Reklama je nedílnou součástí online marketingu a většina firem využívá PPC reklamu jakožto jednu z jejích nejefektivnějších forem. Kdo nevyužívá PPC reklamu, jako by nebyl. Jenže jak zjistit, že vám funguje a jak zhodnotit její návratnost? A co je to ROAS? Vše se dozvíte v článku.
Proč využívat PPC reklamu
PPC reklama je mezi placenými reklamami hojně využívaná. Inzerenti totiž platí jen za proklik, tedy jen pokud má o reklamu někdo opravdu zájem (i když se samozřejmě může stát, že na ni někdo klikne omylem). Odtud její název Pay per Click, tedy platba za proklik.
PPC reklamní systémy můžete použít u Googlu (Google Ads), Seznamu (Seznam Sklik), Facebooku a Instagramu (Meta Ads), ale i LinkedInu, Tik Toku a dalších sociálních sítí. Zkrátka prakticky všude, kde pro vás může být důležité nabízet své produkty a služby. Správu PPC reklamy není vhodné podceňovat, protože ve své komplexnosti vyžaduje hodně odborných znalostí.
Jaké druhy PPC reklamy jsou nejčastější?
Obrovskou výhodou PPC reklamy je, že ji najdete skoro všude. Tady jsou nejčastější umístění:
- Reklama ve vyhledávací síti – Vaše reklama se může zobrazovat na Googlu i na Seznamu na prvních pozicích uživatelům, kteří ve vyhledávací síti položí dotazy související s vaší reklamou.
- Reklama v obsahové síti – Reklamy, které se objevují v článcích ve formě bannerové reklamy nebo textové reklamy. Ve kterých článcích se budou reklamy objevovat ovlivníte např. cílením na zájmy čtenářů a využitím relevantních klíčových slov.
- Reklama na sociálních sítích – Na Facebooku, Instagramu, LinkedInu atd.
- Remarketing – V tomto případě máte možnost na Seznamu i Googlu oslovit uživatele, kteří už na vašem webu nebo e-shopu byli.
- Produktové kampaně – Ideální pro zapůsobení na zákazníky, kteří hledají konkrétní produkt a přemýšlí, na kterém e-shopu ho nakoupit.
- Videoreklamy – Zobrazovat se mohou na Seznamu na portálech, jako je Super, Stream, Novinky, Sport. V rámci Googlu zase můžete využít YouTube, mobilní aplikace a obrovské množství webových stránek.
Jak měřit úspěšnost reklamy
Pro zajištění úspěchu PPC reklamy (ať už je to reklama přímo na Google nebo třeba reklama na Youtube) nestačí kampaň jen nastavit a spustit. To je jen začátek. Správa PPC reklamy je nikdy nekončící proces a strategii každé spuštěné reklamy je důležité neustále optimalizovat. Pravidelně měřte výsledky a analyzujte čísla.
ROAS vám pomůže změřit návratnost reklamy
Díky ROAS (Return On Advertising Spend = návratnost prostředků vložených do reklamy) spočítáte, kolik je návratnost každé koruny vložené do vaší reklamy. Pokud například vložíte do reklamy 20 Kč a prodej zboží vám vynese 100 Kč, pak je ROAS 400 %. Nelze určit správný počet procent, při kterém bude firma zisková. Některé firmy mohou být ziskové při ROAS 150 % a některým nebude stačit ani ROAS 300 %. Obecně ale lze říct, že čím vyšší procenta, tím lépe.
Další metriky, které byste měli znát
- Konverzní poměr (Conversion Rate). Měření konverzí vám ukáže, kolik lidí udělalo konverzi (např. po prokliku na vaši reklamu opravdu na webu nakoupilo nebo se třeba přihlásilo k odběru newsletteru) oproti těm, kteří konverzi neudělali.
- PNO (podíl nákladů na obratu). Když třeba vložíte do reklamy 200 Kč a vydělá vám 1 000 Kč, vaše PNO je 20 %. Výpočet je: náklady/obrat x 100, tedy 200/1000 × 100 = 20 %.
- ROI (Return On Investments = návratnost investic). Zde počítáte, kolik vás například stálo prodat pár bot, tzn. nákup nebo výroba zboží + náklady na provoz obchodu atd. (celková částka například 500 Kč) a za kolik peněz jste zboží prodali (například 1 000 Kč). ROI je na základě těchto čísel 200 %.
Pečlivě vytvořená a zacílená PPC reklama dělá divy
Pokud správu PPC reklamy nepodceníte, budete ji vhodně optimalizovat a testovat a určíte si, které metriky pro zhodnocování návratnosti reklamy využívat a proč, může se stát nepostradatelnou a užitečnou součástí vaší marketingové strategie.