skip to Main Content

Jak na kvalitní webcopy? Vytvořte si style guide

Webcopy hraje velkou roli v (ne)úspěchu vašich stránek. Texty bez překlepů a pravopisných chyb jsou samozřejmostí, kvalitní webcopy ale obnáší mnohem více. Jak si stanovit pravidla pro psaní textů, které osloví vaše cílové publikum, nám prozradila content designerka Komerční banky Michaela Čekanová. 

Copy style guide jako základní kámen 

Komerční banka spustila v roce 2023 nový web plný skvělého copy, za který vyhrála třetí místo v soutěži WEBTOP100 (kategorie Firemní web). Texty pro nový web vycházejí z copy style guide, o kterém se Míša rozpovídala podrobněji.

Style guide začal v Komerční bance vznikat organicky. Jak se postupně rozšiřoval copy tým, vznikla potřeba mít sepsaná pravidla, aby všichni používali stejný styl. Konzistentnost je totiž pro budování značky klíčová.

Modernizace Komerční banky v loňském roce přinesla příležitost „vzít to pěkně zgruntu“, vyjít z průzkumů a dát style guide formálnější podobu, která by se mohla šířit po celé bance i mimo copy tým.

Co obsahuje copy style guide KB

Style guide Komerční banky obsahuje základní věci typu

  • jak strukturovat text, 
  • kdy používat tučné písmo, 
  • jak pracovat s odrážkami apod. 

Najdete v něm ale i konkrétní výrazy, které v Komerční bance (ne)používají. Zejména v případech, kdy dvě slova mají stejný význam, ale každé trochu jiné zabarvení (např. již x už, protože x poněvadž).

Komerční banka se chce lidem přibližovat a mluvit na ně tak, aby jí rozuměli, proto používá výrazy mluvené řeči. Pokud si copywriteři v KB nejsou jisti, které slovo zvolit, pomohou si nástrojem syd.korpus.cz. Díky nástroji SyD se přesunou od dojmů ke skutečnosti, vždy ale s ohledem na spisovnou češtinu. 

Srovnání slov již a už. Sami vidíte, že varianta již se v mluvené řeči téměř nepoužívá a pomalu mizí i z psaného jazyka.

Tón komunikace musí být nedílnou součástí

Součástí copy průvodce je samozřejmě i tón komunikace, který v Komerční bance definují na základě konkrétních slov. Stanovili si výrazy, které mají vyvolávat pocit serióznosti, erudovanosti, ale zároveň přístupnosti a aktuálnosti. Když se člověk snaží být moderní, může snadno sklouznout k neserióznosti, copy style guide tomu ale zabrání. Obsahuje širokou škálu správných slov, která jsou napojena na hodnoty banky.

Poslechněte si, jak na kvalitní webcopy

Během povídání o nové éře copywritingu v Komerční bance jsme se dále dozvěděli, jak jde jejich copy ruku v ruce se SEO a UX, nechyběly ani konkrétní ukázky a příklady. Pokud vás zajímá třeba také to, jaký princip při psaní článků Míša používá nebo co (ne)funguje na produktových stránkách KB, pusťte si celý rozhovor jako podcast.

Rozhovor si můžete přehrát na Spotify i na Apple Podcasts.

Minulé díly podcastu najdete zde.

Odkazy k podcastu

Kafe a marketing

Komerční banka

Pusťte si video s Michaelou Čekanovou

Nestačí vám hosta jen slyšet, ale chcete ho i vidět? Podívejte se na záznam streamu. Děkujeme za přízeň a těšíme se na vás u dalšího dílu

Sdílejte:

Katka ve Včelišti působí jako obsahový stratég a copywriter. Každou větu převrátí naruby a zase zpátky, než s ní je spokojená.

0 komentářů k zobrazení

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back To Top