ruského nákladu LNG přes Evropu je pro Jamal LNG klíčová vzhledem k drsným podmínkám arktického závodu. Podle údajů ze sledování lodí se měsíčně překládá až 8 nákladů, ale tento počet kolísá a během léta a podzimu se snižuje. Jedním z důsledků zákazu překládky může být přebytek ruského LNG v Evropě, který se zde také prodá – nyní má na trhu 13% podíl.

Případné sankce vůči Rusku mohou zkomplikovat logistiku přepravy LNG, což povede k prodloužení tras těchto specializovaných plavidel. To by mohlo zvýšit náklady na přepravu a logistiku a na delší dobu vázat ledoborce. Rusko však má alternativní možnosti, jako je přeprava z lodi na loď u Murmanska a využití Severní mořské cesty v letním období. Pokud alternativní přepravní opatření selžou, ruský vývoz LNG do Asie by se mohl snížit nebo zdražit. To by mohlo narušit smlouvy o dodávkách mezi Ruskem a Čínou a vyvolat politickou reakci Číny.

Evropské společnosti při přepravě jamalského LNG používají překládku v Zeebrugge a Montoiru. Společnosti jako Securing Energy for Europe GmbH, Shell a TotalEnergies mají uzavřené smlouvy do roku 2038 a 2041, což by v případě zákazu překládky mohlo vést k oznámení vyšší moci nebo ke smluvním sporům. Společnost Securing Energy for Europe GmbH využívá překládku v Zeebrugge, aby mohla plnit smlouvu se společností GAIL Ltd. Společnost Fluxys SA, provozovatel terminálu LNG v Zeebrugge, by rovněž mohla v důsledku sankcí utrpět značné ztráty. Přesný dopad zamýšlených opatření je však nejistý, takže je obtížné odhadnout jejich důsledky.

Články zveřejněné v rubrice Trendy nemusejí vyjadřovat názor redakce.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.